Δὲν ἦταν μόνον ὁ Ἀλάριχος : Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.





Πρὶν 25 χρόνια εἶχα δημοσιεύσει ἕνα μικρὸ βιβλιαράκι  ("ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ") ποὺ ἀναφερόταν στὴν ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ τῆς καταστροφῆς τῶν ἑλληνικῶν ἀρχαιοτήτων ἀπὸ τοὺς ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ—ΤΑΛΙΜΠΑΝ τοῦ 4ου—6ου αί. μΧ .

 Ἐν συνόψει·
ὅλες οἱ ἀρχαιότητες ΕΛΛΑΔΑΣ καὶ ΙΤΑΛΙΑΣ (κι ὄχι μόνο..) εἶναι ΚΑΤΑΚΡΕΟΥΡΓΗΜΕΝΕΣ ὄχι ἀπὸ φυσικὲς καταστροφές (σεισμοὺς κλπ) ἀλλὰ ἀπὸ τὴν ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΗ ΜΑΝΙΑ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ κατὰ τὴν πρωτοβυζαντινὴ περίοδο , ἐξαιρέσει τοῦ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ καὶ ΘΗΣΕΙΟΥ ποὺ πρόλαβε καὶ μετέτρεψε σὲ χριστιανικοὺς ναοὺς ἡ αύτοκράτειρα ΑΘΗΝΑΪΣ—ΕΥΔΟΚΙΑ , Ἀθηναία οὖσα κὀρη τοῦ ρήτορος Λεοντίου καὶ σύζυγος τοῦ βυζαντινοῦ αὐτοκράτορα  Θεοδοσίου Β' τοῦ λεγομένου Μικροῦ.

 Ἱερὰ καὶ  ἀγάλματα δὲν γλύτωσαν ἀπὸ τῶν χριστιανο-ταλιμπὰν τὰ χέρια· 
ἂλλα κάηκαν, ἄλλα βεβηλώθηκαν ,ἄλλα ΑΚΡΩΤΗΡΙΑΣΤΗΚΑΝ καὶ  βλέπουμε σήμερα ἀρχαῖα ἀγάλματα στὰ Μουσεῖα, μὲ κομμένες μύτες καὶ..σταυροὺς στὸ μέτωπο ,ἐνῶ πλεῖστοι ΑΡΧΑΙΟΙ ναοὶ κεῖνται ΙΣΟΠΕΔΩΜΕΝΟΙ  & ΚΑΜΜΕΝΟΙ ΟΛΟΣΧΕΡΩΣ  συμφώνως τῷ νόμῳ (399μΧ)  τοῦ ΑΡΚΑΔΙΟΥ : templa sine turba ac tumultu diruantur {=ΟΙ ΝΑΟΙ ΝΑ ΓΚΡΕΜΙΣΤΟΥΝ ΧΩΡΙΣ ΘΟΡΥΒΟ & ΟΧΛΑΓΩΓΙΑ. Cod Theod.. XVI, 10,16  καὶ τοῦ Θεοδοσὶου Β' (407 μΧ) : suis sedibus evellantur {= ΤΑ ΙΕΡΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΑΛΜΑΤΑ ΝΑ ΓΚΡΕΜΙΣΤΟΥΝ ΕΚ ΘΕΜΕΛΙΩΝ.Cod.Theod.10,19—βλ φωτο}
 
[ ὁ πρῶτος ἀντιπαγανιστικὸς νόμος ποὺ προέβλεπε ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΘΥΣΙΩΝ ἐξεδόθη τὸ 341 μΧ ,ὁ νόμος ποὺ διέταζε ΝΑ ΚΛΕΙΣΟΥΝ ΟΙ ΝΑΟΙ ἐξεδόθη τὸ 346μΧ καὶ ὁ νόμος ποὺ προέβλεπε ΘΑΝΑΤΙΚΗ ΠΟΙΝΗ -poena capitis- στοὺς πολυθεϊστὲς ἐξεδόθη τὸ 356 μΧ , ὅλοι ἐπὶ αὐτοκράτορος ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΟΥ Β’.
 Ὁ Γενικὸς Νόμος γιὰ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΝΑΩΝ — fana templa praecepto magistratuum destrui—καί ἡ ἀνέγερση στὴν θέση τους ἑνὸς Σταυροῦ ἐξεδόθη τὸ 435 μΧ ἐπὶ αὐτοκράτορος Θεοδοσίου τοῦ Β’.βλ ΘΕΟΔΟΣΙΑΝΟΣ ΚΩΔΙΞ XVI.  10,4-10,25 ] 


 Εἰδικά μὲ τὴν ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ ΤΟΥ ΑΛΑΡΙΧΟΥ τὸ 396 μΧ  καί τὴν ΠΡΟΔΟΣΙΑ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ "ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ" ΡΟΥΦΙΝΟΥ  ὁ ὁποῖος (ἐπειδὴ δὲν κατάφερε νὰ γίνει πεθερὸς τοῦ αὐτοκράτορα ΑΚΡΑΔΙΟΥ δίνοντας του  ὡς σύζυγο τὴν κόρη του) συνωμότησε μὲ τὸν ΑΛΑΡΙΧΟ ( ὁ ὁποῖος ἐπιβουλευόταν τὴν ἡγενονία τοῦ ΙΛΛΥΡΙΚΟΥ)   καὶ τὸν ἀνθύπατο τῆς Ἀχαΐας {=ΕΛΛΑΔΟΣ} ΑΝΤΙΟΧΟ  καθὼς καὶ τὸν φρούραρχο τῶν Θερμοπυλῶν ΓΕΡΟΝΤΙΟ—χριστιανῶν ὄντων ἀμφοτέρων—ΝΑ ΑΝΟΙΞΟΥΝ ΤΙΣ ΠΥΛΕΣ ΤΩΝ ΤΕΙΧΩΝ ΤΩΝ ΘΕΡΜΟΠΥΛΩΝ γιὰ νὰ περάσουν οἱ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΕΣ όρδὲς τῶν ΓΟΤΘΩΝ τοῦ Ἀλάριχου &  νὰ ἐφαρμόσουν τοὺς νόμους τοῦ Βυζαντίου ΠΕΡΙ ΚΛΕΙΣΙΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ΝΑΩΝ —βλ Ζώσιμος, Ε' ,5-6: "ἀπεχώρει μετὰ τῶν φυλάκων ἐνδιδοὺς ἐλευθέραν καὶ ἀκώλυτον τὴν ἐπὶ τὴν Ἑλλάδα πάροδον τοῖς βαρβάροις" {=ὁ Γερόντιος ἀπέσυρε τὴν φρουρὰ ἀφήνοντας ἔτσι τοὺς βαρβάρους νὰ εἰσβάλουν στὴν Ἑλλάδα ἐλεύθερα καὶ ἀνεμπόδιστα}.

