ΤΟ ΔΙΛΗΜΜΑ ΤΟΥ ΤΟΛΣΤΟΪ.



 Ὁ ΤΟΛΣΤΟΪ  στὸ ἐμβληματικὸ του ἔργο 1500 σελίδων "ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ" , ὅπου  διαπραγματεύεται τοὺς ναπολεόντειους πολέμους , διατυπώνει τὸ φιλοσοφικό του δίλημμα ὡς εξῆς :

ἄν ὑπάρχει κάποιος νόμος ἢ  ἀρχὴ ποὺ  διεπει τὴν ἱστορικὴ ἐξέλιξη, τότε τὰ ἀνθρώπινα ὄντα ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΑ διότι ὑπακούουν, εἴτε τὸ γνωρίζουν εἴτε ὄχι, στὸν ὑπἐρτατο αύτὸν νόμο ποὺ κινεῖ τὴν ἱστορία·
Καὶ ἀντιστρόφως:
 ἄν οἱ  ἄνθρωποι εἶναι ἐλεύθεροι στὶς πράξεις τους ,τὀτε ΔΕΝ ΥΠΆΡΧΕΙ ΝΟΜΟΣ ΠΟΥ ΝΑ ΔΙΕΠΕΙ ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ, διότι ἡ ἀνθρώπινη ἐλευθερία ἀκυρώνει κάθε ἔννοια ἱστορικοῦ νόμου.

 Εἶναι σαφὲς ὅτι ἡ μεγαλοφυία τοῦ  ΤΟΛΣΤΟΪ μὲ τὸ—ἀναπάντητο ἐν πολλοῖς— δίλημμα του αύτὸ ἔθεσε τὸν δάκτυλον εἰς τὸν τύπον τῶν ἥλων τῆς ἱστορικῆς ἐπιστήμης—καὶ ὄχι μὸνον αὐτῆς..

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.