Γιὰ ποιὸν λόγο ὁ Πλάτων ἔγραψε τὴν "Πολιτεία".







 Ὑποτίθεται ὅτι ὁ Πλάτων στὸ πολύτομο αὐτὸ σύγγραμμα του (τῶν δέκα βιβλίων) ἀσχολεῖται μὲ τὸ ἐρώτημα "ποιὸ εἶναι τὸ ἰδανικὸ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ". Λέω "ὑποτίθεται" διότι ὁ Πλάτων δὲν δίνει ἀπαντήσεις στὰ βιβλία του ,τὰ χρησιμοποιεῖ ὡς ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΚΕΨΗΣ καὶ μάλιστα μὲ συνειδητὰ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ τρόπο. Εἰδικὰ ἡ "ΠΟΛΙΤΕΙΑ" ἀποτελεῖ ,τίνι τρόπῳ, μιὰ μεγάλη ὑπόρρητη  ΣΟΦΙΣΤΕΙΑ ποὺ ἀποσκοπεῖ νὰ δείξει ΟΤΙ Η ΙΔΑΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΥΠΆΡΧΕΙ ΜΟΝΟ ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ. Ὅποιος ἐπιδιώξει νὰ τὴν φέρει ἐπὶ γῆς θὰ κάνει ἐγκλήματα διότι ΙΔΑΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ τελικὰ  ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΕΥΓΟΝΙΑ ὁπου οἱ ΒΙΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΩΤΕΡΟΙ θὰ περιθωριοποιοῦνται μὲ ΑΠΑΝΘΡΩΠΟ τρόπο. 
Περιγράφει ὁ Σωκράτης  τὸ ΣΚΟΤΕΙΝΟ μέλλον τῶν παιδιῶν τῶν  πνευματικὰ κατωτέρων  ἀνθρώπων στὴν ΙΔΑΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ , ὡς  ἑξῆς·
"(τὰ τέκνα )  ΤΩΝ ΧΕΙΡΟΝΩΝ ΚΑΙ ΕΑΝ ΤΙ ΤΩΝ ΕΤΕΡΩΝ ΑΝΑΠΗΡΟΝ ΓΙΓΝΗΤΑΙ ΕΝ ΑΠΟΡΡΗΤΩ ΚΑΙ ΑΔΗΛΩ ΚΑΤΑΚΡΥΨΟΥΣΙΝ ΩΣ ΠΡΕΠΕΙ"  (Πολ.5,460 C)
[ Μεταφράζω :  τὰ παιδιὰ τῶν κατώτερων (πνευματικά)  ἀνθρώπων καὶ ἐὰν γεννηθεῖ κανένα ἀνάπηρο ἀπὸ τοὺς ἄλλους, νὰ τὸ κρύβουν σὲ τόπο κρυφὸ καὶ ἄγνωστο ὅπως ἁρμόζει.]