   Τότε—396μΧ— ἰσοπεδώθηκαν οἱ ΔΕΛΦΟΙ , ἡ ΕΛΕΥΣΙΝΑ, ἡ ΣΠΑΡΤΗ, ἡ ΟΛΥΜΠΙΑ κλπ καὶ σώθηκε μόνο ἡ Ἀκρόπολη τῶν Ἀθηνῶν καὶ ἡ Θήβα.

Τὶς ὀρδὲς τῶν Βησιγότθων τοῦ Ἀλάριχου ἀκολουθοῦσαν τότε καὶ πλήθη ΜΟΝΑΧΩΝ  ὅπως γράφει ὁ ΕΥΝΑΠΙΟΣ μέ προφανῆ σκοπὸ τὴν καταστροφὴ τῶν  ἑλληνικῶν ναῶν :
"τοιαύτας αὐτῷ τὰς πύλας ἀπἐδειξε τῆς Ἑλλάδος ἥτε  τῶν τὰ φαιὰ ἱμάτια ἐχόντων ἀκωλύτως προσπαρεισελθόντων ἀσέβειαν ..."
{=τέτοιου εἴδους  ἄμυνα παρέθεσε στὶς Θερμοπύλες ἡ ἀσέβεια αὐτῶν ποὺ φοροῦν μελανὰ ἐνδύματα.—/ΕΥΝΑΠΙΟΣ,476}.

Γι αὐτὸ σήμερα ΔΕΝ ΣΩΖΕΤΑΙ ΣΧΕΔΟΝ ΤΙΠΟΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΛΥΜΠΙΑ, ΤΟΥΣ ΔΕΛΦΟΥΣ, ΤΗΝ ΣΠΑΡΤΗ κλπ . Ὅλες αὐτὲς οἱ πόλεις καταστράφηκαν ἀπὸ τοὺς  Βησιγότθους τοῦ Ἀλάριχου ,ὁ ὁποῖος ἔμεινε δηώνοντας τὴν Ἑλλάδα μέχρι τὸ 398μΧ ὅταν ὁ Στηλίχων τὸν ἔδιωξε στὴν Ἰταλία (ὅπου τὸ 410 μΧ κατέλαβε καὶ κατέστρεψε τὴν ΡΩΜΗ...)


Παρόμοια συμβαίνουν καὶ στὴν Μικρὰ Ἀσία (πχ. ΑΝΤΙΟΧΕΙΑ)—ΕΚΕΙ ΑΝΕΥ ΑΛΑΡΙΧΟΥ—ὅπως γράφει ὁ ΑΥΤΟΠΤΗΣ ρήτωρ Λιβάνιος:
"οἱ μελανειμονοῦντες {=μαυροφορεμένοι δηλ. μοναχοί} .... κρατοῦντος τοῦ νόμου {=μὲ τὴν ἐξουσία τοῦ νόμου} θέουσιν {=τρέχουν} ἐφ’ ἱερά, ξὺλα φέροντες καὶ λίθους καὶ σίδηρον, οἱ δὲ καὶ ἄνευ τούτων χεῖρας καὶ πόδας....καὶ κατασκαπωμένων ἀγαλμάτων, ἀνασπωμένων βωμῶν,  τοὺς ἱερεῖς δὲ ἢ σιγᾶν ἢ τεθνάναι..."(ΛΙΒΑΝΙΟΣ, Ὑπέρ Ἱερῶν, ΙΙΙ,8)



 Ἔτσι λοιπὸν χάθηκαν ὅλα ἐκεῖνα τὰ λαμπρὰ μνημεῖα ποὺ πρόλαβε  εἶδε  καὶ περι ἐγραψε τὸ 150 μΧ ὁ γνωστὸς περιηγητὴς ΠΑΥΣΑΝΙΑΣ.
Καὶ ὅλα τὰ παραπάνω ἀναφερόμενα ἀπὸ τὶς ἱστορικὲς πηγὲς βεβαιώνει καὶ ἡ ἀρχαιολογικὴ σκαπάνη ἡ ὁποία ἐντοπίζει παντοῦ καταστροφὲς καὶ στρῶμα τέφρας, κατὰ τὴν ἐν λόγῳ  χρονικὴ περίοδο.

ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΚΑΘΑΡΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ 
ΠΟΥ ΑΠΟΣΙΩΠΟΥΝ ΤΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΚΑΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ...









ΥΓ. ΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΤΩΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΩΝ ΣΧΟΛΩΝ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟ (529μΧ)

 Ἡ ὑπέρλαμπρη πόλη τῶν Ἀθηνῶν ποὺ εἶδε καὶ περιεγραψ ὁ ΠΑΥΣΑΝΙΑΣ, ΚΑΤΑΣΤΡΑΦΗΚΕ ΓΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ τὸ 267 μΧ ἀπό τὴν τρομερὴ Ἐπιδρομὴ τῶν ΕΡΟΥΛΩΝ ποὺ ἔκαψαν καὶ ἰσοπέδωσαν ΤΑ ΠΑΝΤΑ ,πλὴν τῆς Ἀκροπόλεως , τοῦ Ναοῦ τοῦ Ἡφαίστου (Θησεῖο) καὶ τῆς Βιβλιοθήκης Ἀδριανοῦ .

