ΤΟ ΔΙΛΗΜΜΑ ΤΟΥ ΕΥΘΥΦΡΟΝΟΣ.
Ρωτᾶ ὁ Σωκράτης {στὸν Πλατωνικὸ Διάλογο "ΕΥΘΥΦΡΩΝ"} τὸν μάντη Εὐθύφρονα : < τὸ ἠθικὸ τὸ ἀγαποῦν οἱ θεοὶ ἐπειδὴ εἶναι ἠθικό, ἢ ἐπειδὴ τὸ ἀγαποῦν οἱ θεοὶ θεωρεῖται ἠθικό;> [= ΑΡΑ, ΤΟ ΟΣΙΟΝ ΟΤΙ ΟΣΙΟΝ ΕΣΤΙΝ ΦΙΛΕΙΤΑΙ ΥΠΟ ΤΩΝ ΘΕΩΝ, ἢ ΟΤΙ ΦΙΛΕΙΤΑΙ ΟΣΙΟΝ ΕΣΤΙΝ] Τὸ (α) σκέλος τοῧ διλήμματος συνεπάγεται τὴν ὀντολογικὴ προτεραιότητα τῆς ΗΘΙΚΗΣ ἠθικοῦ (ὅσιου) ἔναντι τοῦ ΘΕΟΥ.Ὁ θεὸς ὑπακούει στὸ Ἀγαθό—ἄρα τὸ Ἀγαθὸ εἶναι θεός. Τὸ (β) σκέλος συνεπάγεται ὅτι τὸ ἠθικό/ἀγαθὸ ἐξαρτᾶται ἀπὸ μιὰν ἀνώτερη ἀρχὴ: τὴν Θεία Βούληση— δὲν ὑφίσταται ὡς ἀξία ἀπὸ μόνο του, ἄρα τὸ ἠθικὸ χάνει τὴν ἐγγενῆ ἠθικότητα του. Τελικὰ τὸ δίλημμα τοῦ Εύθύφρονος ἔγκειται στὸ ἐρώτημα , άπὸ ποῦ πηγάζει ἥ ἐγκυρότητα τῆς Ἠθικῆς καὶ ἡ ἐξ αὐτῆς ἀπορρἐουσα ἠθικὴ ὑποχρἐωση τοῦ ἀνθρώπου: ἀπὸ τήν "φύση" τῶν ἠθικῶν ἀξιῶν ἢ ἀπὸ τὴν βούληση τοῦ θεοῦ; Πάντως ὁ Σωκρἀτης (δηλ. ὁ Πλἀτων) πῆρε θἐση ὑπὲρ τοῦ πρώτου σκἐλους τοῦ διλήμματος δηλ. ὑπὲρ τῆς ὀ...