  Ὁ ὑπὀρρητος  ( ἢ "κρυφός") σκοπὸς τῆς ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ εἶναι νὰ  δείξει καὶ νὰ ἀποδείξει ΓΙΑΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΤΙΜΟΥΜΕ ΝΑ ΑΔΙΚΟΥΜΕΘΑ ΠΑΡΑ ΝΑ ΑΔΙΚΟΥΜΕ , ὅπως δίδαδκε (χωρὶς νὰ τὸ ἀποδείξει ὅμως ὁ ΣΩΚΡΑΤΗΣ) . Ὑποστηρίζει  λοιπὸν ἐπ αὐτοῦ  ὁ Πλάτων τὰ ἀκόλουθα·
ἡ Πολιτεία ἀντιστοιχεῖ στὴν ΤΡΙΜΕΡΗ ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ {=νοῦς, συναίσθημα, ἔνστικτο} ἁπαρτιζομένη ἀπὸ ΤΡΕΙΣ ΤΑΞΕΙΣ , τοὺς ἂρχοντες,τοὺς φύλακες καὶ τὸν λαό.
 Ὅπως λοιπὸν ἡ ΑΝΑΜΕΙΞΗ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΤΑΞΕΩΝ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΚΑΙ Η ΣΥΓΧΥΣΗ ΤΩΝ ΡΟΛΩΝ ΤΟΥΣ ΦΕΡΝΕΙ ΤΟ ΧΑΟΣ ,ἔτσι καὶ ἡ ἀνάμειξη τῶν τριῶν μερῶν τῆς Ψυχῆς φέρνει τὴν ΨΥΧΙΚΗ ΔΥΣΑΡΜΟΝΙΑ καὶ ΑΝΙΣΟΡΡΟΠΙΑ. 
Βρῆκε δηλ ὁ Πλάτων αὐτὸ ποὺ δὲν μπόρεσε νὰ βρεῖ ὁ Σωκράτης=ΟΤΑΝ ΑΔΙΚΩ ΔΙΑΤΑΡΑΣΣΕΤΑΙ Η ΑΡΜΟΝΙΑ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΜΕΡΩΝ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ,
γι αὐτὸ δὲν πρἐπει νὰ ἀδικῶ, ἀλλὰ νὰ προτιμῶ νὰ ἀδικοῦμαι. Ὁπότε μποροῦσε τώρα ὁ ΠΛΑΤΩΝ νὰ ἀντιπαρατεθεῖ στοὺς ΣΟΦΙΣΤΕΣ —καὶ στὴν κοινὴ γνώμη τῶν Ἀθηναίων—ποὺ πρέσβευαν ὅτι ΔΙΚΑΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΟΥ ΙΣΧΥΡΟΥ {βλ. Θουκυδίδης}  
[ΠΑΡΕΚΒΑΣΗ:  πολλὲς φορὲς μοῦ γεννιέται 
ἡ ὑποψία  ὅτι ΟΛΟΣ ὁ Πλάτων εἶναι μιὰ ΑΠΑΝΤΗΣΗ στὸν προγενέστερο του ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ...]

Στὸ τέλος,  στὸ 9ο βιβλίο ,ὁ Πλάτων  βάζει τὸν ἀδελφὸ του Γλαύκωνα νὰ λἐει στό Σωκράτη ὅτι εἶναι ἀνεφἀρμοστη ἡ Ἰδανκὴ Πολιτεία ἐπὶ γῆς, 
ἡ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΡΜΟΝΙΑΣ 
("λόγοις κειμένῃ"=ὑπαρχει μόνο στὰ λόγια)·
 τότε ὁ Σωκράτης ἀπαντᾶ ὅτι ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΠΡΟΤΥΠΟ ΤΗΣ ΕΝ ΟΥΡΑΝΟΙΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΟΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΕΦΑΡΜΟΣΙΜΗ
—ΕΞΑΛΛΟΥ Ο ΣΟΦΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΗΝ ΚΤΙΖΕΙ ΜΕΣΑ ΤΟΥ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΤΑΙ ΝΑ ΤΗΝ ΕΠΙΒΑΛΕΙ ΣΤΟΥΣ ΓΥΡΩ ΤΟΥ:
"ἐν οὐρανῷ ἴσως παράδειγμα ἀνάκειται τῷ βουλομένῳ ὁρᾶν καὶ ὁρῶντι ἑαυτὸν κατοικίζειν.Διαφέρει δὲ οὐδὲν εἴτε που ἔστιν εἴτε ἔσται·τὰ γὰρ ταύτης μόνης ἄν πράξειεν ,ἄλλης δὲ οὐδεμιᾶς" (ΠΛ.ΠΟΛ.9, 592 D)
[ ΜΕΤ. : ἴσως ὑπάρχει στὸν οὐρανὸ τὸ πρότυπο της γι αὐτὸν ποὺ θέλει νὰ δεῖ (τὸν κόσμο τῶν Νοητῶν) καὶ ἀφοῦ ΔΕΙ, νὰ τὴν οἰκοδομήσει μέσα του.   Δὲν τὸν ἐνδιαφέρει ἄν αὐτὴ ἡ πολιτεία ὑπάρχει κάπου  ἤ ἄν θὰ ὑπάρξει κάποτε , διότι αὐτὸς ἐνεργεῖ μὲ βάση τοὺς νόμους ἐκείνης (τῆς οὐράνιας) πολιτείας καὶ καμμιᾶς ἄλλης.]



Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.