Ὡστόσο μετὰ  τὴν ἐπιδρομὴ τῶν ΕΡΟΥΛΩΝ  ἡ Ἀθήνα ἀνένηψε γρήγορα·
ὁ ρήτωρ καὶ στρατηγὸς ΔΕΞΙΠΠΟΣ ἔδιωξε τοὺς Ἐρούλους τοῦ Βορρᾶ καὶ σιγά—σιγά ἡ πόλη ἄρχισε νὰ βρίσκει τὸν ρυθμό της ,  ΟΧΙ  ὀμως ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΑΓΟΡΑ ΤΩΝ ΚΛΑΣΣΙΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ἀλλὰ περιοριζόμενη  ἀνατολικά, στὴν ΡΩΜΑΪΚΗ ΑΓΟΡΑ ἐντὸς τοῦ ὑστερορρωμαϊκοῦ τείχους ,ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ ΤΗΣ ΣΤΟΑΣ ΑΤΤΑΛΟΥ.
Τότε ἡ ΟΔΟΣ ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΩΝ —ἡ παλιὰ κεντρικὴ ἀρτηρία ποὺ ὁδηγοῦσε ἀπὸ τὸ Δίπυλο τοῦ ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΥ μέσῳ τῆς Ἀγορᾶς στὰ ΠΡΟΠΥΛΑΙΑ τῆς Ἀκρόπολης—κατέστη πιὰ ἐξωτερικὸς δρόμος ΕΚΤΟΣ ΤΩΝ ΤΕΙΧΩΝ καί ἡ ΣΤΟΑ ΑΤΤΑΛΟΥ ποὺ ὅριζε τὸ ἀνατολικὸ ἄκρο τῆς ἀρχαίας Ἀγορᾶς ΕΝΣΩΜΑΤΩΘΗΚΕ  ΠΙΑ ΣΤΟ ΔΥΤΙΚΟ ΥΣΤΕΡΟΡΡΩΜΑΪΚΟ ΤΕΙΧΟΣ .

  Ἡ πόλη τῶν Ἀθηνῶν  τοὺς ἑπόμενους αἰῶνες ἄκμασε καὶ πάλι ΔΙΑΦΕΥΓΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΛΑΡΙΧΟ—πιθανῶν δωροδοκῶντας τον..
 Ἔτσι  τὸ 400μΧ (κι ἐνῶ ὁ χριστιανισμὸς καθιερώνεται ὡς ἐπίσημη θρησκεία τοῦ κράτους τὸ 380μΧ ἀπὸ τὸν Μ.Θεοδοσιο) ἔχει γεμίσει ΝΕΟΠΛΑΤΩΝΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΣΤΕΓΑΖΟΜΕΝΕΣ ΣΕ ΙΔΙΩΤΙΚΕΣ ΕΠΑΥΛΕΙΣ (οἱ ἀνασκαφὲς ἔχουν δείξει τουλάχιστον 10 τέτοια κτήρια !!)  ἐκ τῶν ὁποίων οἱ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ ἦταν οἱ ἑξῆς·

1. Η ΣΧΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΚΛΟΥ , νοτιοανατολικὰ τοῦ θεάτρου τοῦ Διονύσου  ποὺ λειτουργοῦσε στὴν λεγόμενη "ΟΙΚΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΚΛΟΥ" —ἡ ὁποία  ἦρθε στὸ φῶς τὸ 1955 ἀπὸ τὸν Γ.ΜΗΛΙΑΔΗ κατὰ τὰ ἔργα ἀνακατασκευῆς τῆς ὁδοῦ Δ. ΑΡΕΟΠΑΓΙΤΟΥ —ἀλλὰ  δυστυχῶς ΘΑΦΤΗΚΕ ΠΑΛΙ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ..


Ἡ  Σχολὴ αὐτὴ  λοιπὸν στὴν λεγόμενη "ΟΙΚΙΑ ΠΡΟΚΛΟΥ"  εἶχε ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΑ μέ κερκίδες ,ἁψῖδες μὲ ἀγάλματα , δωμάτια σπουδαστῶν καθὼς καὶ βιβλιοθῆκες, καθ'ὅμοια διάταξη μὲ τά ἀντίστοιχα  πανεπιστημιακὰ ἀμφιθέατρα (auditoria)τῆς Φιλοσοφικῆς Σχολῆς Ἀλεξανδρείας ποὺ βρὲθηκαν στὴν Kom El Dikka  (ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ)  ἀπὸ τὴν πολωνικὴ ἀρχαιολογικὴ σχολὴ  ὑπὸ τὸν G. MAJCHEREK πρὶν μερικὰ χρόνια.

2. Η "ΣΧΟΛΗ ΤΟΥ ΔΑΜΑΣΚΙΟΥ" (ΟΙΚΙΑ Ω)



Πρόκειται γιὰ τὴν ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ  ΣΧΟΛΗ τῶν Ἀθηνῶν βορείως τοῦ Ἀρείου Πάγου & νοτίως τῆς Ἀγορᾶς στὸν χῶρο τῆς ὁποίας  ἔχει  ἀνασκαφεῖ  μιὰ ΣΥΣΤΑΔΑ ΚΤΗΡΙΩΝ (τρία οἰκήματα) τῆς ἴδιας περιόδου. Ἄκμασαν τοὺς αἰῶνες 5ο—6ομΧ καὶ κατόπιν ἐγκαταλείφθηκαν ἢ ἄλλαξαν χρήση. Μάλιστα στὸ Οἴκημα Ω (στὴν λεγομένη ΟΙΚΙΑ ΔΑΜΑΣΚΙΟΥ) ἐντοπίστηκε κάτι συγκινητικό: πρὶν φύγουν οἱ ἰδιοκτῆτες ἔθαψαν μὲ εὐλάβεια στὸ πηγάδι ΑΓΑΛΜΑΤΑ ΚΑΙ ΓΛΥΠΤΑ θεωρῶντας ὅτι θὰ ἐπιστρἐψουν ...



Δέν γύρισαν ποτὲ ὅμως , διότι, ὅπως ἔδειξαν οἱ ἀνασκαφές, τὸ Οἴκημα ἐκχριστιανίστηκε ἀπὸ τὸν ἑπόμενο ἰδιοκτήτη του, ὁ ὁποῖος μετέτρεψε γιὰ προφανεῖς θρησκευτικοὺς λόγους  σέ...σκαλοπάτι ἕνα ἄγαλμα τῆς θεᾶς Ἀθηνᾶς , ἔνῶ ζωγράφισε ἕνα μεγάλο σταυρὸ στὸ πάτωμα μὲ τὰ ψηφιδωτά , ΕΝΩ ΜΕΡΙΚΕΣ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ ΑΡΓΟΤΕΡΑ ΕΠΕΠΕΣΑΝ ΟΙ ΣΛΑΒΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΟΜΕΣ ΕΝ ΕΛΛΑΔΙ ΚΑΙ Η ΑΤΤΙΚΗ ΙΣΟΠΕΔΩΘΗΚΕ....




