ΤΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ ΤΟΥ "ΤΡΙΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ". Πῶς κατέρριψε ὁ Ἀριστοτέλης τὴν Θεωρία Ἰδεῶν τοῦ Πλάτωνα.

Ὁ Πλάτων γιὰ νὰ ἐξηγήσει ΠΩΣ μετέχουν τὰ συνεχῶς μεταβαλλόμενα ΠΟΛΛΑ ὄντα ποὺ παρατηροῦμε γύρω μας ,στὴν ΜΙΑ ἀκίνητη καὶ ἀμετάβλητη ΟΥΣΙΑ ποὺ βρίσκεται πίσω ἀπὸ τὰ φαινὀμενα , διατύπωσε τὴν θεωρία τῶν ΙΔΕΩΝ {=ΣΧΕΔΙΩΝ} σύμφωνα μὲ τὴν ὁποία ὁ Δημιουργὸς Θεὸς ΜΟΡΦΟΠΟΙΕΙ μέσῳ τῶν ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ τὸ (ἄμορφο) ΧΩΡΟ μὲ πρότυπο τὶς αἰώνιες καὶ ἀμετάβλητες ΙΔΕΕΣ {=ΣΧΕΔΙΑ/ΜΟΡΦΕΣ} Ἔτσι τὰ ὄντα ποὺ θεωροῦμε πχ ὡς "ὡραῖα" εἶναι ὡραῖα, ἐπειδὴ ἀκριβῶς ΜΕΤΕΧΟΥΝ στο ΣΧΕΔΙΟ/ΜΟΡΦΗ {=Ἰδέα} τοῦ Ὡραίου . Γεννᾶται ὅμως τὸ ἐρώτημα : ΜΕ ΠΟΙΟ ΤΡΟΠΟ "μετέχουν" τὰ αἰσθητὰ ὄντα στὶς Ἰδέες, τὰ ΠΟΛΛΑ στὸ ΕΝ καὶ σὲ τί ἀκριβῶς συνίσταται αὐτὴ ἡ ΜΕΤΟΧΗ ; ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ἀλλὰ καὶ πάσης ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ. Δύο εἶναι οἱ τρόποι μετοχῆς τῶν Αἰσθητῶν στὰ Νοητά, τῆς Ὕλης στὸ Πνεῦμα : 1) ἤ ἡ Ἰδέα/Σχέδιο ΠΑΡΙΣΤΑΤΑΙ στὰ Πράγματα, ἤ 2) τὰ Πράγματα ΟΜΟΙΑΖΟΥΝ στὴν Ἰδέα/Σχέδιο. Ἐπειδὴ ἂν ἰσχύει τὸ πρῶτο, φαίνεται ἡ ἄϋλη Ἰδέα νά ΜΕΡΙΖΕΤΑΙ στὰ ἐπὶ μέρους πράγματα ,ὁ Πλάτων ὑποστήριξε ὅτι ἡ με