Αναρτήσεις

Προβολή αναρτήσεων από Νοεμβρίου 29, 2020

ΜΙΧΑΗΛ ΑΓΓΕΛΟΣ & ΝΤΑ ΒΙΝΤΣΙ: Μεγαλοφυΐες ἀπὸ τὸ μέλλον...

Εικόνα
Τὰ πάντα ἔχουν γραφεῖ γιὰ τὸ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΗΣ ΤΖΟΚΟΝΤΑΣ —τὸ κατὰ πολλοὺς ,ἀριστούργημα τῶν ἀριστουργημάτων.  Ἐδῶ θὰ ἀναφέρω  τὰ βασικὰ ποὺ λέμε στὸ σχολεῖο—ὅσοι τὰ λέμε.. Καταρχὰς ἡ μεγάλη ἐφεύρεση τοῦ Ντὰ Βίντσι στὴν ΜΟΝΑ ΛΙΖΑ εἶναι τὸ sfumato δηλ.ἡ ἀντικατάσταση τῶν ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑΤΩΝ τῶν μορφῶν μὲ τὴν ΜΕ̣ΙΞΗ ΧΡΩΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΚΙΑΣ.  Ἤδη οἱ πρώιμοι ἀναγεννησιακοί ζωγράφοι εἶχαν διαπιστώσει ὅτιοἱ ΓΡΑΜΜΕΣ μέσῳ τῶν ὁποίων ΣΧΕΔΙΑΖΑΝ τὶς μορφὲς  ΑΠΟΣΤΕΩΝΑΝ τὰ πρόσωπα ,τὰ ἔκαναν νὰ φαίνονται ψεύτικα , ΔΙΣΔΙΑΣΤΑΤΑ , χωρὶς ὄγκο,  ξύλινα καὶ ΝΕΚΡΑ.  Τὸ ἐν λόγῳ πρόβλημα τῶν περιγραμμάτων τὸ ἔλυσε στὴν Τζοκόντα ὁ Ντὰ Βίντσι {π.1503}  μὲ τὸ περίφημο "σφουμᾶτο" ὡς ἑξῆς· ἄφησε ΑΚΑΘΟΡΙΣΤΑ ΤΑ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑΤΑ  μὲ  τὰ χρώμστα νὰ  σβήνουν ,σάν μέσα σὲ σκιά, τὸ ἕνα στὸ ἄλλο ,μὲ συνἐπεια ἡ μορφὴ ΝΑ ΑΠΟΚΤΑ ΟΓΚΟ ,νὰ γίνεται ΤΡΙΣΔΙΑΣΤΑΤΗ , νὰ ζωντανεύει.. Ἀπὸ τὴν ἄλλη μεριὰ γιὰ νὰ πετύχει τὸ ΑΙΝΙΓΜΑΤΙΚΟ χαμόγελο τῆς Τζοκόντας —ποὺ ἀπὸ τὴν μιὰ πλευρὰ φαίνεται ΚΟΡΟΪΔΕΥΤΙΚΟ ΓΙΑ ΜΑΣ καὶ ἀπὸ τὴν ἄλλη ΘΛΙΜΜΕΝΟ —κατέφυγ

Ἡ "μουσικὴ τῶν ἄρτων" στὸν ΜΥΣΤΙΚΟ ΔΕΙΠΝΟ τοῦ Da Vinci..

Εικόνα
Πασίγνωστο τὸ ἀριστούργημα τοῦ Ντὰ Βίντσι ποὺ κοσμεῖ τὴν Μονὴ τῆς Παναγίας τῶν Χαρίτων στὸ Μιλᾶνο  {1498}  κι ἔχουν τὰ ἄπειρα εἰπωθεῖ  περὶ αὐτοῦ,  ἀπὸ ἀκραῖες φαντασιώσεις μέχρι ἐπιστημονικὲς ἐπισημάνσεις. Καταρχὰς νὰ πῶ ὅτι ἡ ἐν λόγῳ νωπογραφία—μοναδικὴ τοῦ Ντὰ Βίντσι ποὺ ἔχει σωθεῖ—ἀναπαριστᾶ τὴ στιγμὴ ποὺ ὁ Χριστὸς ἀνακοινώνει στοὺς Μαθητὲς ὅτι  " ΕΙΣ ΕΞ ΥΜΩΝ ΠΑΡΑΔΩΣΕΙ ΜΕ " {Ματθ.26,22}  Ὅλοι οἱ Μαθητὲς στὸ ἄκουσμα αὐτὸ ἀναστατώθηκαν  καὶ χειρονομοῦν μὲ ἀπορία καὶ φόβο·  ΟΧΙ ΟΛΟΙ—ΕΝΑΣ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΗΡΕΜΟΣ·  ὁ ΙΟΥΔΑΣ ,τρίτος ἐκ δεξιῶν τοῦ Χριστοῦ, παραγκωνισμένος ἀπὸ τὸν ὅρμητικὸ Πέτρο , ὁ ὁποῖος ζητᾶ σιγὰ ἀπὸ τὸν ΙΩΑΝΝΗ ποὺ ΚΑΘΕΤΑΙ ΔΙΠΛΑ ΣΤΟΝ ΙΗΣΟΥ —στὰ δεξιὰ του, ἀριστερὰ γιὰ μᾶς—νὰ ρωτήσει τὸν Κύριο ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΡΟΔΟΤΗΣ.. Σημειωτέον ὅτι κατὰ τὴν παράδοση ὁ Ντὰ Βὶντσι ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΙΟΥΔΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ ΙΔΙΟ ΜΟΝΤΕΛΟ—μὲ διαφορὰ  μερικῶν χρόνων.. Ὅπως ἐπίσης ἐντύπωση ἔχει προκαλέσει —ΠΕΡΑΝ ΤΗΣ ΕΛΛΕΙΨΗΣ ΦΩΤΟΣΤΕΦΑΝΩΝ—  καὶ ἡ ΑΝΔΡΟΓΥΝΟΣ μορφὴ τοῦ ΙΩΑΝΝΗ,ποὺ πο

Γεμᾶτο λάθη τὸ διαδίκτυο...

