Σουννῖτες & Σιῖτες: ΤΟ ΣΧΙΣΜΑ ΤΟΥ ΙΣΛΑΜ.



Δὲν ὑπάρχουν μόνο αὐτὲς οἱ δύο ἐκδοχὲς τοῦ Ἰσλάμ, ἁλλὰ καὶ πολλὲς ἄλλες (πχ.ΣΟΥΦΙ) ὡστόσο στὴν παροῦσα συνοπτικὴ ἀνἀρτηση θἐλω νὰ δείξω πῶς προἐκυψαν ΙΣΤΟΡΙΚΑ αὐτὲς οἱ δύο μεγἀλες ἰσλαμικὲς ὁμάδες,οἱ Σουννῖτες (ἐκ τοῦ sunni=μονοπάτι/κανόνας) καὶ οἱ Σιῖτες (ἐκ τοῦ shia=ὁμάδα/αἵρεση).

 Ὅταν πέθανε ὁ Προφήτης Μωάμεθ ἡ ἰσλαμικὴ κοινότητα ΕΞΕΛΕΞΕ ὡς ΧΑΛΙΦΗ {=διάδοχο}  τὸν μεγάλο φίλο του καὶ συμπαραστάτη ΑΜΠΟΥ—ΜΠΑΚΡ καὶ κατόπιν μετὰ τὸν θάνατο καὶ αύτοῦ τὸ 634μΧ τὸν ΟΜΑΡ , ὁ ὁποῖος ὅμως δολοφονήθηκε τὸ 644.  
 Διάδοχος του ἐξελέγη ὁ ΟΘΜΑΝ ὁ ὁποῖος ὅμως προκάλεσε τὴν ἀντιπάθεια πολλῶν μουσουλμάνων ἐπειδὴ ἡ οἰκογένεια του ἐκ Μέκκας ΕΙΧΕ ΚΥΝΗΓΗΣΕΙ ΤΟΝ ΜΩΑΜΕΘ, ὁ ὁποῖος τότε εἶχε καταφύγει στὴν Μεδίνα (622μΧ—ΕΓΙΡΑ—ἔναρξη ἰσλαμικῆς χρονολόγησης).
Τελικὰ τὸ 656 ὁ ΟΘΜΑΝ δολοφονήθηκε καὶ στὸ χαλιφᾶτο ἀνῆλθεν  ὁ  ΑΛΗ ὡς ΕΞ  ΑΙΜΑΤΟΣ  συγγενὴς τοῦ Προφήτη (ἦταν ἐξάδελφος του καὶ σύζυγος τῆς Φάτιμα, κὀρης τοῦ Μωάμεθ) .

Τότε ὅμως ὁ ΜΩΑΒΙΑ διοικητὴς τῆς ΣΥΡΙΑΣ καὶ γενάρχης τῆς ΔΥΝΑΣΤΕΙΑΣ ΤΩΝ ΟΜΜΕΫΔΩΝ ἐπιτέθηκε κατὰ τοῦ Ἁλῆ  διεκδικῶντας τὸ χαλιφᾶτο καὶ γιὰ νὰ ἐκδικηθεῖ τὸν θάνατο τοῦ θείου του Ὀθμάν.
 Στὴν μάχη τοῦ ΣΙΦΦΙΝ (657) ποὺ ἔληξε χωρὶς νικητή, ἐπἐβαλε τὴν  διαιτησία στὸν Ἁλῆ γιὰ τὴν θἐση τοῦ Χαλίφη .
Η ΔΙΑΙΤΗΣΙΑ ΚΑΤΑΚΥΡΩΣΕ ΣΤΟΝ ΜΩΑΒΙΑ ΤΟ ΧΑΛΙΦΑΤΟ ἐνῶ πολλοὶ ὀπαδοί τοῦ Ἁλῆ δυσαρεστήθηκαν ἀπὸ τὴν μετριοπἀθεια ποὺ ἐπέδειξε αὐτὸς (ἄν καὶ συγγενὴς τοῦ Προφήτη)   ἐνώπιον τῶν ἀπαιτήσεων τοῦ Μωαβία καὶ τελικὰ ἕνας ἐκ τῶν δυσαρεστημένων ὀπαδῶν τοῦ Ἁλῆ τὸν ΣΚΟΤΩΣΕ τὸ 661 καὶ ἒτσι χαλίφης παρἐμεινε ὁ ΜΩΑΒΙΑ.

Οἰ ὀπαδοὶ τοῦ Ἁλῆ ,οἰ λεγόμενοι  ΣΙΙΤΕΣ, κυνηγήθηκαν ἀπὸ τὸν Μωαβία καὶ τὸ 680 Ο ΗΓΕΤΗΣ ΤΟΥΣ,ΧΟΥΣΕΪΝ , ΕΓΓΟΝΟΣ ΤΟΥ ΜΩΑΜΕΘ, ΚΑΤΕΣΦΑΓΗ ΣΤΗΝ ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΑΡΜΠΑΛΑ γεγονὸς θεμελιακὸ γιὰ τὴν  ἱστορικὴ  μνὴμη τῶν Σιιτῶν.
 Ἡ κύρια διαφορὰ λοιπὸν μεταξὺ  Σουννιτῶν—Σιιτῶν ἔγκειται στὸν ΤΡΟΠΟ ΑΝΑΔΕΙΞΗΣ ΤΟΥ ΧΑΛΙΦΗ.
Οἱ Σιῖτες θεωροῦν ὅτι χαλίφης δηλ. ΔΙΑΔΟΧΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΦΗΤΗ , πρἐπει νὰ εἶναι κάποιος ΕΞ ΑΙΜΑΤΟΣ ΑΠΟΓΟΝΟΣ ΤΟΥ , ἐνῶ οἱ Σουνῖτες πιστεύουν ὅτι Ο ΧΑΛΙΦΗΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΚΛΕΓΕΤΑΙ ἀπὸ τὴν ἰσλαμικὴ κοινότητα διότι ἠ θεία βούληση ἐκφράζεται μἐσῳ τῆς θἐλησης τῆς πλειοψηφίας τῶν πιστῶν.
Σήμερα ἡ μεγἀλη μερίδα τῶν μουσουλμάνων εἶναι Σουννῖτες (ΑΡΑΒΕΣ—ΤΟΥΡΚΟΙ) ἐνῶ ὁ Σιῖτες εἶναι οἱ ΠΕΡΣΕΣ.

___________

 ΥΓ.Μετὰ τὴν κατάκτηση τῆς ΜΕΚΚΑΣ ἀπὸ τὸν Ὀθωμανὸ Σουλτᾶνο ΣΕΛΗΜ Α’ τὸ 1517, τὴν θεση τοῦ Χαλίφη καταλάμβανε ἔκτοτε ὁ ΟΘΩΜΑΝΟΣ ΣΟΥΛΤΑΝΟΣ  τῆς Κων/πιλης.
 Τὸ Χαλιφᾶτο καταργήθηκε στὶς 3 ΜΑΡΤΙΟΥ 1924 ἀπὸ τὸ ΚΕΜΑΛ ΑΤΑΤΟΥΡΚ. Τελευταῖος Χαλίφης ἦταν ὁ Αμπντούλ Μετζίτ Β΄ ξἀδερφος καὶ διάδοχος  τοῦ τελευταίου Ὀθωμανοῦ Σουλτάνου Μωάμεθ ΣΤ’ ποὺ εἶχε ἐκθρονιστεῖ ἀπὸ τὸν Κεμάλ τὴν 1η ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ  1922.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.