Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΣΥΝΕΒΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΠΕΡΙΟΔΟ
Ἐν συνόψει·
κάθε ἐπισκέπτης τῶν ἀρχαιολογικῶν χώρων ἐν Ἑλλὰδι ἀλλὰ καὶ ἀλλοῦ (πχ.ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ ΑΙΓΥΠΤΟΥ, ΡΩΜΗ κλπ) παρατηρεῖ ὅτι τὰ ἀρχαιολογικά κατάλοιπα (ναοί, ἀγάλματα κλπ) εἶναι ΚΑΤΑΚΡΕΟΥΡΓΗΜΕΝΑ καὶ κατεστραμμένα ὄχι ἀπὸ φυσικὲς καταστροφές (σεισμοὺς κλπ) ἀλλὰ ἀπὸ ΣΚΟΠΙΜΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ἐκ μέρους τῶν χριστιανῶν καὶ αὐτὴ ἡ καταστροφὴ συνέβη μετὰ τὴν ΚΑΘΙΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ ΩΣ ΕΠΙΣΗΜΗΣ ΚΑΙ ΜΟΝΗΣ ΕΠΙΤΡΕΠΟΜΕΝΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ἀπὸ τὸν Μ.Θεοδόσιο τὸ 380μΧ.
Τότε ἀκολούθησε μιὰ ὁμοβροντία νόμων κατὰ τῆς λειτουργίας τῶν παγανιστικῶν ναῶν ΕΠΙ ΠΟΙΝῌ ΘΑΝΑΤΟΥ, γεγονὸς ποὺ εἶχε ὡς ἄμεση συνέπεια ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΝΑΩΝ ΚΑΙ ΑΓΑΛΜΑΤΩΝ ἀπὸ τοὺς χριστιανοὺς μὲ τὴν ἀνοχὴ ἢ καὶ τὴν προστασία τοῦ βυζαντινοῦ Κράτους.
Ἀπὸ τὴν λαίλαπα αύτὴ ὅσοι ναοὶ γλύτωσαν μετατράπηκαν σὲ χριστιανικὲς ἐκκλησίες μὲ χαρακτηριστικὸ παράδειγμα τὸν ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ καὶ τὸ ΘΗΣΕΙΟ ( τοὺς ναοὺς αύτοὺς μετέτρεψε ἀργότερα σὲ χριστιανικοὺς ναοὺς ἡ αύτοκράτειρα ΑΘΗΝΑΪΣ—ΕΥΔΟΚΙΑ , Ἀθηναία οὖσα κὀρη τοῦ ρήτορος Λεοντίου καὶ σύζυγος τοῦ βυζαντινοῦ αὐτοκράτορα Θεοδοσίου Β' τοῦ λεγομένου Μικροῦ.)
Τὸν 4ο αἰ. μΧ καὶ μὲ ἀφορμὴ αὐτὴν τὴν ΑΝΤΙΠΑΓΑΝΙΣΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ βεβηλώθηκαν καὶ ΑΚΡΩΤΗΡΙΑΣΤΗΚΑΝ πολλὰ ἀρχαῖα ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ , ὅπως διαπιστώνουμε σήμερα στὰ Μουσεῖα (βλ. φωτό.) βλέποντας πχ.
ἀγάλματα μὲ κομμένες μύτες καὶ..σταυροὺς στὸ μέτωπο ,ἐνῶ ΟΛΟΙ ΣΧΕΔΟΝ οἱ ἀρχαῖοι ναοὶ κεῖνται ΙΣΟΠΕΔΩΜΕΝΟΙ & ΚΑΜΜΕΝΟΙ ΟΛΟΣΧΕΡΩΣ συμφώνως τῷ νόμῳ (399μΧ) τοῦ ΑΡΚΑΔΙΟΥ υἱοῦ τοῦ Μ.Θεοδοσίου : templa sine turba ac tumultu diruantur {=ΟΙ ΝΑΟΙ ΝΑ ΓΚΡΕΜΙΣΤΟΥΝ ΧΩΡΙΣ ΘΟΡΥΒΟ & ΟΧΛΑΓΩΓΙΑ. Cod Theod.. XVI, 10,16 καὶ τοῦ Θεοδοσὶου Β' (407 μΧ) : suis sedibus evellantur {= ΤΑ ΙΕΡΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΑΛΜΑΤΑ ΝΑ ΓΚΡΕΜΙΣΤΟΥΝ ΕΚ ΘΕΜΕΛΙΩΝ.Cod.Theod.10,19—βλ φωτο}
[ ΣΗΜΕΙΩΣΗ : ὁ πρῶτος ἀντιπαγανιστικὸς νόμος ποὺ προέβλεπε ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΘΥΣΙΩΝ ἐξεδόθη τὸ 341 μΧ ,ὁ νόμος ποὺ διέταζε ΝΑ ΚΛΕΙΣΟΥΝ ΟΙ ΝΑΟΙ ἐξεδόθη τὸ 346μΧ καὶ ὁ νόμος ποὺ προέβλεπε ΘΑΝΑΤΙΚΗ ΠΟΙΝΗ -poena capitis- στοὺς πολυθεϊστὲς ἐξεδόθη τὸ 356 μΧ , ὅλοι ἐπὶ αὐτοκράτορος ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΟΥ Β'.
