Τὸ πρόβλημα τῆς φύσης τοῦ " ΕΝΟΣ ". Τὸ ἔσχατο ἐρώτημα τῆς Φιλοσοφίας.]
Ἐν περιλήψει·
Τὴν ἀρχὴ φυσικά, ἔκαναν οἱ Προσωκρατικοὶ μὲ τὴν ΕΝΟΡΑΤΙΚΗ σκέψη { ἐνορατικὴ καθόσον δὲν ὑπἀρχει ἐμπειρικὸ δεδομένο—τίποτα δηλ.στὸ παρατηρησιακὸ σύμπαν δὲν ὁδηγεῖ σὲ αὐτὴ τὴ σκέψη} ὅτι ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ.
Αὐτὸ ἐκφράζει ἡ προσωκρατικὴ ἰδέα περὶ ΠΡΩΤΗΣ ΑΡΧΗΣ τοῦ Παντός.
Μετά ἔρχεται ὁ ΗΡΑΚΕΙΤΟΣ μὲ τὴν διαπίστωση ὅτι ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΡΕΙ , ὁπότε δὲν ὐφίσταται ΣΤΑΘΕΡΗ ἀντικειμενικὴ Πραγματικότητα,
ἀφοῦ τὰ πάντα βρίσκονται σὲ συνεχῆ ΡΟΗ, σὲ ἕνα ἀέναο ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ
[ ἀπὸ τὸ ἴδιο ποτάμι δὲν περνᾶς δυὸ φορές:
ΠΟΤΑΜῼΓΑΡ ΟΥΚ ΕΣΤΙΝ ΕΜΒΗΝΑΙ ΔΙΣ
Τῼ ΑΥΤῼ —Fr.91]
Κατόπιν ὁ ΠΛΑΤΩΝ, ἀκολουθῶν ἀλλὰ καὶ ἀναδομῶν { στὸν "Σοφιστή" } τὸν Παρμενίδη , διαπιστώνει ὄτι
ἄν ἡ μιὰ πιθανότητα ἑνὸς ΕΝ ΡΟῌ κόσμου εἶναι τὸ ΑΝΥΠΟΣΤΑΤΟ αὐτοῦ { κατὰ Ἡράκλειτο}
ἡ ἄλλη πιθανότητα εἶναι νὰ ὑπάρχει κάτι ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ , ἀκίνητο, ἀμετάβλητο, αἰώνιο δηλ. μιὰ ΑΛΗΘΙΝΗ Πραγματικότητα , ἡ ΟΥΣΙΑ , τὸ ΟΝ
ἤ ΕΝ {κατὰ ΠΑΡΜΕΝΙΔΗ} .
Ἐν συνεχείᾳ, σύμπασα ἡ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ἀσχολεῖται μὲ τὸ ἐρώτημα, τοῦ πῶς συνδέεται τὸ ΕΝ μὲ τὰ ΠΟΛΛΑ,
ἡ ἀμετάβλητη ΜΙΑ ΟΥΣΙΑ μὲ τὴν ποικιλία τῶν ΠΟΛΛΩΝ συνεχῶς μεταβαλλομένων Φαινομένων καὶ ποιὸ τὸ νόημα φράσεων ὅπως:
" ἕνας σκύλος" , "ἕνας κόσμος" , "ἕνας θεός " (*) κλπ
Ἡ οὐσία ,δηλ., τοῦ πρώτου καὶ ΕΣΧΑΤΟΥ ἐρωτήματος τῆς φιλοσοφίας ἦταν
—καὶ ἐξακολουθεῖ νὰ εἶναι—
ἄν τὸ 1 ὑπάρχει ὄντως ἤ ὄχι.
Ὁ Πλάτων σέ ὅλη του τὴ ζωὴ ἔψαχνε νὰ βρεῖ
Τ̣Ι ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΝΟΠΟΙΕΙ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ, καὶ 1400 χρόνια μετὰ ὁ ΚΑΝΤ ἀντελήφθη
—σωστὰ ἤ ὄχι, ΑΓΝΩΣΤΟ—
ὅτι τὸ 1 δὲν ὑπάρχει πραγματικὰ ,
ἀλλὰ ἀποτελεῖ προϊὸν τῆς ΔΟΜΗΣ ΤΗΣ ΝΟΗΣΗΣ ΜΑΣ [="κατηγορία", κατὰ τὴν φιλοσοφικὴ καντιανὴ ὁρολογία].
ΤΕΛΙΚΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ 1
ἤ εἶναι ΠΡΟΪΟΝ ΤΗΣ ΝΟΗΣΗΣ ΜΑΣ ;
Θὰ ἦταν δυνατὸν νὰ μιλούσαμε περὶ ΕΝΟΣ
[ πχ 1 σκύλος, 1 ἥλιος κλπ ]
ἄν ἡ Πραγματικότητα δὲν ΠΡΟΣΦΕΡΟΤΑΝ σὲ τέτοιου εἴδους χωρισμὸ τῶν ὄντων;
Ἀπὸ τὴν ἄλλη μεριὰ , ποιὸ εἶναι τὸ θεμελιῶδες ΚΡΙΤΗΡΙΟ , ἡ βασικὴ ΙΔΙΟΤΗΤΑ χωρισμοῦ τῆς Πραγματικότητας ;
Ὁ Πλάτων ἐξήγησε ,ὡς γνωστόν, τὴν σχέση ΕΝ—ΠΟΛΛΩΝ δηλ.ΕΙΝΑΙ—ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ, μὲ τὴν θεωρία τῶν ΙΔΕΩΝ{=μορφῶν}·
ὁ θεὸς πλάθει τὸν ἄμορφο Χῶρο {=ΑΠΕΙΡΟΝ} μέσῳ τῶν Μαθηματικῶν βάσει αἰωνίων προτύπων, τῶν "ΙΔΕΩΝ/ΜΟΡΦΩΝ" , ὁπότε ὁ κόσμος ἀποτελεῖ ΑΝΑΜΕΙΞΗ "ΑΠΕΙΡΟΥ" ΚΑΙ "ΠΕΡΑΤΟΣ".