3)   Ἡ Σχολὴ (ΚΤΗΡΙΟ  Ε καὶ Ζ) ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΕΩΣ 
.



Τὸ τμῆμα αὐτὸ ποὺ πρὶν τὸν 5ο αἰ.πΧ βρισκόταν ΕΚΤΟΣ ΤΩΝ ΤΕΙΧΩΝ στὰ μέσα τοῦ 2ου αἰ.μετὰ Χριστὸν γνώρισε  ἰδιαίτερη ἄνθιση.
 Τὰ σπίτια ἔγιναν μεγαλύτερα, μὲ  περίστυλες αὐλές, δωμάτια μὲ πολύχρωμες τοιχογραφίες και με ψηφιδωτά δάπεδα, ἰδιωτικά ἀποχωρητήρια καὶ μὲ δικά τους λουτρά.
 Ὅλα ὅμως καταστράφηκαν  τὸ  267 μ.Χ., κατὰ τὴν  προαναφερθεῖσα εἰσβολὴ τῶν Σκανδιναυῶν ΕΡΟΥΛΩΝ, ὅταν ΟΛΗ Η ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ —ΠΛΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΕΩΣ ΚΑΙ ΝΑΟΥ ΗΦΑΙΣΤΟΥ (Θησείου)—ΙΣΟΠΕΔΩΘΗΚΕ καὶ ΚΑΗΚΕ...
Ὁ χῶρος  ἀναδιοργανώθηκε  καὶ πάλι στὰ τέλη τοῦ 4ου – ἀρχές 5ου αἰ. μ.Χ. . 
Ὅλα τὰ σπίτια ἀπέκτησαν περίστυλες αὐλές ΚΑΙ ΜΙΑ ΝΕΑ ΑΝΘΙΣΗ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΚΑΘΙΣΤΩΝΤΑΣ ΠΑΛΙ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥΠΟΛΗ ΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ  ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ .
 Τὴν ἐν λόγῳ συνοικία , τὸν 5ο  καὶ 6ο αἰ. μΧ  κάλυψε μιὰ   τεραστίων διαστάσεων (5000m2) πολυτελὴς  ἔπαυλις  μὲ ψηφιδωτὰ καὶ ἰδιωτικό λουτρό (κτήριο Ζ), ἕδρα  ὑψηλόβαθμων  ἀξιωματούχων  τῆς πόλης  ποὺ μᾶλλον στέγαζε καὶ ΝΕΟΠΛΑΤΩΝΙΚΗ φιλοσοφικὴ σχολὴ ὅπως παρόμοιες ἐπαύλεις τῆς πρωτοβυζαντινῆς περιόδου (ἔτσι δείχνουν  τὰ γλυπτὰ θεῶν  ποὺ βρέθηκαν ἐκεῖ,καθὼς καὶ ἡ ΠΛΗΘΩΡΑ ΕΙΔΩΛΙΩΝ ΠΟΥ ΒΡΕΘΗΚΑΝ ΠΕΤΑΜΕΝΑ ΣΕ ΠΗΓΑΔΙΑ , ὁμοίως μὲ τὴν ΟΙΚΙΑ ΔΑΜΑΣΚΙΟΥ , ποὺ προανἐφερα, μετὰ τὸ Διάταγμα τοῦ Ἰουστινιανοῦ κατὰ τῶν Νεοπλατωνικῶν) .

Ἀπὸ τὸ 529μΧ ΠΟΥ Ο ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΣ ΕΚΛΕΙΣΕ ΤΙΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ Η ΠΕΡΙΟΧΗ ΠΑΡΗΚΜΑΣΕ  καὶ τὸ 582 μΧ Ο ΧΩΡΟΣ  ΚΑΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΣΛΑΒΟΥΣ ὅπως δείχνει τὸ στρῶμα τέφρας ποὺ ἔφεραν στὸ  φῶς  οἱ ἀνασκαφές.

 Ἀργότερα κεραμοποιοὶ ἔστησαν ἐκεῖ  τὰ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ τους, τὰ ὁποῖα λειτουργοῦσαν ὣς τὸν 8ο αἰ.μΧ.

ΤΑ ΚΤΗΡΙΑ  ΑΥΤΑ (Ζ ΚΑΙ Ε ) ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΕΠΑΥΛΕΩΣ  (ἡ ὁποία κάλυπτε  ὅλην σχεδὸν τὴν ἀρχαία συνοικία κατὰ τὴν πρωτοβυζαντινὴ περίοδο)  ΕΙΝΑΙ ΠΟΥ ΒΛΕΠΕΙ ΣΗΜΕΡΑ Ο ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ κάτω ἀπὸ τὸ Μουσεῖο Ἀκροπόλεως.

 Ἡ  ὅλη περιοχὴ μετὰ τὸν 8ο αἰ. ΕΡΗΜΩΣΕ  καὶ μόνο ἀργότερα ,τὸν 10‒12ο αἰ.μΧ,  νέα σπίτια καὶ ἐργαστήρια οἰκοδομήθηκαν  τὰ ὁποῖα λειτούργησαν  μέχρι τὴν ὁριστικὴ εγκατάλειψη τῆς τοποθεσίας (γνωστῆς σήμερα ὡς ΟΙΚΟΠΕΔΟ ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗ )  στις ἀρχὲς τοῦ 13ου αἰῶνα μ.Χ.
 

Κατὰ τὴν παράδοση ἡ νεοπλατωνικὴ σχολὴ  τῶν Ἀθηνῶν ἱδρύθηκε ἀπὸ τὸν ΠΛΟΥΤΑΡΧΟ ΓΥΙΟ ΤΟΥ ΙΕΡΟΦΑΝΤΗ ΝΕΣΤΟΡΙΟΥ (+431μΧ) καὶ Διάδοχοι του ὑπῆρξαν οἱ ΣΥΡΙΑΝΟΣ, ΠΡΟΚΛΟΣ (437‒485), ΜΑΡΙΝΟΣ, ΙΣΙΔΩΡΟΣ, ΗΓΙΑΣ μὲ τελευταῖο τὸν  ΔΑΜΑΣΚΙΟ  (ὅταν ἔκλεισε τὶς Σχολὲς ὁ Ἰουστινιανός τὸ 529μΧ). 