Ὁ Γενικὸς Νόμος γιὰ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΝΑΩΝ — fana templa praecepto magistratuum destrui—καί ἡ ἀνέγερση στὴν θέση τους ἑνὸς Σταυροῦ ἐξεδόθη τὸ 435 μΧ ἐπὶ αὐτοκράτορος Θεοδοσίου τοῦ Β'.βλ ΘΕΟΔΟΣΙΑΝΟΣ ΚΩΔΙΞ XVI. 10,4-10,25 ]
Εἰδικά ἡ ΝΟΤΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΑΦΑΝΙΣΤΗΚΕ μὲ τὴν ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ ΤΟΥ ΑΛΑΡΙΧΟΥ τὸ 396 μΧ καί τὴν ΠΡΟΔΟΣΙΑ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ "ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ" ΡΟΥΦΙΝΟΥ ὁ ὁποῖος , ἐπειδὴ δὲν κατάφερε νὰ γίνει πεθερὸς τοῦ αὐτοκράτορα ΑΚΡΑΔΙΟΥ δίνοντας του ὡς σύζυγο τὴν κόρη του, συνωμότησε μὲ τὸν ΑΛΑΡΙΧΟ ( ὁ ὁποῖος ἐπιβουλευόταν τὴν ἡγενονία τοῦ ΙΛΛΥΡΙΚΟΥ) καὶ τὸν ἀνθύπατο τῆς Ἀχαΐας {=ΕΛΛΑΔΟΣ} ΑΝΤΙΟΧΟ καθὼς καὶ τὸν φρούραρχο τῶν Θερμοπυλῶν ΓΕΡΟΝΤΙΟ—χριστιανῶν ὄντων ἀμφοτέρων—ΝΑ ΑΝΟΙΞΟΥΝ ΤΙΣ ΠΥΛΕΣ ΤΩΝ ΤΕΙΧΩΝ ΤΩΝ ΘΕΡΜΟΠΥΛΩΝ γιὰ νὰ περάσουν οἱ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΕΣ όρδὲς τῶν ΓΟΤΘΩΝ τοῦ Ἀλάριχου & νὰ ἐφαρμόσουν τοὺς νόμους τοῦ Βυζαντίου ΠΕΡΙ ΚΛΕΙΣΙΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ΝΑΩΝ —βλ Ζώσιμος, Ε' ,5-6: "ἀπεχώρει μετὰ τῶν φυλάκων ἐνδιδοὺς ἐλευθέραν καὶ ἀκώλυτον τὴν ἐπὶ τὴν Ἑλλάδα πάροδον τοῖς βαρβάροις" {=ὁ Γερόντιος ἀπέσυρε τὴν φρουρὰ ἀφήνοντας ἔτσι τοὺς βαρβάρους νὰ εἰσβάλουν στὴν Ἑλλάδα ἐλεύθερα καὶ ἀνεμπόδιστα}.
Τότε—396μΧ— ἰσοπεδώθηκαν ΟΛΕΣ ΣΧΕΔΟΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ποὺ γνωρίζαμε ἀπὸ τὴν Ἀρχαιότητα, πχ. οἱ ΔΕΛΦΟΙ , ἡ ΕΛΕΥΣΙΝΑ, ἡ ΣΠΑΡΤΗ, ἡ ΟΛΥΜΠΙΑ κλπ— καὶ σώθηκε μόνο ἡ Ἀκρόπολη τῶν Ἀθηνῶν καὶ ἡ Θήβα.
Τὶς ὀρδὲς τῶν Βησιγότθων τοῦ Ἀλάριχου ἀκολουθοῦσαν τότε καὶ πλήθη ΜΟΝΑΧΩΝ ὅπως γράφει ὁ ΕΥΝΑΠΙΟΣ μέ προφανῆ σκοπὸ τὴν καταστροφὴ τῶν ἑλληνικῶν ναῶν :
"τοιαύτας αὐτῷ τὰς πύλας ἀπἐδειξε τῆς Ἑλλάδος ἥτε τῶν τὰ φαιὰ ἱμάτια ἐχόντων ἀκωλύτως προσπαρεισελθόντων ἀσέβειαν ..."
{=τέτοιου εἴδους ἄμυνα παρέθεσε στὶς Θερμοπύλες ἡ ἀσέβεια αὐτῶν ποὺ φοροῦν μελανὰ ἐνδύματα.—/ΕΥΝΑΠΙΟΣ,476}.
Γι αὐτὸ σήμερα ΔΕΝ ΣΩΖΕΤΑΙ ΣΧΕΔΟΝ ΤΙΠΟΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΛΥΜΠΙΑ, ΤΟΥΣ ΔΕΛΦΟΥΣ, ΤΗΝ ΣΠΑΡΤΗ κλπ . Ὅλες αὐτὲς οἱ πόλεις καταστράφηκαν ἀπὸ τοὺς Βησιγότθους τοῦ Ἀλάριχου ,ὁ ὁποῖος ἔμεινε δηώνοντας τὴν Ἑλλάδα μέχρι τὸ 398μΧ ὅταν ὁ Στηλίχων τὸν ἔδιωξε στὴν Ἰταλία (ὅπου τὸ 410 μΧ κατέλαβε καὶ κατέστρεψε τὴν ΡΩΜΗ...)
