Ἡ Ἁρπαγὴ τῆς Ἐκκλησίας : Η ΠΡΟΧΙΛΙΑΣΤΙΚΗ ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΑ τοῦ J. Darby
1. ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ "ΑΡΠΑΓΗ" ΣΤΟΝ ΑΠ.ΠΑΥΛΟ.
Η ΠΑΡΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ J.N.DARBY.
Γράφει στὴν Α’ ΘΕΣΣ.ὁ Παῦλος (γιὰ νὰ παρηγορήσει τούς νεοφώτιστους Χριστιανοὺς τῆς Θεσσαλονίκης γιὰ τοὺς νεκρούς τους) τὰ ἀκόλουθα·
<οἱ νεκροὶ ἐν Χριστῷ ἀναστήσονται πρῶτον, ἔπειτα ΗΜΕΙΣ ΟΙ ΖΩΝΤΕΣ οἱ περιλειπόμενοι ἅμα σὺν αὐτοῖς ἁρπαγησόμεθα ἐν νεφέλαις
εἰς ἀπάντησιν τοῦ Κυρίου εἰς ἀέρα.."
(Α’ ΘΕΣΣ.4,16 κ.ἑξ.)
[ΜΕΤ. πρῶτα θὰ ἀναστηθοῦν ὅσοι πέθαναν ἐν Χριστῷ , κατόπιν ΕΜΕΙΣ ΠΟΥ ΘΑ ΖΟΥΜΕ καὶ θὰ ἔχουμε ἀπομείνει , θὰ ἁρπαχτοῦμε στὰ σύννεφα γιὰ νὰ προϋπαντήσουμε τὸν Κύριο στὸν ἀέρα]
Αύτὸ τὸ ἀπόσπασμα τὸ παρερμήνευσε γιὰ πρώτη φορὰ ὁ John Nelson Darby * τὸ 1831 λέγοντας ὅτι ὁ Παῦλος μιλᾶ γιὰ ΑΡΠΑΓΗ τῆς Ἐκκλησίας ΠΡΙΝ τήν "Μεγάλη Θλίψη" γιὰ τὴν ὁποίαν κάνει λόγο (ΣΕ ΑΛΛΗΝ ΣΥΝΑΦΕΙΑ ὡστόσο...) ἡ Ἀποκάλυψη τοῦ Ἱωάννη καὶ αύτὴ ἡ (παρ)ἑρμηνεἰα ΣΑΡΩΝΕΙ στὶς προτεσταντικές ἐκκλησίες τῶν ΗΠΑ—καὶ ὄχι μόνο..
Ποιὸ εἶναι ὅμως τὸ πραγματικὸ νόημα τοῦ κειμένου;
Εἶναι γνωστὸ στούς φιλολόγους καὶ στοὺς ἱστορικοὺς ὁτι στὴν ἀρχαιότητα ὁταν ἕνας ὑψηλόβαθμος ἀξιωματοῦχος, πχ κάποιος βασιλιᾶς, ἐφτανε γιὰ ἐπίσκεψη σὲ μιὰ ἀπὸ τὶς πόλεις τῆς ἐπικράτειας του, ἡ πόλη ἔστελνε ἀντιπροσωπία τῶν ἀρχόντων της γιὰ νὰ τὸν ΠΡΟΫΠΑΝΤΗΣΟΥΝ ἔξω ἀπὸ τὰ τείχη καὶ νὰ τὸν συνοδεύσουν ἐντὸς τῆς πόλεως μὲ μεγάλη ἑορταστικὴ πομπή {αὐτὴ ὅλη ἡ τελετὴ λεγόταν "ΠΑΡΟΥΣΙΑ"}
Αὐτὴν τὴν εἰκόνα ἔχει ὁ Παῦλος γράφει τὸ ἀνωτέρω ἐδάφιο στὴν Α΄ πρὸς Θεσσαλονικεῖς ἐπιστολή του·
ἐτσι θὰ συνέβαινε καὶ μέ τὴν Β’ ΠΑΡΟΥΣΙΑ τοῦ Ἰησοῦ. Μόνο πού ὁ Ἰησοῦς δὲν θὰ ἐρχόταν μὲ τὴν ἀκολουθία του πάνω σὲ ἄλογα, ὅπως οἱ ἐπίγειοι βασιλεῖς, ἀλλὰ μὲ τοὺς Ἀγγέλους Του ἀπὸ τὸν οὐρανὸ γιὰ νὰ ΚΡΙΝΕΙ (δηλ. κατ’ουσίαν γιὰ νὰ τιμωρήσει) τοὺς ἐχθρούς Του.