Τὰ ἔσοδα τῶν Σχολῶν τῶν Ἀθηνῶν  —ἰδιαίτερα μετὰ τὴν ἵδρυση τοῦ (κρατικοῦ) ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΩΝ/ΠΟΛΗΣ τὸ 425μΧ ἀπὸ τὸν Θεοδόσιο Β'—προέρχονταν ἀπὸ ΔΩΡΕΕΣ πλουσίων ίδιωτῶν καὶ ἀξιωματούχων ,  ἐνῶ οἱ Σχολὲς στεγάζονταν , ὁπως εἴδαμε σὲ ΙΔΙΩΤΙΚΕΣ  ἐπαύλεις  (ἤδη εἶχαν σταματήσει οἱ δημόσιες διαλέξεις ἀπὸ τὶς ἄρχὲς τοῦ 4ου αἰ. ΛΟΓῼ ΤΩΝ ΤΑΡΑΧΩΝ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΤΩΝ  ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΣΧΟΛΩΝ —βλ.πχ "ἀττικὸ νόμο"— εἲτε λόγῳ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΚΡΑΤΙΚΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ (Εὐνάπιος, Βίοι Σοφιστῶν, 483).

Ἄν καὶ ἔχουν ἀνασκαφεῖ 10 τέτοιες  ΕΠΑΥΛΕΙΣ στὴν Ἀθήνα τοῦ 5ου καὶ 6ου αἰ.μΧ ὄπως έχουμε πεῖ (ΔΥΟ ΕΧΟΥΝ ΣΑΦΗ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΣΧΟΛΩΝ —πχ γωνία ΗΡΩΔΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ & ΒΑΣ. ΣΟΦΙΑΣ ἢ στὴν ΟΔΟ ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗ 19‒27)   ἡ  ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΟΠΛΑΤΩΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ στεγαζόταν , σύμφωνα μὲ τοὺς ἀρχαιολόγους, στὴν προαναφερθεῖσα "ΟΙΚΙΑ ΔΑΜΑΣΚΙΟΥ"  (οίκία Ω) βορείως τοῦ Ἀρείου Πάγου.
 Ἐπίσης τὴν ἴδια περίοδο ὑπῆρχε στὸν χῶρο τῆς παλιᾶς Ἀγορᾶς τῶν Κλασσικῶν χρόνων τὸ ΓΥΜΝΑΣΙΟΝ ΤΩΝ "ΓΙΓΑΝΤΩΝ" κτισθὲν πάνω στὸ παλιὸ ΩΔΕΙΟ ΑΓΡΙΠΠΑ , στὸ ὁποῖο ὅπως φαίνεται ἀπὸ τὶς ἀνασκαφὲς λειτουργοῦσε Φιλοσοφικὴ Σχολή.




Ἐπίσης παρόμοιας δομῆς κτήρια ΣΧΟΛΩΝ  ἔχουν ἐντοπιστεῖ τὴν ἴδια περίοδο (4ος—6ος αἰ.μΧ) καὶ στὴν ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΠΛΑΤΩΝΟΣ

ΤΟ ΤΕΛΟΣ  ΓΙΑ ΤΙΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ ΗΡΘΕ ΤΟ 529 ΜΧ  ὅταν ὅλες αὐτὲς  οἱ σχολὲς  ΕΚΛΕΙΣΑΝ ΔΙΑ ΠΑΝΤΟΣ μὲ τὸ περιβόητο ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ  {="ἀπαγορεύεται νὰ ἀσκοῦν διδασκαλία αὐτοὶ ποὺ πάσχουν ἀπὸ τὴν ἱερόσυλη τρέλα τῶν Ἑλλήνων"CODEX JUSTIN. Ι,11,10 } ποὺ ἔθεσε ἐκτὸς νόμου τὴν διδασκαλία τῆς Φιλοσοφίας (καὶ τῆς Νομικῆς!)  στὴν ΑΘΗΝΑ καὶ  ἔκτοτε τὸ φῶς τῆς πόλης τῆς Παλλάδας ὡς πνευματικοῦ κέντρου, ἔσβησε ΔΙΑ ΠΑΝΤΟΣ. Γράφει ἡ πηγὴ τῆς ἐποχῆς: "έπεμψε ἐν Ἀθήναις {=ὁ Ἰουστινιανός} κελεύσας μηδένα διδάσκειν φιλοσοφίαν μήτε νόμιμα {=νομική} ἐξηγεῖσθαι" (ΙΩ.ΜΑΛΑΛΑΣ, Χρονογραφία,18).

Οἱ 7 καθηγητὲς τῆς Σχολῆς ἢ μᾶλλον ΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ (ΔΑΜΑΣΚΙΟΣ ὁ Σύρος—ΣΙΜΠΛΙΚΙΟΣ ὁ Κίλικας—ΕΥΛΑΜΙΟΣ ὁ Φρύγας—ΠΡΙΣΚΙΑΝΟΣ ὁ Λυδός—ΕΡΜΕΙΑΣ—ΔΙΟΓΕΝΗΣ ὁ Φοίνικας —ΙΣΙΔΩΡΟΣ ὁ Γαζαῖος)  κατὰ τὴν παράδοση πού διασώζει ὁ ΑΓΑΘΙΑΣ*, ἡ πηγὴ τῆς ἐποχῆς, κατέφυγαν  στὸν βασιλιᾶ τῆς Περσίας Χοσρόη, ἀλλὰ μετὰ λίγους μῆνες ἐπέστρεψαν σὲ βυζαντινὸ ἔδαφος καὶ ὁ ΣΙΜΠΛΙΚΙΟΣ (στὸν ὁποῖον ὀφείλουμε τὰ καλύτερα σχόλια στὸν Ἀριστοτέλη) ἐγκαταστάθηκε στὴν συνοριακὴ πόλη ΧΑΡΡΑΝ (βόρεια Συρία) τῆς ὁποίας οἱ κάτοικοι παρἐμεναν παγανιστές.
 ΑΥΤΗ Η ΝΕΟΠΛΑΤΩΝΙΚΗ  ΣΧΟΛΗ ΤΗΣ ΧΑΡΡΑΝ ΥΠΗΡΞΕ Ο ΑΝΑΜΕΤΑΔΟΤΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΣΟΦΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΒΑΓΔΑΤΗ ΤΟΥΣ ΕΠΟΜΕΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ καὶ ἡ Σοφία αὐτὴ μἐσῳ τῆς ΑΡΑΒΙΚΗΣ Ἀνδαλουσίας στὴν Ἰσπανία ΠΕΡΑΣΕ ΑΙΩΝΕΣ ΜΕΤΑ ΣΤΗΝ ΔΥΣΗ. 

