Αναρτήσεις

Προβολή αναρτήσεων από Ιουλίου 5, 2020

Ἀρχαῖο Δρᾶμα : Η ΑΓΝΟΙΑ ΤΟΥ ΦΙΛΟΛΟΓΟΥ

Εικόνα
Δὲν τὸ λέμε συχνὰ στὴν τάξη,ἀλλὰ ἀπὸ τὰ 1200 θεατρικὰ ἔργα ποὺ βραβεύτηκαν τὸν 5ο αἰῶνα τοῦ Περικλῆ (ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΣΤΙΣ 3 ΗΜΕΡΕΣ ΤΩΝ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ ΣΤΑ ΜΕΓ.ΔΙΟΝΥΣΙΑ ΔΙΑΓΩΝΙΖΟΝΤΑΝ 3 ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ ΜΕ 3 ΤΡΑΓΩΔΙΕΣ ΚΑΙ 1 ΣΑΤΥΡΙΚΟ ΔΡΑΜΑ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ)  ἔχουν σωθεῖ ὁλόκληρα ΜΟΝΟ 32 τραγωδίες (7 τοῦ Αἰσχύλου, 7 τοῦ Σοφοκλῆ, 18 τοῦ Εὐριπίδη) καὶ 1 σατυρικὸ δρᾶμα (ὁ ΚΥΚΛΩΨ τοῦ Εὐριπίδη).  Ὁ  ὑπολογισμὸς ἔχει ὡς βάση τὸ γεγονὸς πού προανέφερα  ὅτι δηλ.στὰ ΜΕΓΑΛΑ ΔΙΟΝΥΣΙΑ βραβεύονταν( μὲ τρία βραβεῖα) 3 ΤΕΤΡΑΛΟΓΙΕΣ (τρεῖς τραγωδίες καὶ ἕνα σατυρικὸ δρᾶμα ἡ καθεμιὰ ) ὁπότε 3x4=12 θεατρικὰ ἔργα  ἐτησίως. Ἀπὸ τοὺς ἀρχαίους γραμματικοὺς γνωρίζουμε ὅτι ὁ ΑΙΣΧΥΛΟΣ πῆρε τὸ 1ο βραβεῖο * μὲ τοὺς ΠΕΡΣΕΣ τὸ 472 πΧ ,τοὺς ΕΠΤΑ ΕΠΙ ΘΗΒΑΣ τὸ 467 πΧ καὶ τὴν ΟΡΕΣΤΕΙΑ (τὴν μόνη ΤΡΙΛΟΓΙΑ ποὺ σώθηκε ὁλόκληρη=ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ—ΧΟΗΦΟΡΟΙ—ΕΥΜΕΝΙΔΕΣ) τὸ 458 πΧ. Ὁ Σοφοκλῆς πῆρε εἴκοσι φορὲς περίπου τὸ 1ο βραβεῖο,γνωρίζουμε ὅτι αὐτὸ συνέβη  μὲ τὸν ΦΙΛΟΚΤΗΤΗ τὸ 409 πΧ (δὲν γνωρίζουμε ποιὰ ἦταν τὰ  ἄλλα ἔργα του ποὺ ἦρθαν

Μπρέχτ: Μάνα "Κουράγιο"-ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΑ ΜΕΡΙΚΕΣ ΦΟΡΕΣ ΑΠΟΤΥΧΑΙΝΟΥΝ ΩΣ ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΠΡΟΔΙΔΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΤΟΥΣ

Εικόνα
Θὰ ἐξηγήσω τὶ ἐννοῶ πρὸς ἀποφυγὴν παρεξηγήσεων· κατ ἀρχὴν νὰ πῶ ὅτι ἄν καὶ διαφωνῶ μὲ τὸν ΜΆΡΞΙΣΤΙΚΟ ΔΟΓΜΑΤΙΣΜΟ τοῦ ΜΠΡΕΧΤ , ὁ οποῖος στὸ ἀριστούργημα του "Η ΜΑΝΑ ΚΟΥΡΑΓΙΟ  ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ" (1939)  θέλει νὰ δείξει ὅτι σὲ ΚΑΘΕ πόλεμο κερδίζουν ΠΑΝΤΑ  οἱ πλούσιοι καὶ ΠΑΝΤΑ ζημιώνονται οἱ φτωχοί (παραπειστικὴ ὑπεραπλούστευση ὅλο αὐτό) , ὡστόσο , στὸ ἐν λόγῳ ἀριστούργημα ὁ Μπρέχτ φτάνει στὸ ὕψος τῶν ΜΕΓΑΛΩΝ τοῦ παγκόσμιου θεάτρου— & ἰδοὺ γιατὶ : βρισκόμαστε στὸν Τριακονταετῆ πόλεμο τοῦ 17ου αἰ. στὴ Γερμανία , καὶ στὴν  Μάνα "Κουράγιο" ἡ ὁποία  πουλᾶ ..."σνὰκς" ἀπὸ τὴν "καντίνα" της στὴν μία παράταξη τῶν ἀντιμαχομένων ,ἐμφανίζουν τὸν νεκρὸ γυιὸ της ποὺ ἔπεσε πολεμῶντας μὲ τὴν ἀντίθετη παράταξη.  Ὅμως ἡ Μάνα "Κουράγιο" προκειμένου νὰ μὴν χάσει τὴν πελατεία της,  ἀρνεῖται ὅτι γνωρίζει τὸν νεκρὸ & λέει<ΟΧΙ> ὅταν τὴν ρωτοῦν ἄν  ἀναγνωρίζει τὸν σκοτωμένο (γυιό της)... Σὲ ὅποιον ΔΙΑΒΑΣΕΙ τὸ ἐν λόγῳ θεατρικὸ ἀρ