Εικόνα
 Ἐπειδὴ δὲν ὑπάρχει ἔλεγχος στὸ Διαδίκτυο  —τὸ ἔχουν διαπιστώσει αὐτὸ πολλοὶ καὶ συχνά— ὁ καθένας δημοσιεύει ὁτιδήποτε ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΟ  τὸ ὁποῖο ΑΝΑΠΑΡΑΓΟΜΕΝΟ —διʹ ἀντιγραφῆς  καὶ χωρὶς ἔλεγχο—τείνει νὰ θεωρηθεῖ σωστό· πχ δημοσιεύουν δύο πασίγνωστα  καὶ ΣΟΒΑΡΑ ΔΗΘΕΝ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ  sites *  τὴν κλίση τοῦ  ρήματος "ΛΥΩ"  μὲ 3 ΛΑΘΗ :   λῦε, λῦον, λῦσον { ὅπου ,ἐνῶ ΠΕΡΙΣΠΩΝΤΑΙ ,τὰ παρουσιάζει μὲ ΟΞΕΙΑ}  ἤ  τὸν πληθ. "ΠΡΩΤΕΪΝΑΙ"  μὲ περισπωμένη,  ἐνῶ τὸ δίχρονο ‒ι  τῆς κατάληξης —ινος εἶναι ΒΡΑΧΥΧΡΟΝΟ,  ὁπότε τὸ σωστὸ εἶναι : " πρωτεΐναι" .  Κατὰ συνέπεια ,βλέπουν μαθητὲς καὶ φοιτητὲς τὰ γραφόμενα στὸ διαδικτυο καὶ θεωρῶντας ὅτι  ἀφοῦ δημοσιεύονται εἶναι  καὶ σωστὰ  τὰ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΑ.. Ἄρα·  μόνο ἀπὸ σχολικὰ βιβλία ἤ ἄλλα ἀξιόπιστα πανεπιστημιακὰ κλπ  συγγράμματα —ποὺ ἐπίσης ὑπάρχουν ἀνηρτημένα στὸ ἴντερνετ— ΑΠΟΚΤΟΥΜΕ ΕΓΚΥΡΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ  κι ὄχι ἀπὸ τὰ δημοσιεύματα τοῦ καθενὸς "εἰδικοῦ"... _________ *δὲν ἀναφέρω τὶς συγκεκριμένες ἱστοσελίδες γιατὶ δὲν

Τὰ ἔχει πεῖ ὅλα ὁ Θουκυδίδης...

Εικόνα
 Περιγράφοντας στὸ 3ο βιβλίο τῶν ΙΣΤΟΡΙΩΝ του  τὸν ἐμφύλιο τῆς Κέρκυρας τὸ 427 πΧ,  ὅταν οἱ δημοκρατικοὶ κατέσφαξαν τοὺς ὀλιγαρχικοὺς ἀκόμα καὶ μέσα στὰ ἱερά —ΠΑΣΑ ΤΕ ΙΔΕΑ ΚᾺΤΕΣΤΗ ΘΑΝΑΤΟΥ , γράφει ὁ Θουκυδίδης, δηλ .ὁ θάνατος πῆρε τότε χίλιες μορφὲς,3,81,5 —  { ὡς γνωστόν στὸν Πελοπ.πὀλεμο τὶς μεγαλύτερες φρικαλεότητες διέπραξαν οἱ δημοκρατικοί } ἀναφέρει παρακάτω ὁτι ἀπὸ ὅλες αὐτὲς τὶς σφαγὲς στὸν Πόλεμο  τελικὰ ἐπιβίωσαν οἱ ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΩΣ ΚΑΤΩΤΕΡΟΙ —" οἱ φαυλότεροι γνὠμην ὡς ἐπὶ τὰ πλείω περιεγίγνοντο", 3,83,3 —  διότι δὲν δίσταζαν νὰ ἐξοντώσουν ΠΡΩΤΟΙ  καί ΤΑΧΕΩΣ ὅσους φοβόντουσαν ὅτι ὑπερτεροῦσαν πνευματικά.  Προηγουμένως ὁ Θουκυδίδης ἔχει τονίσει ὁτι  τὰ ἴδια θὰ γίνονται πάντα , ὅσο ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ Η ΦΥΣΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ " ἕως ἄν ἡ αὐτὴ φύσις ἀνθρώπων ᾖ ", 3,82,2. _____ ΥΓστὴ φωτο εἰκονίζονται ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ ΟΠΛΙΤΕΣ ὅπως ἀκριβῶς ἦταν σύμφωνα μὲ τὶς ἀναπαραστάσεις τῶν ἀγγείων·  ΜΑΚΡΙΑ ΚΟΜΗ ΑΝΕΥ ΜΥΣΤΑΚΟΣ { γιὰ νὰ φαίνονται ἄγριοι}  ΚΑΙ ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΧΙΤΩΝΑΣ — γιὰ νὰ  ΜΗΝ διακρίνετα