ΟΙ ΔΥΟ ΜΟΡΦΕΣ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟΝ ΠΛΑΤΩΝΑ.
Ὑπάρχει ἡ κοινὴ πεποίθηση στοὺς μελετητὲς τοῦ Πλάτωνος ὅτι ὡς ΧΡΟΝΟ ὁ Πλάτων θεωρεῖ τὴν ΚΙΝΗΤΗ εἰκόνα τῆς ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑΣ (βλ. ΤΙΜΑΙΟΣ) ἐνῶ μὲ τὸν ὅρο "αἰώνιος" ἐννοεῖ τὴν ἀπουσία διάρκειας, δηλ. τὴν ΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ. Ὠστόσο, σὲ αὐτὴν τὴν ἁπλουστευμένη άντίληψη ἔχουν ἐγερθεῖ ἀντιρρήσεις ἀπὸ σοβαροὺς πλατωνιστές, ἐκ τῶν ὁποίων σημειώνω δύο: 1) ὁ Whittaker (1968) θεωρεῖ ὅτι ὁ Πλάτων δὲν ἔχει δημιουργήσει ἀκόμα τεχνικὴ φιλοσοφικὴ ὁρολογία καὶ πάντως ἡ ἀντίληψη τῆς αἰωνιότητας ὡς ἀχρονικότητας εἶναι ἰδέα τοῦ ΠΛΩΤΙΝΟΥ* (αἰὼν ἀδιάστατος, ΕΝΝΕΑΔΕΣ, ΙΙΙ, 2, 32‒33) ἡ ὁποία προβλήθηκε ἀναχρονιστικὰ στὸν πλατωνικὸ Τίμαιο. Ἐν πάσει περιπτώσει στὸν Πλάτωνα ἡ αἰωνιότητα μπορεῖ νὰ θεωρεῖται καὶ ὡς ἀχρονικὴ ΔΙΑΡΚΕΙΑ καθόσον ὑπάρχει πέραν τῆς ΑΚΙΝΗΤΗΣ αίωνιότητας τῶν ΙΔΕΩΝ {=μορφῶν, ἀρχετύπων} καὶ ἡ ΚΙΝΟΥΜΕΝΗ αἰωνιότητα τοῦ Οὐρανοῦ τῶν Ἀπλανῶν. 2) ὁ Robinson (1986) ὑποστηρίζει ὅτι στὸν πλατωνικὸ Τίμαιο ὑπάρχουν συνώνυμοι ὅροι ποὺ ὅμως δὲν ἔχουν ἀκριβῶς τὸ ἴδιο περιεχόμενο πχ. οἱ