Ἀρχαῖο Δρᾶμα : Η ΑΓΝΟΙΑ ΤΟΥ ΦΙΛΟΛΟΓΟΥ



Δὲν τὸ λέμε συχνὰ στὴν τάξη,
 ἀλλὰ ἀπὸ τὰ 1200 θεατρικὰ ἔργα ποὺ βραβεύτηκαν τὸν 5ο αἰ.τοῦ Περικλῆ,  ἔχουν σωθεῖ ὁλόκληρα
 ΜΟΝΟ 32 τραγωδίες (7 τοῦ Αἰσχύλου, 7 τοῦ Σοφοκλῆ, 18 τοῦ Εὐριπίδη) καὶ 1 σατυρικὸ δρᾶμα (ὁ ΚΥΚΛΩΨ τοῦ Εὐριπίδη).

 Ὁ  ὑπολογισμὸς ἔχει ὡς βάση τὸ γεγονὸς ὅτι στὰ ΜΕΓΑΛΑ ΔΙΟΝΥΣΙΑ βραβεύονταν
( μὲ τρία βραβεῖα)
 3 ΤΕΤΡΑΛΟΓΙΕΣ (τρεῖς τραγωδίες καὶ ἕνα σατυρικὸ δρᾶμα ἡ καθεμιὰ )
 ὁπότε 3x4=12 θεατρικὰ ἔργα  ἐτησίως.

Ἀπὸ τοὺς ἀρχαίους γραμματικοὺς γνωρίζουμε ὅτι ὁ ΑΙΣΧΥΛΟΣ πῆρε τὸ 1ο βραβεῖο *
μὲ τοὺς ΠΕΡΣΕΣ τὸ 472 πΧ ,
τοὺς ΕΠΤΑ ΕΠΙ ΘΗΒΑΣ τὸ 467 πΧ
 καὶ τὴν ΟΡΕΣΤΕΙΑ (τὴν μόνη ΤΡΙΛΟΓΙΑ ποὺ σώθηκε ὁλόκληρη=ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ—ΧΟΗΦΟΡΟΙ—ΕΥΜΕΝΙΔΕΣ) τὸ 458 πΧ.

Ὁ Σοφοκλῆς πῆρε εἴκοσι φορὲς περίπου τὸ 1ο βραβεῖο,
γνωρίζουμε ὅτι αὐτὸ συνέβη  μὲ τὸν ΦΙΛΟΚΤΗΤΗ τὸ 409 πΧ (δὲν γνωρίζουμε ποιὰ ἦταν τὰ  ἄλλα ἔργα του ποὺ ἦρθαν πρῶτα)
 ἐνῶ μὲ τὸ ἀριστούργημα  του ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΤΥΡΑΝΝΟΣ πῆρε τὸ 2ο βραβεῖο τὴν ἐποχὴ τοῦ ΛΟΙΜΟΥ κατὰ τὸν Πελοποννησιακὸ Πόλεμο, τὸ 429 πΧ.

Ὁ Εὐριπίδης τέλος πῆρε 1ο βραβεῖο μὲ τὸν ΙΠΠΟΛΥΤΟ τὸ 428 πΧ,
 μὲ τὰ ἔργα ΤΡΩΑΔΕΣ (411 πΧ)καὶ ΦΟΙΝΙΣΣΑΙ(408πΧ)
 τὸ 2ο βραβεῖο
 καὶ τὸ 3ο μὲ τὴν ΜΗΔΕΙΑ τὸ 431 πΧ.

Γιατὶ τὰ γράφω ὅλα αὐτά; 

Γιὰ νὰ δείξω ὅτι ἀφοῦ ἀπὸ τὰ 1200 θεατρικὰ δράματα τοῦ Χρυσοῦ αἰῶνα
(ἐκ τῶν ὁποίων 900 ΤΡΑΓΩΔΙΕΣ )
 ἐμεῖς γνωρίζουμε ΜΟΝΟ 32  Τραγωδίες,
δηλαδὴ
 ΕΧΟΥΜΕ ΒΑΘΙΑ  ΑΓΝΟΙΑ 
ΤΟΣΟ ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ 
ΟΣΟ ΚΑΙ  ΓΙΑ ΤΟ ΚΛΑΣΣΙΚΟ ΠΝΕΥΜΑ γενικώτερα , 
ἐπειδὴ τὰ κείμενα 
 ποὺ ἔχουν σωθεῖ ὥς τὶς μέρες μας
 ἀποτελοῦν  ΣΤΑΓΟΝΑ ΣΤΟΝ ΩΚΕΑΝΟ τῆς ἀρχαίας δραματουργίας..

Καὶ κάτι τελευταῖο·
 δὲν γνωρίζουμε ἐπίσης
 τὸ ΓΙΑΤΙ ΣΩΘΗΚΑΝ ΤΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ  ΕΡΓΑ
 ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΛΛΑ , 
δεδομένου ὅτι ΧΑΘΗΚΕ ΤΟ ΕΡΓΟ ΠΟΥ ΠΗΡΕ ΤΟ 1ο ΒΡΑΒΕΙΟ ὅταν ἦρθε δεύτερος
 ὁ Οἰδίπους Τύραννος τοῦ Σοφοκλῆ, ἡ σπουδαιότερη τραγωδία ὅλων τῶν ἐποχῶν..
Δὲν γνωρίζουμε ποιὰ ἔργα πῆραν τὰ ἄλλα βραβεῖα
 ὅταν ἦρθε τρίτη ἡ Μήδεια, 
τὸ ἀριστούργημα τοῦ Εὐριπίδη...

