Θ.ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΧΩΡΙΣ ΙΕΡΟΥΡΓΙΑ ΔΕΝ ΥΠΆΡΧΕΙ....

Μὲ ἀφορμὴ κάποιες συζητήσεις μὲ φίλους κληρικούς — ὁ ἕνας μάλιστα παλιὸς μαθητής μου στὴν Πατμιάδα— θἐλω νὰ διευκρινίσω τὰ ἀκόλουθα· —οἱ Ὕμνοι ποὺ ψἀλλονται στοὺς Ναοὺς ΔΕΝ εἶναι ἄσματα, οὔτε καὶ τὰ θρησκευτικὰ ἄσματα ταυτίζονται μὲ τοὺς ἐκκλησαστικοὺς Ὕμνους τῶν διαφόρων Ἀκολουθιῶν. —ἡ προτροπή "ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΔΕΗΘΩΜΕΝ" (Oremus, στὰ λατινικά) ΔΕΝ ταυτίζεται μὲ τό προτεσταντῑζον δημοτικιστικό "Ἄς προσευχηθοῦμε" ,καθόσον ἡ Δέηση ΔΕΝ ταυτίζεται μὲ τὴν Προαευχή... —ἡ μετοχή "αἴρων" { τὰς ἁμαρτίας τοῦ κόσμου} ΔΕΝ σημαίνει "αὐτὸς ποὺ σηκώνει" καθόσον τὸ ρῆμα "ΑΙΡΩ" ΔΕΝ σημαίνει (μόνο) ΣΗΚΩΝΩ ἢ ΥΨΩΝΩ.ἀλλὰ ΑΦΑΙΡΩ, ΑΝΑΙΡΩ,ΑΚΥΡΩΝΩ κ.τ.ὅ. Καθ’ ὅμοιον τρόπο, τὸ "δόξα Πατρί" ΔΕΝ ταυτίζεται μὲ τό "δόξα στὸν Πατέρα" ἐφ’ὅσον ἡ ΔΟΤΙΚΗ ΔΕΝ ΤΑΥΤΙΖΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ {ἄλλο τὸ "ΜΑ ΤΟΝ ΘΕΟ" κι ἄλλο τὸ "ΔΟΞΑ Τῼ ΘΕΩι"} Παρομοίως καὶ ἡ εὐχή "εἴη μετὰ πάντων ὑμῶν" δὲν ταυτίζεται μὲ τὸ νεοελληνικό "νὰ