Παρόμοια συμβαίνουν καὶ στὴν Μικρὰ Ἀσία (πχ. ΑΝΤΙΟΧΕΙΑ)—ΕΚΕΙ ΑΝΕΥ ΑΛΑΡΙΧΟΥ—ὅπως γράφει ὁ ΑΥΤΟΠΤΗΣ ρήτωρ Λιβάνιος:
"οἱ μελανειμονοῦντες {=μαυροφορεμένοι δηλ. μοναχοί} .... κρατοῦντος τοῦ νόμου {=μὲ τὴν ἐξουσία τοῦ νόμου} θέουσιν {=τρέχουν} ἐφ' ἱερά, ξὺλα φέροντες καὶ λίθους καὶ σίδηρον, οἱ δὲ καὶ ἄνευ τούτων χεῖρας καὶ πόδας....καὶ κατασκαπωμένων ἀγαλμάτων, ἀνασπωμένων βωμῶν, τοὺς ἱερεῖς δὲ ἢ σιγᾶν ἢ τεθνάναι..."(ΛΙΒΑΝΙΟΣ, Ὑπέρ Ἱερῶν, ΙΙΙ,8)
Ἐπἰσης καὶ στὴν ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ τῆς Αἰγύπτου ὁ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΘΕΟΦΙΛΟΣ ἐκμεταλλευόμενος τὴν ἀντιπαγανιστικὴ πολιτικὴ τοῦ Μ.Θεοδοσίου καὶ είδικῶς τὴν διαταγὴ του ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΡΑΦΟΥΝ ΟΙ ΝΑΟΙ ΤΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑΛΗΨΗΣ ΤΟΥ ΣΕΡΑΠΕΙΟΥ ΑΠΟ ΑΥΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΤΑΣΗΣ ΠΟΥ ΕΞΕΔΗΛΩΣΑΝ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ, ἐκστρατεύσε μέ πλήθη χριστιανῶν καὶ ΣΤΡΑΤΟΥ κατὰ τοῦ ΣΕΡΑΠΕΙΟΥ τὸ 391μΧ τὸ ὁποῖον ΙΣΟΠΕΔΩΣΕ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΜΑΧΗ, ἀφανίζοντας μαζὶ μέ τὴν "θυγατέρα" ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ποὺ στεγαζόταν ἐκεῖ καὶ τὸ ΑΓΑΛΜΑ ΤΟΥ ΣΕΡΑΠΙ ποὺ εἶχε πλάσει ὁ ΒΡΥΑΞΙΣ, ἕνα ἀπὸ τὰ μεγαλύτερα ἔργα γλυπτικῆς τῆς ἑλληνιστικῆς ἐποχῆς....
Θῦμα τῆς ἰδιας ἁντιπαγανιστικῆς πολιτικῆς τοῦ Βυζαντίου ὑπῆρξε καὶ τὸ ΛΥΝΤΣΑΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΝΕΟΠΛΑΤΩΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥ ΥΠΑΤΙΑΣ τὸ 415μΧ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΒΟΛΑΝΟΥΣ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΚΥΡΙΛΛΟΥ
καὶ ἀργότερα ἐπὶ Ἰουστινιανοῦ τὸ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΤΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΠΛΑΤΩΝΟΣ (στὴν πραγματικότητα ἐπρόκειτο γιὰ κλείσιμο ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΩΝ ΣΧΟΛΩΝ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ τὸ 529μΧ—ἔχω γράψει ἀλλοῦ λεπτομέρειες:
Συνελόντι εἰπεῖν·
ἡ μεγαλύτερη πολιτιστικὴ καταστροφὴ μὲ τὸν ἀφανισμὸ ἑλληνικῶν (κι ὄχι μόνο..) ἀρχαιοτήτων ἔλαβε χώρα ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΕΠΟΧΗ ἐξαιτίας τῆς ἀλλαγῆς τῆς θρησκευτικῆς πολιτικῆς τοῦ Κράτους καί τῆς καθιέρωσης τοῦ χριστιανισμοῦ ὡς ἐπίσημης καὶ μόνης ἐπιτρεπόμενης θρησκείας τῆς Πολιτείας.
ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΚΑΘΑΡΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
—Α.ΚΑΜΑΡΑ : "Η ΑΝΤΙΠΑΓΑΝΙΣΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΤΗΣ ΥΣΤΕΡΗΣ ΡΩΜΑΪΚΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ" {Κατάρτι, 2003}
—Δ.ΚΟΥΤΟΥΛΑΣ, "ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ" {Δῖον,2002}
— Κ.ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΥ, "Η ΛΕΗΛΑΣΙΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ"
— P. CHUVIN, "ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΙ ΕΘΝΙΚΟΙ"(θύραθεν,2003)
— J.H. SMITH, "Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΚΟΣΜΟΥ"(θύραθεν,2012)