Αναρτήσεις

Προβολή αναρτήσεων από Νοεμβρίου 17, 2024

ΜΕΤΑΗΘΙΚΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ: ἐνορατική, ψυχολογικὴ & ἐπιτακτικοκρατικὴ θεωρία ἠθικῆς.

Εικόνα
ΜΕΤΑΗΘΙΚΕΣ θεωρίες συνηθίζουμε νὰ ἀποκαλοῦμε τὶς φιλοσοφικὲς ἀντιλήψεις περὶ Ἠθικῆς ποὺ ἀνἀγονται στὶς θεωρίες τῆς ΓΛΩΣΣΑΣ καὶ προσπαθοῦν νὰ ὀρίσουν ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ  ἡ φράση "ἠθικὰ σωστό" κι ὄχι ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ τό "ἠθικὰ σωστό". Ἐξηγῶ· δύο εἶναι οἱ κυρίαρχες θεωρίες περὶ τοῦ νοήματος τῆς γλώσσας : α) ἡ ΑΝΑΦΟΡΙΚΗ ,κατὰ τὴν ὁποία τὸ νόημα μιᾶς λἐξης ἢ πρότασης καθορἰζεται ἀπὸ τὸ ἀντικείμενο, πρὀσωπο ἢ γεγονὸς στὸ ὁποῖο ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ β) η ΧΡΗΣΤΙΚΗ ,σύμφωνα μὲ τὴν ὁποία τὸ νόημα καθορίζεται ἀπὸ τὴν ΧΡΗΣΗ ποὺ κάνει ὁ χειριστὴς τῆς γλώσσας. Ἀκολουθῶντας τὴν ΑΝΑΦΟΡΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ὁ  ΜΟΥΡ ( G.E.MOORE ) διατύπωσε τὴν ΕΝΟΡΑΤΙΚΗ ΜΕΤΑΗΘΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ σύμφωνα μὲ τὴν ὁποία τὸ ΗΘΙΚΟ (ἀγαθό) εἶναι  ΕΝΟΡΑΤΙΚΑ—ΔΙΑΙΣΘΗΤΙΚΑ προσβάσιμο καὶ δὲν  ἀναφέρεται σὲ  φυσικὴ ποιότητα, διότι, ἂν ἀναφερόταν, θὰ συνιστοῦσε μιὰ ΚΕΝΗ ΝΟΗΜΑΤΟΣ  ΤΑΥΤΟΛΟΓΙΑ. (Πχ. στὴν φράση "ἀγαθὸ εἶναι ὅ,τι συμβάλλει στὴν εὐτυχία", ἂν τὸ ἀγαθὸ ταυτίζεται μὲ ὅ,τι συμβάλλει στὴν εύτυχία, τότε ἡ ἐν λόγῳ φράση ἰσοδυναμ...

ΣΑΡΤΡ: Τὸ Εἶναι καὶ τὸ Μηδέν.

Εικόνα
Πρόκειται γιὰ τὸ ἀριστούργημα τοῦ ΣΑΡΤΡ τὸ ὁποῖο ἐκδόθηκε τὸ 1943 (στὴν φωτό. ἡ ἑλληνικὴ ἔκδοση τοῦ 1978) .  Ἔχω ὑπόψιν μου τὶς διατυπωθεῖσες κατηγορίες κατὰ τῆς φιλοσοφίας τοῦ Σὰρτρ ἄλλες  βάσιμες (πχ. τὶς ἀναφερόμενες στὴν ἀντίφαση του νὰ  μιλᾶ γιὰ τὴν ἀνυπαρξία μεταφυσικῆς μέ...μεταφυσικὸ τρόπο) ἄλλες ἀβάσιμες (πχ τὶς κατηγορίες γιὰ τὰ ἐγκλήματα τῶν ἐρυθρῶν Χμέρ, οἱ ὁποῖοι τὸν ἐπικαλοῦνταν...) ὠστόσο θεωρῶ χρήσιμο νὰ ἀναφέρω ἐπιγραμματικὰ τὴν κεντρικὴ ἰδέα τῆς σκἐψης του. Ὁ Σὰρτρ ἔλεγε ὅτι ἡ ἀνθρώπινη ὕπαρξη βρίσκεται διαρκῶς ἐν ἐξελίξει, δὲν ἀποτελεῖ ἕνα ὁλοκληρωμένο ὄν.  Συνεπῶς ὁ ἄνθρωπος, ὡς διαρκῶς μεταβαλλόμενος, ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ  ΟΝ ἀλλὰ μὴ ὂν, ΜΗΔΕΝ.*  Γίνεται ΟΝ  μόνο μὲ τὸν ΘΑΝΑΤΟ του διότι τότε ὁλοκληρώνεται ἡ ἐξέλιξη του.  Ἡ ἐξελικτικὴ πορεία τῆς ἀνθρώπινης ὕπαρξης εἶναι ΑΔΕΣΠΟΤΗ  διότι δὲν καθορόζεται ἀπὸ τίποτε καὶ ἐπειδὴ θεὸς δὲν ὑπάρχει , ὁ ἄνθρωπος φέρει τὴν ἀπόλυτη εύθύνη τῶν πράξεων του οἱ ὁποῖες εἶναι μὴ ἀναστρέψιμες—ἐξ οὗ ...

ΔΕΙΓΜΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Α' ΛΥΚΕΙΟΥ  

Εικόνα
Α. Διδακτική ενότητα:  ΠΕΡΣΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ-ΜΗΔΙΚΑ ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ: 13 ΑΥΓ 490πΧ ΘΕΡΜΟΠΥΛΕΣ: ΣΕΠ 480πΧ ΣΑΛΑΜΙΝΑ: 29 ΣΕΠ 480πΧ ΠΛΑΤΑΙΕΣ : 27 ΑΥΓ 479 πΧ Β. Περιεχόμενο διδακτικής ενότητας: 1.Ιστορικα γεγονότα. Ιωνική Επανάσταση. Σχέση των Ιώνων με τους Ελλαδίτες κατοίκους.Προσδιορισμός του όρου "μηδικά" & "μηδιζόντων" 2.Κατανόηση τής σύγκρουσης τών δύο πολιτισμών , περσικού και ελληνικού. 3.Συνειδητοποίηση των αρχ.Ελλήνων ότι ανήκουν στο ίδιο έθνος (αναφορά Ηροδότου) 4.Κατανόηση της ιστορικής σημασίας της ελληνικής νίκης στα Μηδικά   Γ..Πορεία διδακτικής προσέγγισης της ενότητας. Μέθοδος: ανεστραμμένη τάξη/ομαδοσυνεργατική διδασκαλία Χρόνος υλοποίησης : 1 διδακτική ώρα Διδακτικοί στόχοι: Οι αναφερόμενοι στο Εγχειρίδιο Καθηγητή. Οι μαθητές πρέπει να κατανοήσουν την ιστορική σημασία των Μηδικών για την συνέπεια των Περσικών Πολέμων για την  απόκτηση από τους Έλληνες πανελλήνιας συνείδησης (το "ελληνικόν") Εργαλεία: διαδραστικός πίνακας/σχολικό εγχειρίδιο  Δ. Διεξαγω...