Ἐπιπλέον ἀγνοοῦμε τὸ ΚΡΙΤΗΡΙΟ
 ΒΑΣΕΙ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ  ΣΩΘΗΚΑΝ ΑΥΤΕΣ 
ΟΙ 32 ΤΡΑΓΩΔΙΕΣ καὶ ὄχι ἐκεῖνες ποὺ  ἔλαβαν ἀπὸ τὸ ἀθηναϊκὸ κοινὸ  τὰ ΠΡΩΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ..

Καὶ αὐτὰ μόνο γιὰ τὸν αἰῶνα τοῦ Περικλῆ , ἐνῶ ἡ θεατρικὴ παραγωγὴ συνεχίστηκε καὶ τὰ ἑπόμενα χρόνια..

Ἄν μάλιστα σκεφτῶ ὅτι παρόμοια ΑΠΩΛΕΙΑ κειμένων
  ὑπάρχει καὶ στὰ ἔργα τῶν ΦΙΛΟΣΟΦΩΝ καὶ ΦΥΣΙΚΩΝ καὶ ΣΟΦΙΣΤΩΝ (Δημόκριτος, Ἀναξαγόρας, Πρωταγόρας κλπ)
 μὲ πιάνει φιλολογική  ..ἀπελπισία γιὰ τὸ 
ΤΙ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ 
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ...

______

* ἀπὸ τὶς πληροφορίες τῶν ἀρχαίων γραμματικῶν γνωρίζουμε μόνο
 4  ΤΕΤΡΑΛΟΓΙΕΣ  ποὺ βραβεύτηκαν (3 τοῦ Αἰσχύλου καὶ 1 τοῦ Εὐριπίδη)  
καὶ παρατηροῦμε ὅτι  ἀπὸ αὐτὲς εἶναι χαμένα τὰ τρία ἀπὸ τὰ τέσσερα ἔργα .

  Συγκεκριμένα, ἀπὸ τὴν Τετραλογία ποὺ πῆρε γιὰ πρώτη φορὰ τὸ 1ο βραβεῖο ὁ Αἰσχύλος , ΠΕΡΣΑΙ—ΦΙΝΕΥΣ—ΓΛΑΥΚΟΣ ΠΟΤΝΙΕΥΣ— ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ(σατυρικὸ δρᾶμα) , σώθηκαν μόνο οἱ ΠΕΡΣΕΣ ...

Ἀπὸ τὴν τετραλογία  ἐπίσης τοῦ Αἰσχύλου ΟΡΕΣΤΕΙΑ(ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ—ΧΟΗΦΟΡΟΙ—ΕΥΜΕΝΙΔΕΣ) καὶ ΠΡΩΤΕΥΣ (σατυρ.δρᾶμα)
 —ἐπίσης 1ο βραβεῖο—
σώθηκε ὅλη ἡ ΟΡΕΣΤΕΙΑ 
(Η ΜΟΝΗ ΤΡΙΛΟΓΙΑ)
 ἐνῶ χάθηκε τὸ σατυρικὸ δρᾶμα ΠΡΩΤΕΥΣ 
καὶ ἀπὸ τὸ ἐπίσης 1ο βραβεῖο τῆς Τετραλογίας  τοῦ Αἰσχύλου ΕΠΤΑ ΕΠΙ ΘΗΒΑΣ—ΟΙΔΙΠΟΥΣ—ΛΑΪΟΣ—ΣΦΙΓΞ  σώθηκε, ὡς γνωστόν, μόνο οἱ ΕΠΤΑ ΕΠΙ ΘΗΒΑΣ. 

Τέλος ἀπὸ τὴν Τετραλογία τοῦ Εὐριπίδη ποὺ πῆρε τὸ 3ο (καὶ τελευταῖο βραβεῖο) 
ΜΗΔΕΙΑ—ΦΙΛΟΚΤΗΤΗΣ—ΔΙΚΤΥΣ—ΘΕΡΙΣΤΑΙ ΣΑΤΥΡΟΙ ,
 σώθηκε μόνο ἡ ΜΗΔΕΙΑ
ἐνῶ ἀπὸ τὴν τετραλογία του
 ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ—ΠΑΛΑΜΗΔΗΣ—ΤΡΩΑΔΕΣ—ΣΙΣΥΦΟΣ (σατυρ.δρᾶμα), ποὺ πῆρε τὸ 2ο βραβεῖο, σώθηκαν μόνο οἱ ΤΡΩΑΔΕΣ.



Κ.ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΚΟΥΤΟΥΛΑΣ
(Τὸ νόημα τῆς ἀρχαίας Τραγωδίας)
youtube.com/DiamKoutoulas

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ

Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ "ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ '73 "

ΑΛΩΣΗ -1453 : Η ΠΡΟΔΟΣΙΑ ΤΩΝ ΑΝΘΕΝΩΤΙΚΩΝ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΙΣ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