Λίγες δεκαετίες ἀργότερα, οἱ ἐπιδρομὲς τῶν ΣΛΑΒΩΝ καὶ ἡ εἰσβολὴ τους στὴν Ἀττικὴ τὸ 582 μΧ ἔδωσε τὴν χαριστικὴ βολὴ  στὴν  πόλη τῆς Παλλάδος ΓΚΡΕΜΙΖΟΝΤΑΣ  ὅ,τι εἶχε ἀπομείνει νὰ θυμίζει τὴν παλιὰ πνευματικὴ αἴγλη τῆς πόλεως ὡς  παγκόσμιας πανεπιστημιούπολης καὶ κυρίως ὡς  ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΕΔΡΑΣ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ.



Σ. ΕΛΕΥΘΕΡΑΤΟΥ


______________________________'

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:  Ἡ ἀπογύμνωση τῶν Ἀθηνῶν εἶχε ξεκινήσει ἤδη ἀπὸ τὸν 4ο αἰ. μὲ τὴν ἐφαρμογὴ τῆς ΑΝΤΙΠΑΓΑΝΙΣΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ τῆς Κων/πολης. Τότε οἱ Ναοὶ ἔκλεισαν—ΤΟΥ ΠΡΟΚΛΟΥ ΤΟΥ ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΗΚΕ Η ΑΝΟΔΟΣ ΣΤΟΝ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ—ἐνῶ διάφοροι ἀνθὐπατοι σφετερίζονταν  ἐργα τέχνης μὲ τὴν  δικαιολογία ὅτι πρόκειται γιὰ  ΕΙΔΩΛΑ. 
Ἔτσι πχ ΑΦΑΙΡΕΘΗΚΑΝ ΟΙ ΖΩΓΡΑΦΙΚΟΙ ΠΙΝΑΚΕΣ ΤΟΥ ΠΟΛΥΓΝΩΤΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΤΗΝ ΛΕΓΟΜΕΝΗ ΠΟΙΚΙΛΗ ΣΤΟΑ.  Γρἀφει ἐν προκειμένῳ  ὁ Συνἐσιος πού ἑπισκἐφτηκε τὴν πόλη στὰ τέλη τοῦ 4ου αἰ. :
"νῦν οὐκέτ'οὖσα ποικίλη ,ὁ γὰρ ἀνθύπατος τὰς  σανίδας ἀφείλετο αἷς ἐγκατέθετο τὴν τέχνην ὁ ἐκ Θάσου Πολύγνωτος..."(ΣΥΝΕΣΙΟΣ,ΕΠΙΣΤ.136, PG 66,1524c)

______________________________

*"Ρωμαῖοι καὶ Πέρσαι σπονδὰς ἔθεντο ....τὸ δεῖν ἐκείνους τοὺς ἄνδρας ἑς τὰ σφέτερα ἤθη κστιόντας βιοτεύειν ἀδεῶς τὸ λοιπὸν ἐφ' ἑαυτοῖς"(ΑΓΑΘΙΑΣ, ΙΣΤ. Β, 81,115)



ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 

 — Ε.Μπάνου , Κ.Τσόγκα : 
ΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΤΗΣ ΥΣΤΕΡΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ: ΤΑ ΥΛΙΚΑ ΚΑΤΑΛΟΙΠΑ (ἀπὸ ὅπου προέρχονται οἱ φωτογραφίες καὶ τὰ σχέδια ἐκ τῶν ἀνασκαφῶν) —Σ.ΕΛΕΥΘΕΡΑΤΟΥ:Τὸ Μουσεῖο καὶ ἡ Ἀνασκαφή, ΕΥΡΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΧΩΡΟ ΑΝΕΓΕΡΣΗΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ, ΑΘΗΝΑ 2006, Ἐκδοση τοῦ Ὀργανισμού Ἀνέγερσης Νέου Μουσείου Ἀκρόπολης
—Αthanassiadi P. 1999, Damascius. The Philosophical History, Athens,σ.343-347

Α.ΚΑΜΑΡΑ : "Η ΑΝΤΙΠΑΓΑΝΙΣΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΤΗΣ ΥΣΤΕΡΗΣ ΡΩΜΑΪΚΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ" & "ΛΙΒΑΝΙΟΥ, ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ"
τοῦ  Κ.ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΥ, "Η ΛΕΗΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ"
τοῦ  P. CHUVIN, "ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΙ ΕΘΝΙΚΟΙ"(θύραθεν,2003) 
καὶ τοῦ  J.H. SMITH,  "Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΚΟΣΜΟΥ"(θύραθεν,2012)























________























________________
ΥΓ.2 ὅταν πρωτοκυκλοφόρησε τὸ βιβλίο μου (1998) μοῦ τηλεφώνησε ἕνας φίλος ἡγοὐμενος στὸ Ἅγ. Ὄρος ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΜΕΝΟΣ καὶ μοῦ ζήτησε νὰ βρεθοῦμε νὰ μοῦ...δικαιολογήσει τὸ ἔγκλημα τῶν βυζαντινῶν καὶ νὰ συζητήσουμε τὸ θέμα.
 ΠΟΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ  ΟΜΩΣ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΜΕ ΚΑΠΟΙΟΝ ΠΟΥ  ΕΘΕΛΟΤΥΦΛΕΙ; 
 Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΙΣΟΠΕΔΩΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ καὶ ἡ ἰστορικὴ ἀλήθεια ΔΕΝ ΠΑΡΑΓΡΑΦΕΤΑΙ . Τὰ ἰστορικὰ μνημεῖα εἶναι ἐκεῖ ΒΟΩΝΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΠΟΧΩΝ , ὃπως γράφει κι ὁ Σιμόπουλος.
ΠΟΙΟΙ σημερινοὶ  ΤΑΛΙΜΠΑΝ; 
Τοὺς ξεπέρασαν ἂλλοι, πρῶτοι διδάξαντες,
 πρὶν 1500 χρόνια στό Βυζάντιο..






