Αναρτήσεις

Προβολή αναρτήσεων από Νοεμβρίου 22, 2020

ΠΟΙΟΙ ΑΠΕΙΚΟΝΙΖΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ "ΣΧΟΛΗ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ" ΤΟΥ ΡΑΦΑΗΛ

Εικόνα
Πασίγνωστο τό ἀναγεννησιακὸ ἀριστούργημα τοῦ ΡΑΦΑΗΛ {Rafael Sanzio-1511 μΧ}  ποὺ κοσμεῖ τὴν "αἴθουσα ὑπογραφῶν" τοῦ Πάπα Ἰουλίου Β' στὸ Βατικανό,  ὅμως ἀκόμα δὲν ἔχουν ταυτοποιηθεῖ ἀπὸ τοὺς εἰδικοὺς,  ὅλοι οἱ σοφοὶ τοῦ πνεύματος ποὺ ἀπεικονίζονται στὴν νωπογραφία ,τῆς ὁποίας   ὁ τίτλος   ἦταν :  ΓΝΩΣΗ ΤΩΝ ΑΙΤΙΩΝ {= "Causarum cognitio" } καὶ  στὴν ὁποία ἀναπαριστᾶται ,ὡς "σχολὴ τῶν Ἀθηνῶν" ,τὸ ἐσωτερικὸ τοῦ Ναοῦ τοῦ Ἁγ.Πέτρου τοῦ Μπραμάντε στὸ Βατικανό.  Ὡστόσο , κάποιες μορφὲς μποροῦμε νὰ ἀναγνωρίσουμε μὲ ἀσφάλεια· 1. ΠΛΑΤΩΝ—κρατᾶ τὸν "Τίμαιο" καὶ δείχνει τὸν οὐρανό ,τὸν κόσμο τῶν νοητῶν. { μάλιστα στό πρόσωπο μοιάζει τοῦ..Ντὰ Βίντσι}. 2.ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ—κρατᾶ τὰ "Ἠθικὰ Νικομάχεια" καὶ δείχνει πρὸς τὴ γῆ, τὸν φυσικὸ κόσμο. 3.ΣΩΚΡΑΤΗΣ—γνωστὴ ἡ μορφὴ ἀπὸ τὴν ἀρχαία προτομὴ του. 4.ΔΙΟΓΕΝΗΣ ΚΥΝΙΚΟΣ—ὅπως τὸν παρουσίαζε ἡ ἀρχαία παράδοση. 5.ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ—γράφων καὶ μελετῶν ἀριθμούς. 6.ΥΠΑΤΙΑ—ἡ μόνη ΓΥΝΑΙΚΑ  φιλόσοφος { ποὺ κατακρεούργησαν οἱ ὀπαδο

Τὶ εἶναι ἡ "ἑτερογονία τῶν σκοπῶν"

Εικόνα
Πρὶν λίγα χρόνια ἀγορεύοντας στὴ Βουλὴ γνωστὸς πανεπιστημιακὸς καὶ ὑπουργὸς ἀναφέρθηκε στὴν "ἑτερογονία τῶν σκοπῶν" ἀποδίδοντας την στὸν Ἀριστοτέλη.  Ἔχω διαβάσει τὰ ἅπαντα τοῦ Ἀριστοτέλους ,παραπάνω ἀπὸ μία φορά, καὶ ΤΕΤΟΙΟΣ ΟΡΟΣ —"ἑτερογονία σκοπῶν"— μὲ αὐτὸ ἀκριβῶς τὸ περιεχόμενο,ὅπως τὸν ἐννοοῦμε σήμερα, ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ. Βεβαίως θὰ μποροῦσε κανεὶς νὰ ἀνιχνεύσει τὴν ἰδέα αὐτὴ στὴν ἀρχαία Τραγωδία—πχ ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΤΥΡΑΝΝΟΣ—ὡστόσο ὁ  συγκεκριμένος ὅρος ἀνάγεται στὸν πατέρα τῆς Ψυχολογίας τὸν ΒΙΛΧΕΜ ΒΟΥΝΤ { Wundt} καὶ ὄχι στὸν Ἀριστοτέλη. Στὸ ἔργο του " ETHIK" ,1886, ὁ ΒΟΥΝΤ (Wundt)  μιλᾶ γιά :   Die prinzip der heterogonie der zewcke=  Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΕΤΕΡΟΓΟΝΙΑΣ ΤΩΝ ΣΚΟΠΩΝ καὶ ἐννοεῖ τὰ ἀκόλουθα· Κάθε πράξη μας ὁδηγεῖται ἀπὸ κάποιο κίνητρο καὶ ἐπεδιώκει κάποιο σκοπό. Ὡστόσο ,πολλὲς φορὲς κατὰ τὴν πραγματοποίηση τῆς πράξης προκύπτουν ΝΕΑ, ΑΠΡΟΒΛΕΠΤΑ δεδομένα ποὺ  ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΟΥΝ ἐκ νέου τὴ συνείδηση —ἡ ὁποία δὲν ἦταν δυνατὸν νὰ τὰ προβλέψει καὶ τὰ λάβει ὑπ