Ο ΥΠΑΙΝΙΓΜΟΣ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ ΣΤΟΝ "ΤΙΜΑΙΟ" : Ὁ κόσμος δημιουργήθηκε ἢ δὲν δημιουργήθηκε ;


 Στὸ πασίγνωστο χωρίο τοῦ ΤΙΜΑΙΟΥ 27c : <ᾗ γέγονεν ἢ καὶ ἀγενές ἐστιν> , ὁ Πλάτων ἀφήνει ΥΠΑΙΝΙΓΜΟ μιλῶντας (γιὰ τὸ ΠΩΣ δημιουργήθηκε ὁ κόσμος ) λέγοντας :
(θὰ μιλήσω) γισ τὸ πῶς δημιουργήθηκε ὁ κόσμος στὴν περίπτωση ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΕΙ {=ἢ καὶ ἀγενὲς ἐστιν}.

Μὲ τὸ ποῦ ξεκινᾶ δηλ. ἡ ἀφήγηση γιὰ τὸ ΠΩΣ δημιουργήθηκε ὁ κόσμος (ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΤΙΜΑΙΟΥ) ὁ Πλάτων ρίχνει τήν "βόμβα" του λέγοντας ὅτι ΜΠΟΡΕΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΓΕΝΝΗΤΟΣ , γιὰ νὰ  ΥΠΟΨΙΑΣΤΕΙ ὁ ἀναγνώστης ὅτι μιλᾶ μὲ ΜΥΘΟΛΟΓΙΚΗ γλῶσσα ὁ Πλάτων καὶ νὰ μὴν λαμβάνει τὸ κείμενο κυριολεκτικά...

Βεβαίως στά χειρόγραφα ἔγινε ὁ ΧΑΜΟΣ μέ τοὺς ἀντιγραφεῖς μὲ τὰ δύο< ᾐ> καὶ <ἤ> ΔΙΟΤΙ ΟΙ ΚΑΤΟΠΙΝΟΙ ΠΛΑΤΩΝΙΚΟΙ ΔΕΝ ΣΥΝΕΛΑΒΑΝ ΤΟΝ ΕΥΦΥΗ ΚΑΙ ΑΚΡΩΣ ΕΙΡΩΝΙΚΟ ΥΠΑΙΝΙΓΜΟ τῆς μεγαλοφυίας τοῦ Πλάτωνος ΚΑΙ ΔΙΟΡΘΩΝΑΝ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΤΑ ΤΟ ΔΟΚΟΥΝ.   Ἔτσι τὰ  δύο "ᾖ" καὶ "ἤ" παραδίδονται στὰ ἀρχαῖα χειρόγραφα  σὲ ὅλες σχεδὸν τὶς παραλλαγὲς {πχ.τά χειρόγραφα Vindobonensis F &  Y παραδίδουν "ᾗ" , ὁ Φιλόπονος "εἰ" } ὅμως ΤΟ ΚΡΙΣΙΜΟ ΘΕΜΑ ὅπως προεῖπα,ἀφορᾶ στὸ δεύτερο <ἤ> γιατὶ  ἀλλάζει ὅλο τὸ νόημα τοῦ ΤΙΜΑΙΟΥ ,ἀφοῦ στὴν μία περἰπτωση {=ἐἰ}  σημαίνει ὅτι ὁ κόσμος σὶγουρα ΔΕΝ  ἔχει ἀρχή (εἰ καὶ ἀγενὲς ἐστιν=ἄν καὶ ὁ κόσμος δὲν ἔχει γεννηθεῖ)  ἐνῶ στὴν δεύτερη {=ἤ} σημαίνει ὃτι ὁ κόσμος ΙΣΩΣ  νὰ μὴν ἔχει γεννηθεῖ {ἤ καί ἀγενὲς ἐστιν= στὴν περίπτωση ποὺ ἔχει ὄντως  γεννηθεῖ}.

Μὲ βάση βεβαίως τὸ ὅλο σκεπτικὸ τοῦ ΠΛΑΤΩΝΑ, φαίνεται ὅτι στὸν ἐν λόγῳ στίχο ἡ ΟΡΘΗ  γραφὴ εἶναι  μὲ τὸ διαζευκτικό  <ἤ>, ἐπειδὴ ἡ γραφὴ μέ <εἰ>  ΘΑ ΑΚΥΡΩΝΕ ΕΚ ΠΡΟΟΙΜΙΟΥ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΔΙΗΓΗΣΗ ΠΕΡΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ, δηλ. ὅλόκληρο τὸν ΤΙΜΑΙΟ, ἀφανίζοντας  ἔτσι καὶ ὁλόκληρο τὸ ὑπαινικτικὸ ὕφος τοῦ Πλάτωνος..

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.