Ὁ Ἀριστοτέλης ἀπέρριψε τὴν πλατωνικὴ θεωρία τῶν Ἰδεῶν ἐπειδὴ τὴν βρῆκε ΑΝΤΙΦΑΤΙΚΗ:
ἄν ἡ ΙΔΕΑ παρίσταται στὰ Ὄντα {=Αἰσθητά} τότε ΜΕΡΙΖΕΤΑΙ , ἐνῶ ἄν τὰ Ὄντα μετέχουν στὶς Ἰδέες καθ’ὁμοιὀτητα, τότε θὰ χρειάζεται πάντα ἕνας ΤΡΙΤΟΣ ΟΡΟΣ ΣΥΓΚΡΙΣΗΣ σὲ μιὰ ἄπειρη ἀκολουθία {γιὰ νὰ μοιάζει ὁ ἄνθρωπος Α μὲ τὸν Β, πρέπει καὶ οἱ δυὸ ἄνθρωποι νά μοιαζουν μὲ ἕναν τρίτο, τὸν Γ.
Αὐτὸ τὸ ἐπιχείρημα ὀνόμασε ὁ Ἀριστοτέλης ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ ΤΟΥ ΤΡΙΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ}.
Ἔτσι ὁ Ἀριστοτέλης ἐξήγησε τὴν σχέση ΕΝΟΣ—ΠΟΛΛΩΝ , δηλ. ΕΙΝΑΙ—ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ, μὲ τὴν θεωρία τῆς ΕΝΤΕΛΕΧΕΙΑΣ:
τὸ ΕΝ αὐτοπραγματώνεται μέσῳ τῶν ΠΟΛΛΩΝ, δὲν μπορεῖ νὰ διαχωριστεῖ ἀπὸ αὐτά.
Μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο ἑνοποίησε ὁ Ἀριστοτέλης ΕΙΝΑΙ καὶ ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ.
{ ἡ μετέπειτα Φιλοσοφία πχ ΣΤΩΙΚΙΣΜΟΣ ΝΕΟΠΛΑΤΩΝΙΣΜΟΣ κλπ ,κατ’οὐσίαν προσπάθησαν νὰ συμβιβάζουν Πλάτωνα καὶ Ἀριστοτέλη , πιστεύοντας ὅτι οἱ δύο μεγάλοι φιλόσοφοι δὲν ἦταν δυνατὸν νὰ ..διαφωνοῦν μεταξύ τους}.
Τελικὰ ὅμως τὸ ἐρώτημα ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΕΝΟΣ παραμένει, δεδομένου ὅτι θεμελιώδης ἰδιότητα διαχωρισμοῦ τῆς Πραγματικότητας δὲν ὑπάρχει·
ΙΣΧΥΕΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΙΣΧΥΕΙ..
_______
(* ) ἐδῶ φαίνεται καὶ ἡ σπουδαιότητα τῆς τριαδικῆς θεολογίας τῶν Ἑλλήνων ,νεοπλατωνικῶν Πατέρων, πχ Μ.ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ κλπ ,οἱ ὁποῖοι πάντα τόνιζαν ὅτι οἱ ἔννοιες ΜΟΝΑΣ , ΤΡΙΑΣ κλπ μόνον ΚΑΤ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΝ,
δηλ ΩΣ ΠΡΟΣ ΕΜΑΣ ἔχουν νόημα , ὅχι κατ' οὐσίαν ·
ἡ οὐσία τοῦ θεοῦ παραμένει ἐν παντὶ ΑΚΑΤΑΛΗΠΤΟΣ ,πέραν οἱασδήποτε ἀρίθμησης..
Ὡστόσο εἶναι ἀληθὲς ὅτι ἡ χριστιανικὴ θεολογία ἐπειδὴ εἶναι θεμελιωμένη στὴν ἑλληνικὴ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ("οὐσία", "φύσις", "πρόσωπον" κλπ)
φέρει ἐν αὐτῇ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ πχ τοῦ "πῶς" συνδέεται τὸν ΕΝ μὲ τὰ ΠΟΛΛΑ , ἡ ὕλη μὲ τὸν πνεῦμα, τὰ αἰσθητὰ μὲ τὰ νοητά, ὁ θεὸς κι ὁ κόσμος.
____________________
ΥΓ κατὰ τὸν ΑΪΝΣΤΑΪΝ καὶ τὴ θεωρία Σχετικότητας ,
τὸ πραγματικὸ σύμπαν εἶναι ἑνιαῖο καὶ ἀδιαίρετο χωροχρονικὸ ΣΥΝΕΧΕΣ, τὸ ὁποῖο ἐμεῖς ἀντιλαμβανόμαστε "ΚΑΤΑΚΕΡΜΑΤΙΣΜΕΝΟ" λόγῳ ἀδυναμίας τῶν αἰσθήσεων, οἱ ὁποῖες δὲν μποροῦν νὰ συλλάβουν πραγματικότητες ΠΕΡΑΝ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΔΙΑΣΤΑΣΕΩΝ
_____________________________
ΥΓ2.στὴ φωτο ἡ ΓΑΛΑΤΕΙΑ ΤΩΝ ΣΦΑΙΡΩΝ τοῦ ΝΤΑΛΙ (1952)