ΥΓ3. ΤΟ ΒΙΑΙΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΔΙΑΛΕΚΤΟΥ  ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΠΙΔΡΟΜΕΣ ΤΩΝ ΣΛΑΒΩΝ (6ος αἰ.)




 Ὑπάρχει ἕνα χωρίο στὸ ἔργο "ΒΙΟΙ ΣΟΦΙΣΤΩΝ" τοῦ ΦΛΑΒΙΟΥ ΦΙΛΟΣΤΡΑΤΟΥ (+250 μΧ) ὁπου ἀναφέρεται ὅτι ἡ ἀττικὴ διάλεκτος μὲ τὴν προσωδιακὴ προφορὰ μιλοῦνταν ἀκόμα τὸν 3ο αἰ.μΧ στὰ Μεσόγεια τῆς Ἀττικῆς, ἐνῶ στὴν πόλη τῶν Ἀθηνῶν ,λόγῳ τῆς παρουσἰας πολλῶν ξἐνων φοιτητῶν εἶχε χαθεῖ ἡ κλασσικὴ προφορά (μακρά‒βραχέα) καὶ εἶχε ἐξελιχθεῖ στὴν σημερινὴ (περίπου) ΤΟΝΙΚΗ προφορά.

Μεταφράζω τὸ κείμενο τῆς φωτό.: 

<τὰ Μεσόγεια τῆς Ἀττικῆς  εἶναι ἀγαθὸ διδασκαλεῖο γιὰ ὅποιον θἐλει νὰ μάθει διαλεκτικὴ καὶ ρητορική, ἑπειδὴ οἱ Ἀθηναῖοι τοῦ ἄστεως δέχονται σπουδαστὲς  ἀντὶ χρημάτων, νεαροὺς ἀπὸ τὴν Θράκη ἢ τὸν Πόντο καὶ ἀπὸ ἄλλες περιοχὲς ξενόγλωσσων (βαρβάρων) μὲ ἀποτἐλεσμα ΝΑ ΕΧΕΙ ΦΘΑΡΕΙ  ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ Η ΠΡΟΦΟΡΑ, ,παρὰ νὰ ἀποκτᾶται ἀπὸ αὐτοὺς εύγλωττία· 
ἀντιθετως στὰ Μεσόγεια ποὺ δέν ἔχουν ἀναμιχθεῖ μὲ ξένους (βαρβάρους) ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΑΘΙΚΤΗ Η ΠΡΟΣΩΔΙΑΚΗ {=ψάλλουσα μακρά-βραχέα }  ΠΡΟΦΟΡΑ  & Η  ΆΡΧΑΙΑ ΑΤΤΙΚΗ   ΔΙΑΛΕΚΤΟΣ (ἄκρα ἀτθίθα) >.



Παρόμοια περὶ τῆς ΥΠΑΡΞΗΣ καὶ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗΣ ἑλληνικῶνν ΔΙΑΛΕΚΤΩΝ στὰ ρωμαϊκὰ χρὸνια  ἀναφέρει πχ. γιὰ τὴν ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ ὁ ΠΑΥΣΑΝΙΑΣ στά "Μεσσηνιακά" ἢ ὁ ΣΤΡΑΒΩΝ. 
Φαίνεται δηλ. ὅτι ἐνῶ στὰ ἑλληνιστικὰ καὶ ρωμαϊκὰ χρόνια ἡ ἐκμάθηση τῆς ἑλληνικῆς ἁπὸ τοὺς κατοίκους τῆς Ἀνατολῆς ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ἤ ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΗ ΚΟΙΝΗ— μὲ τὴν μετατροπὴ σὺν τῷ χρόνῳ τῆς ΠΡΟΣΩΔΙΑΚΗΣ ΠΡΟΦΟΡΑΣ σὲ ΤΟΝΙΚΗ {μῆλα > méèla > mila} — ταυτοχρόνως στὴν ΚΥΡΙΩΣ ΕΛΛΑΔΑ ΣΥΝΕΧΙΖΑΝ ΝΑ ΟΜΙΛΟΥΝΤΑΙ ΟΙ διάφορες ΔΙΑΛΕΚΤΟΙ πχ.ΑΤΤΙΚΗ, ΔΩΡΙΚΗ κλπ.

Καὶ προκύπτει ἐδῶ τὸ ἐρώτημα ποὺ προβλημάτισε καὶ τὸν ΦΑΛΛΜΕΡΑΫΕΡ :
Τί ἀπέγιναν τὸν 4ο αί.μΧ οἱ διἀλεκτοι ποὺ ΟΜΙΛΟΥΝΤΟ τὸν 3ο αἰ.μΧ , πχ. ἡ άττικὴ διάλεκτος στὰ ΜΕΣΟΓΕΙΑ τῆς Ἀττικῆς ;

Βεβαίως μελετῶντας τὶς πηγὲς τῆς ἐποχῆς (ΖΩΣΙΜΟ, ΕΥΝΑΠΙΟ κλπ) ὁ Φαλλμεράϋερ ἀνακἀλυψε τὴν ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΝΟΤΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΛΑΡΙΧΟ ΤΟ 395/396μΧ.
Καὶ κατόπιν μελετῶντας τὶς πηγὲς τοῦ 6ου αἰ.μΧ (ΕΥΑΓΡΙΟ, ΜΕΝΑΝΔΡΟ κλπ) ὁ Αὐστριακὸς ἱστορικὸς ἀνακάλυψε τὶς ΣΛΑΒΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΟΜΕΣ ΚΑΙ ΕΠΟΙΚΗΣΕΙΣ ἐπὶ Τιβερίου Β’ (582μΧ) καὶ διαδόχων {γράφει πχ. ὁ ΜΕΝΑΝΔΡΟΣ <κεραϊζομένης τῆς Ἑλλάδος ὑπὸ Σκλαβηνῶν ...ὁ Τιβέριος οὐδαμῶς δύναμιν ἀξιόμαχον ἔχων > {ΜΕΝΑΝΔΡΟΣ, 16}


