ΤΟ ΔΙΛΗΜΜΑ ΤΟΥ ΕΥΘΥΦΡΟΝΟΣ.



Ρωτᾶ ὁ Σωκράτης {στὸν Πλατωνικὸ Διάλογο "ΕΥΘΥΦΡΩΝ"} τὸν μάντη Εὐθύφρονα : 
< τὸ ἠθικὸ τὸ ἀγαποῦν οἱ θεοὶ ἐπειδὴ εἶναι ἠθικό, ἢ ἐπειδὴ τὸ ἀγαποῦν οἱ θεοὶ θεωρεῖται ἠθικό;> 
[= ΑΡΑ, ΤΟ ΟΣΙΟΝ ΟΤΙ ΟΣΙΟΝ ΕΣΤΙΝ ΦΙΛΕΙΤΑΙ ΥΠΟ ΤΩΝ ΘΕΩΝ, ἢ  ΟΤΙ ΦΙΛΕΙΤΑΙ ΟΣΙΟΝ ΕΣΤΙΝ]

Ἀναπάντητο τὸ δίλημμα γιὰ τὴν σχἐση θρησκεἰας καὶ ἠθικῆς, ἐδῶ καὶ 2500 χρόνια ...

________
ΥΓ.  Τό δίλημμα πού θέτει ό Σωκράτης στὸν Εύθύφρονα: <ἄραγε τὸ ὅσιο (α) εἶναι ἀγαπητὸ στοὺς θεοὺς ἐπειδὴ εἶναι ὅσιο ἢ (β) εἶναι ὅσιο ἐπειδὴ εἶναι ἀγαπητὸ ατοὺς θεούς;> θέτει ἕνα ἐν πολλοῖς ἄλυτο  μεταφυσικὸ πρόβλημα.

 Τὸ  (α) σκέλος τοῧ διλήμματος συνεπάγεται τὴν ὀντολογικὴ προτεραιότητα τοῦ ἠθικοῦ (ὅσιου) 
ἔναντι τῆς θεότητας. Ὁ θεὸς ὑπακούει στὸ Ἀγαθό,ἄρα τὸ Ἀγαθὸ εἶναι θεός.

Τὸ (β) σκέλος συνεπάγεται ὅτι τὸ ἠθικό/ἀγαθὸ ἐξαρτᾶται ἀπὸ μιὰν ἀνώτερη ἀρχὴ: τὴν  Θεία Βούληση— δὲν ὑφίσταται  ὡς ἀξία ἀπὸ μόνο του,
ἄρα τὸ ἠθικὸ χάνει τὴν ἐγγενῆ ἠθικότητα του.

Τελικὰ τὸ δίλημμα τοῦ  Εύθύφρονος  ἔγκειται
  στὸ ἐρώτημα :
άπὸ ποῦ πηγάζει ἥ ἐγκυρότητα τῆς Ἠθικῆς  
καὶ ἡ ἐξ αὐτῆς ἀπορρἐουσα  ἠθικὴ ὑποχρἐωση τοῦ ἀνθρώπου·  ἀπὸ τήν "φύση" τῶν ἠθικῶν ἀξιῶν ἢ ἀπὸ τὴν βούληση τοῦ θεοῦ;

Πάντως ὁ Σωκρἀτης (δηλ. ὁ Πλἀτων) πῆρε θἐση ὑπὲρ τοῦ πρώτου σκἐλους τοῦ διλήμματος δηλ. ὑπὲρ τῆς  ὀντολογικῆς προτεραιότητας τοῦ ἠθικοῦ ἔναντι τῆς θεότητας —κι αύτὸ ἀποκαλύπτει πολλὰ γιὰ τὴν σκἐψη τοῦ Πλάτωνα...






Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.