Συνεπῶς, γιὰ νὰ τὸν ὑποδεχτοῦν οἱ ἀκόλουθοί του, δηλ. οἱ Χριστιανοί, θὰ «ἀνέβαιναν » γιὰ νὰ Τὸν ΠΡΟΫΠΑΝΤΗΣΟΥΝ « στὸν αέρα».
Ὅμως αὐτὴ ἡ "ἀντιπροσωπία τῆς προϋπάντησης" δὲν θὰ παρέμενε στὸν ἀέρα , ὅπως ἀκριβῶς καὶ οἱ ἄρχοντες ποὺ προϋπαντοῦσαν τὸν βασιλιᾶ δὲν παρέμεναν ἔξω ἀπὸ τὰ τείχη τῆς πόλης, ἀλλὰ εἰσέρχονταν μαζί του στὴν πόλη.
Ἔτσι γιὰ τὸν Παῦλο κατὰ τὴν Β’ ΠΑΡΟΥΣΙΑ
οἱ Χριστιανοὶ ποὺ θὰ προϋπαντοῦσαν τὸν Ἰησοῦ στὸν ἀέρα , δὲν θὰ ἔμεναν ἐκεῖ, ἀλλὰ θὰ συνόδευαν τὸν Ἰησοῦ πίσω στὴν γῆ γιὰ νὰ κρίνει τὴν Ἀνθρωπότητα...
ΑΡΑ·
δὲν ὑπάρχει ἐδῶ καμία «ἁρπαγή» τῆς Ἐκκλησίας (ὅπως φαντάστηκε ὁ J.Darby) καὶ καμία ἀναφορὰ γιὰ μεταφορὰ τῶν Χριστιανῶν στὸν οὐρανὸ γιὰ νὰ ξεφύγουν —δῆθεν—ἀπὸ τήν "Μεγάλη Θλίψη" ...
Καὶ πάντως γιὰ 2000 περίπου χρόνια ΚΑΝΕΙΣ ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ δέν ἔδωσε τέτοια ἑρμηνεία στὴν ἐσχατολογία τοῦ Παύλου, σᾶν αὐτὴ ποὺ ἔδωσε ὁ J.Darby τὸν 19ο αἰ.
(βλ. J.DARBY, Seven Lectures on the Second Coming of the Lord (Toronto,1863)
Καὶ κάτι τελευταῖο·
ὅλη ἡ ἀρχαία Ἐκκλησία πίστευε ὅτι ἡ Β’ ΠΑΡΟΥΣΙΑ θὰ γινόταν στὰ χρόνια της, ΕΝΤΟΣ ΕΚΕΙΝΗΣ ΤΗΣ ΓΕΝΙΑΣ —γι αύτὸ καὶ ὁ Παῦλος γράφει "ΗΜΕΙΣ οἱ περιλειπόμενοι" , συμπεριλαμβάνει καὶ τὸν ἑαυτό του σέ αύτοὺς ποὺ θὰ ΖΟΥΝ ὅταν ἔρθει ὁ Κύριος...
2. ΟΙ ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΤΟΥ DARBY.
Ἡ "μοντέρνα"αὐτὴ Ἐσχατολογία τοῦ Darby
(ποὺ εἶναι τῆς μόδας στὶς ΗΠΑ καὶ ὄχι μόνο..) ὀνομάζεται "ΠΡΟΧΙΛΙΑΣΤΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΩΝ"/Premillennial Dispensatiomal Theology ("οἰκονομίες"ἀποκαλοῦνται οἱ διάφορες περίοδοι τῆς Βιβλικῆς Ἱστορίας)
καὶ ὑποστηρίζει ΠΕΡΙΠΟΥ (γιατὶ ὑπάρχουν παραλλαγές..) τὰ ἑξῆς :
1) στὴν ΕΣΧΑΤΗ ΓΕΝΙΑ (ποὺ πολλοί θεωροῦν ὅτι ξεκίνησε τό..1948 μὲ τὴν ΙΔΡΥΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΤΟΥ ΙΣΡΑΗΛ) θὰ συμβεῖ Η ΑΡΠΑΓΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣποὺ περιγράφει τὸ Κατα Ματθαῖον ("ΤΟΤΕ ΔΥΟ ΕΣΟΝΤΑΙ ΕΝ ΤΩ ΑΓΡΩ
Ο ΕΙΣ-ἕνας- ΠΑΡΑΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ
Ο ΕΙΣ-ἕνας- ΑΦΙΕΤΑΙ", 24,40-41).