Τὰ Μεσόγεια δηλ.  & ΟΛΗ Η ΑΤΤΙΚΗ, ΠΛΗΝ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ, καταστράφηκαν στὶς ΣΛΑΒΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΟΜΕΣ τοῦ 582 μΧ καὶ ἑξῆς—ὅπως ἀποκσλυψαν οἱ ἀρχαιολογικὲς ἀνασκαφές, ἐπιβεβαιώνοντας τὶς βυζαντινὲς πηγές ποὺ ἀναφέρουν τὴν ΚΑΘΟΔΟ ΤΩΝ ΣΛΑΒΩΝ τὸν 6ο αἰ.μΧ στὴν νότια Βαλκανική*,  πχ. ΜΕΝΑΝΔΡΟ, ΕΥΑΓΡΙΟ κλπ.
ΤΟΤΕ ΧΑΘΗΚΕ ἀπὸ προσώπου γῆς  ΜΕ ΒΙΑΙΟ ΘΑΝΑΤΟ ἡ ἀττικὴ διάλεκτος μὲ τὴν προσωδία της  γιὰ πάντα, ὅπως καὶ οἱ διἀλεκτοι τῶν Πελοποννησίων φονευθἐντων τῶν ὁμιλούντων κατοίκων,ὡς φαίνεται...—πλὴν τῆς ΔΩΡΙΚΗΣ τῶν ΤΣΑΚΩΝΩΝ...{=ἐσθλαβώθη πᾶσα ἡ χώρα καὶ γέγονε βάρβαρος—ΠΟΡΦΥΡ., ΠΕΡΙ ΘΕΜΑΤΩΝ, 91}

Καὶ τοῦτο ὑπῆρξε τὸ κυριώτερο ἐπιχείρημα τοῦ Φαλλμεράϋερ·
ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΩΝ ΝΕΟΕΛΛΗΝΩΝ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΩΝ ΡΩΜΑΪΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ, ΤΑ ΟΠΟΙΑ   ΧΑΘΗΚΑΝ ΒΙΑΙΩΣ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΟΜΙΛΟΥΝΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΛΑΡΙΧΟ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΣΛΑΒΟΥΣ, ἀλλὰ Η ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣΙΑΣ μἐσῳ τῶν ΜΕΤΟΙΚΗΣΕΩΝ ΠΟΥ ΕΠΕΒΑΛΕ ΤΟ 800μΧ Ο ΑΥΤΟΚΡΑΤΩΡ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ Α’ ΠΡΟΣ ΕΠΑΝΕΛΛΗΝΙΣΜΟ ΤΗΣ ΣΛΑΒΟΚΡΑΤΟΥΜΕΝΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ.

 Ἐδῶ ὅμως ὁ Φαλλμεράϋερ ὑπερβάλλει ΚΙ ΕΧΕΙ ΑΔΙΚΟ·
στὴν πόλη τῶν Ἀθηνῶν ἤδη τὸ 250μΧ μιλοῦσαν τὴν ἑλληνιστικὴ κοινὴ μέ τὴν τονικὴ δηλ. τὴν σημερινὴ προφορά, δέν ἔγινε αὐτὸ πρώτη φορὰ ἐπὶ Νικηφόρου. 

ΚΑΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ , ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΧΑΘΗΚΑΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΙΣΒΟΛΗ ΤΟΥ ΑΛΑΡΙΧΟΥ ἢ ΤΗΝ ΣΛΑΒΙΚΗ ΔΙΕΙΣΔΥΣΗ...
Κάποια ἀστικὰ κἐντρα θὰ ἔμειναν   καὶ κάποιοι Ἕλληνες θὰ ἐπιβίωσαν στὴν ΜΑΝΗ ἢ στὰ παράλια τῆς Πελοποννήσου. 
ΑΠΟΔΕΙΞΗ περὶ τούτου ἀποτελοῦν ΤΑ ΠΕΡΙ ΠΑΓΑΝΙΣΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΗΣ ΜΑΝΗΣ ΤΟΥ ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΥ** καὶ Η ΤΣΑΚΩΝΙΚΗ ΔΙΑΛΕΚΤΟΣ.


Ὡστόσο εἶναι ΙΣΤΟΡΙΚΑ ἀληθὲς ὅτι Η ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ ΤΩΝ ΔΙΑΛΕΚΤΩΝ ΣΤΗΝ ΚΥΡΙΩΣ ΕΛΛΑΔΑ ΗΤΑΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΕΙΣΒΟΛΩΝ, τοῦ Γότθου Ἀλάριχου ἐν πρώτοις καὶ τῶν Σλαβων κατόπιν..




__________

* τὴν περίοδο αύτὴ τὸ Βυζάντιο πολεμῶντας τόν "προαιώνιο" ἐχθρὸ τῆς ΠΕΡΣΙΑΣ  δέν μπόρεσε νὰ ἀμυνθεῖ στὸν ΔΟΥΝΑΒΗ κι ἔτσι δέν ἀντιστάθηκε στὸν ΑΝΤΙΠΕΡΙΣΠΑΣΜΟ τῶν Περσῶν , οἱ ὁποῖοι μὲ μυστικὲς συμφωνίες ΕΣΤΡΕΨΑΝ ΤΟΥΣ ΑΒΑΡΟΣΛΑΒΟΥΣ ΣΤΗΝ ΝΟΤΙΑ ΒΑΛΚΑΝΙΚΗ...


**<οἱ τοῦ κάστρου Μαΐνης οἰκήτορες ούκ εἰσίν ἀπὸ τῆς γενεᾶς τῶν προρρηθέντων Σκλάβων ἀλλ’ἐκ τῶν παλαιοτέρων Ρωμαίων, οἳ καὶ μέχρι τοῦ νῦν παρὰ τῶν ἐντοπίων Ἕλληνες προσαγορεύονται...οἵτινες ἐπὶ τῆς βασιλείας τοῦ ἀοιδίμου Βασιλείου βαπτισθέντες χριστιανοὶ γεγόνασιν> {ΠΡΟΣ ΙΔΙΟΝ ΥΙΟΝ ΡΩΜΑΝΟΝ,50}




Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Χαῖρε Κωνσταντῖνε, τελευταῖε Βασιλέα τῶν Ἑλλήνων!

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.