ΤΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ ΤΟΥ "ΤΡΙΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ". Πῶς κατέρριψε ὁ Ἀριστοτέλης τὴν Θεωρία Ἰδεῶν τοῦ Πλάτωνα.








Ὁ Πλάτων γιὰ νὰ ἐξηγήσει ΠΩΣ  μετέχουν τὰ συνεχῶς μεταβαλλόμενα ΠΟΛΛΑ ὄντα ποὺ παρατηροῦμε γύρω μας ,στὴν  ΜΙΑ ἀκίνητη καὶ ἀμετάβλητη ΟΥΣΙΑ ποὺ βρίσκεται πίσω ἀπὸ τὰ φαινὀμενα , διατύπωσε τὴν θεωρία τῶν ΙΔΕΩΝ {=ΣΧΕΔΙΩΝ} σύμφωνα μὲ τὴν ὁποία ὁ Δημιουργὸς Θεὸς ΜΟΡΦΟΠΟΙΕΙ μέσῳ τῶν ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ τὸ (ἄμορφο) ΧΩΡΟ μὲ πρότυπο τὶς αἰώνιες καὶ ἀμετάβλητες  ΙΔΕΕΣ {=ΣΧΕΔΙΑ/ΜΟΡΦΕΣ}
 Ἔτσι τὰ ὄντα ποὺ θεωροῦμε πχ ὡς "ὡραῖα" εἶναι ὡραῖα, ἐπειδὴ ἀκριβῶς ΜΕΤΕΧΟΥΝ στο ΣΧΕΔΙΟ/ΜΟΡΦΗ {=Ἰδέα} τοῦ Ὡραίου .

Γεννᾶται ὅμως τὸ ἐρώτημα :
ΜΕ ΠΟΙΟ ΤΡΟΠΟ "μετέχουν" τὰ αἰσθητὰ ὄντα στὶς Ἰδέες, τὰ ΠΟΛΛΑ στὸ ΕΝ καὶ σὲ τί ἀκριβῶς συνίσταται αὐτὴ ἡ ΜΕΤΟΧΗ ;
ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ  ΓΙΑ ΤΟ ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ἀλλὰ καὶ πάσης ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ.

Δύο εἶναι οἱ τρόποι μετοχῆς τῶν Αἰσθητῶν στὰ Νοητά, τῆς Ὕλης στὸ Πνεῦμα :
1) ἤ ἡ Ἰδέα/Σχέδιο ΠΑΡΙΣΤΑΤΑΙ στὰ Πράγματα,
ἤ 2) τὰ Πράγματα ΟΜΟΙΑΖΟΥΝ στὴν Ἰδέα/Σχέδιο.

 Ἐπειδὴ ἂν ἰσχύει τὸ πρῶτο, φαίνεται ἡ ἄϋλη Ἰδέα νά ΜΕΡΙΖΕΤΑΙ στὰ ἐπὶ μέρους πράγματα ,ὁ Πλάτων ὑποστήριξε ὅτι ἡ μετοχὴ αύτὴ ἔγκειται στὴν ΟΜΟΙΟΤΗΤΑ τῶν ὄντων μὲ τὸ Σχέδιο (ΙΔΕΑ) βάσει τοῦ ὁποίου τὰ ἔπλασε ὁ Δημιουργός.

Ὁ Ἀριστοτέλης ὅμως ΔΙΑΦΩΝΗΣΕ μὲ αύτὴ τὴν ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ τοῦ Πλάτωνα καὶ τὴν διαφωνία του αύτὴ τὴν ἐξέφρασε μὲ τὸ λεγὸμενο ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ ΤΟΥ ΤΡΙΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ στὰ "ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΥΣΙΚΑ" (Ζ,13) .

Ἐξηγῶ :
γιὰ νά δείξει κάποιος—λέει ὁ Ἀριστοτέλης—τὴν ΟΜΟΙΟΤΗΤΑ μεταξὺ δύο ὅρων χρειάζεται ἕναν ΤΡΙΤΟ ΟΡΟ. Ἄρα γιὰ νὰ δειχθεῖ ἡ ὁμοιότητα δύο πραγμάτων πρέπει νὰ δειχθεῖ ἡ ὁμοιότητα τους—κατὰ Πλάτωνα—μέ μιὰν ἀντίστοιχη ΙΔΕΑ  (Σχέδιο/Μορφή). 
Ὅμως ,ἄν ἕνας ἄνθρωπος εἶναι ἄνθρωπος ἐπειδὴ ΟΜΟΙΑΖΕΙ μὲ τὴν ΙΔΕΑ (Σχέδιο) τοῦ Ἀνθρώπου, τότε θὰ πρἐπει—λέει ὁ Ἀριστοτέλης—νὰ ὑπάρχει καὶ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΑΝΩΤΕΡΗ ΙΔΕΑ (Σχέδιο) ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ με τὴν ὁποία νὰ ὀμοιάζουν ὁ συγκεκριμένος ἄνθρωπος καὶ ἡ πρώτη Ἰδέα (Σχέδιο) τοῦ Ἀνθρώπου καὶ μετὰ μιὰ ἄλλη ἀνώτερη Ἰδέα (Σχέδιο) μέ τὴν ὁποία ὁμοιάζει ἡ ΑΡΧΙΚΗ Ἰδέα(Σχέδιο) με τὴν Δεύτερη Ἰδέα Κ.Ο.Κ. ἐπ' ἄπειρον.
Συνεπῶς ΤΕΛΙΚΗ Ἰδέα (Σχέδιο) τοῦ Ἀνθρώπου ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ.

Καὶ καταλήγει ὁ Ἀριστοτέλης :
Οἱ ΙΔΕΕΣ/ΣΧΕΔΙΑ βάσει τῶν ὁποίων—κατὰ Πλάτωνα—ἔπλασε ὀ θεὸς τὸν Κόσμο , ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ.
 ΚΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΑΥΤΟ Ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΚΑΤΕΡΡΙΨΕ ΤΗΝ ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ
 ΤΟΥ ΔΑΣΚΑΛΟΥ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ.





Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.