Δηλ θὰ ἀρχίσει η ΞΑΦΝΙΚΗ ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ
ΤΩΝ ΠΙΣΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
ΣΤΟΥΣ ΟΥΡΑΝΟΥΣ! (ὑπάρχει καὶ σχετικὴ γνωστὴ χολυγουντιανὴ ταινία ἐπ αὐτοῦ...)
2) κατόπιν θὰ ἔρθει ἡ ...ΕΠΤΑΕΤΙΑ ΤΟΥ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΥ ποὺ περιγράφει ἡ Ἀποκάλυψη καὶ ἡ ἐπακόλουθη ΜΕΓΑΛΗ ΘΛΙΨΗ.
3) Ἐν συνεχείᾳ θὰ ἔρθει ὁ Χριστὸς ἐκδίωκων τὸν Ἀντίχριστο καὶ τὸ Θηρίο γιὰ νὰ κυβερνήσει τὴ Γῆ μὲ τοὺς Δικαίους ΕΠΙ ΧΙΛΙΕΤΙΑ πάλιν βάσει ἑρμηνείας τῆς Ἀποκάλυψης
("ΚΑΙ ΕΔΗΣΕΝ -ἔδεσε-ΑΥΤΟΝ-τὸν Σατανᾶ-ΧΙΛΙΑ ΕΤΗ ..ΙΝΑ ΜΗ ΠΛΑΝΑ ΕΤΙ ΤΑ ΕΘΝΗ ΑΧΡΙ ΤΕΛΕΣΘΗ-μέχρι νὰ ὁλοκληρωθοῦν-ΤΑ ΧΙΛΙΑ ΕΤΗ. ΜΕΤΑ ΤΑΥΤΑ ΔΕΙ ΑΥΤΟΝ ΛΥΘΗΝΑΙ ΜΙΚΡΟΝ..", Ἀποκ.20,2-3)
4) τέλος μετὰ τὴν Τελευταὶα Μάχη μὲ τὸν Ἄρχοντα τοῦ Κακοῦ θἄρθει ἡ Δευτέρα Παρουσία καὶ ἡ ΣΥΝΤΕΛΕΙΑ.
Αὐτὴ εἶναι περίπου ἡ ΠΡΟΧΙΛΙΑΣΤΙΚΗ Ἐσχατολογια τοῦ J.DARBY ποὺ σήμερα "σαρώνει" στὸν ἀγγλόφωνο (κι ὄχι μόνο) κόσμο, παραγκωνίζοντας τὴν γνωστὴ Ἐσχατολογία τῆς ΜΙΑΣ "Δευτέρας Παρουσίας" τοῦ Χριστοῦ ποὺ πιστευε ἡ Ἐκκλησία τὰ τελευταῖα 2000 χρόνια..
Ἐκεῖνο τὸ ὁποῖο ,φιλολογικὰ καὶ ἱστορικά, θέλω νὰ συμπληρώσω εἶναι τοῦτο :
Αὐτὴ ἡ ἐσχατολογικὴ ἑρμηνεία ΔΕΝ ΥΠΟΣΤΗΡΊΖΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ τῆς Καινῆς Διαθήκης ,καθότισὲ ΟΛΑ τὰ ἐδάφια ΟΛΩΝ τῶν σχετικῶν Κειμένων τῆς Καινῆς Διαθήκης ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟΥ "ΠΑΡΟΥΣΙΑ" ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΑ ΕΝΙΚΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ :
Η Παρουσία, ΤΗΝ Παρουσία ,ΤΗΣ Παρουσίας —ποτέ Πληθυντικός.
Η Παρουσία τοῦ Κυρίου εἶναι ΜΙΑ καὶ ΜΟΝΗ καὶ θὰ γίνει ΕΦΑΠΑΞ στὰ Ἔσχατα ,
τὴν "ὥρα" τῶν ὁποίων ΟΥΔΕΙΣ ΞΕΡΕΙ ,
ΟΥΤΕ Ο ΥΙΟΣ ,ΕΙ ΜΗ Ο ΠΑΤΗΡ (Μαρκ.13,32).
______
ΥΓ. Σήμερα , βέβαια ,μετὰ τὸν ΑΪΝΣΤΑΪΝ ποὺ ἔδειξε μὲ τὴν θεωρία ΣΧΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ , ὅτι στὸ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ τετραδιάστατο σύμπαν ΧΡΟΝΟΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ , ὅλα τὰ παραπὰνω ἐσχατολογικὰ λαμβάνουν μᾶλλον ἄλλο νόημα ,"ὑπαρξιακό", τρόπον τινά, ὅπως τὸ παρουσιἀζει τὸ ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ: " νῦν κρίσις ἐστὶ τοῦ κόσμου τούτου"(ΙΩ.12,31)