Οἱ χαοτικὲς δῖνες μὲ τὴν μαθηματικὴ δομὴ στὴν "ΕΝΑΣΤΡΗ ΝΥΧΤΑ" τοῦ Βὰν Γκόγκ.




 Ἡ "ΕΝΑΣΤΡΗ ΝΥΧΤΑ" φιλοτεχνήθηκε τὸν Ἰούνιο τοῦ 1889 ἀπὸ τὸν Βάν Γκόγκ (Van Gogh)   καὶ ἀπεικονίζει τὴν  θέα ἀπὸ τὸ δυτικό παράθυρο τοῦ δωματίου του στὸ ἄσυλο  ΣΕΝ ΡΕΜΙ ΝΤΕ ΠΡΟΒΑΝΣ ,λίγο  πρὶν τὸ χἀραμα , μὲ τὴν προσθήκη ἑνὸς φανταστικοῦ χωριοῦ.

Οἱ χαοτικές δῖνες ποὺ χαρακτηρίζουν
τὸ ἀριστοὐργημα αὐτὸ  τοῦ  Βὰν Γκόγκ
—ἴσως τὸ καλύτερο ἔργο του— ἀκολουθοῦν μὲ ἀκρίβεια τὶς μαθηματικές περιγραφές τῶν ἀναταράξεων σὲ ρευστά ὐλικά, ὅπως οἱ στροβιλισμοὶ τοῦ νεροῦ σὲ ἔνα ταραγμένο ρυάκι ἤ οἱ πραγματικοὶ ἀνεμοστρόβιλοι, σύμφωνα μὲ τὶς ἐξισώσεις ΚΟΛΜΟΓΚΟΡΩΦ.

 Ο Βάν Γκόγκ μὲ μορφὴ ΧΑΟΤΙΚΩΝ ΔΙΝΩΝ  ἀποδίδει   ὄχι μόνο τὰ ἄστρα ἀλλὰ καί τὰ δέντρα ,τὸν οὐρανό κλπ 
μιὰ τεχνοτροπία  ποὺ πολλοὶ ἀποδίδουν στὴν ψυχικὴ ἀσθἐνεια του καὶ τοῦτο ἐπειδὴ δὲν ὑπάρχει  η  ἴδια τεχνικὴ  στοὺς πρώιμους πίνακες του πρὶν τὸν ἐγκλεισμό του στὸ Ἄσυλο μετὰ τὸν αὐτοτραυματισμό του  στὸ αὐτί (ὕστερα ἀπὸ τὸν διαπληκτισμὸ ποὺ εἶχε μὲ τὸν συγκάτοικο του ζωγράφο Γκωγκέν στὴν Ἄρλ).

Τὸ 2004, ἐπιστήμονες παρατήρησαν μέσω, τοῦ τηλεσκοπίου Hubble τὶς ΠΑΡΟΜΟΙΕΣ  δῖνες ἐνός μακρινοῦ νέφους σκόνης καὶ ἀερίων γύρω ἀπό κάποιο ἄστρο, καὶ ἡ εἰκόνα θύμισε τὴν Έναστρη νύχτα τοῦ Βάν Γκόγκ.
Τοῦτο ἐδωσε τὸ ἐναυσμα σὲ ἐπιστήμονες νὰ  μελετήσουν λεπτομερῶς τὴν  φωτεινότητα σὲ πολλὰ ἔργα τοῦ μεγάλου ζωγράφου.
Έτσι ἀνακάλυψαν ὁτι σὲ πολλὰ ἀπὸ τὰ ἔργα τοῦ Βάν Γκόγκ —καὶ εἰδικῶς στὴν ΕΝΑΣΤΡΗ ΝΥΧΤΑ — κρύβεται στὶς ΔΙΝΕΣ ἑνα σαφὲς μοτίβο ΤΥΡΒΩΔΟΥΣ ἢ ΣΤΡΟΒΙΛΩΔΟΥΣ ΡΟΗΣ  ποὺ ἀκολουθεῖ  τὴν ἐξίσωση  Κολμογκόροφ  (ΚΛΙΜΑΚΩΣΗ ΚΟΛΜΟΓΚΑΡΩΦ )  τοῦ γνωστοῦ  Ρώσου μαθηματικοῦ ποὺ ὑπῆρξε μελετητὴς τοῦ ἐν λόγῳ φαινομένου ΣΤΟΝ 20ο ΑΙΩΝΑ.
[Τυρβώδης ροή, ἤ στροβιλώδης ροή ὀνομάζεται τὸ συγκεκριμένο εῑ̓́δος ροῆς τῶν ρευστῶν  ποὺ χαρακτηρίζεται ἀπὸ χαοτικὲς μεταβολὲς τοῦ πεδίου ροῆς τους].

Οἱ ἐρευνητές ψηφιοποίησαν τοὺς πίνακες καὶ μέτρησαν τὶς διαφορές φωτεινότητας ἀνάμεσα στὰ pixel.
Οἱ καμπύλες στὶς ὁποῖες κατέληξαν, δείχνουν ὁτι τὰ ἐργα τοῦ Βάν Γκόγκ  ἀπό τὶς περιόδους τῆς ψυχικῆς του ἀσθένειας, συμπεριφέρονται μὲ τρόπο ποὺ θυμίζει ἔντονα τυρβώδη ροή.ἀκολουθῶντας τὸ μαθηματικὸ μοντέλο ΚΟΛΜΟΓΚΑΡΩΦ ποὺ διατυπώθηκε μισὸν περίπου αἰῶνα μετὰ τὸν θάνατο τοῦ Βὰν Γκόγκ !

Ὅλα τοῦτα μοιάζουν βέβαια , νὰ ἀποτελοῦν αἴνιγμα· 
ἀλλὰ καὶ ποιὸς ἀριστοργηματικὸς πίνακας μεγαλοφυοῦς ζωγράφου δὲν συνιστᾶ μυστήριο;

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.