ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΑΓΑΛΜΑΤΑ ΕΙΧΑΝ ΧΡΩΜΑ...
Ἐπειδὴ στὴν Ἀναγέννηση δὲν ἔβαφαν τὰ ἀγάλματα ἔχει δημιουργηθεῖ ἡ λανθασμένη ἐντύπωση ὅτι καὶ οἱ ἀρχαῖοι Ἕλληνες καὶ Ρωμσῖοι τὰ ἄφηναν χωρὶς χρῶμα.
Οἱ εἰδικοὶ γνωρίζουν ὅμως ὅτι ἀγάλματα καὶ κτήρια ὅπως ὁ Παρθενῶνας, εἶχαν ΕΝΤΟΝΟ ΧΡΩΜΑΤΙΣΜΟ τὸν ὁποῖον μάλιστα εἶχαν ἐπιλέξει οἱ ἴδιοι οἱ σχεδιαστὲς τους, ὅπως ὁ ΦΕΙΔΙΑΣ καὶ ὁ ΙΚΤΙΝΟΣ.
Πρὶν μερικά χρόνια παρουσίαστηκε τὸ παρακάτω βίντεο τοῦ καθηγητῆ V. BRINKMANN ποὺ ἀποκαλύπτει τὸ ἁπωλεσθὲν —λόγῳ ἔκθεσης στὰ καιρικὰ φαινόμενα— ΧΡΩΜΑ ΤΩΝ ΑΓΑΜΑΤΩΝ τοῦ δυτικοῦ ἀετώματος τοῦ ναοῦ τῆς ΑΦΑΙΑΣ*{=ἀόρατης} ΑΘΗΝΑΣ στην Αἴγινα—ποὺ βρίσκονται στὸ Μόναχο— μέσῳ τῆς σύγχρονης τεχνολογίας (ΥΠΕΡΙΩΔΕΣ ΦΩΣ).
* ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
Η ΔΙΕΘΝΗΣ ΤΩΝ ΦΙΛΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΚΑΠΗΛΩΝ ΤΟΥ 1810.
Τὴν ἄνοιξη τοῦ 1810, στὰ 22 του χρόνια, ὁ Κόκρελ (Charles Robert Cockerell) ἦρθε στὴν Ελλάδα γιὰ νὰ συναντήσει τοὺς ἄλλους ὁμοϊδεάτες του ἀρχαιόφιλους καὶ ἀρχαιοκάπηλους. Τὰ ἔξοδα τοῦ ταξιδιοῦ τοῦ Κόκρελ ἀνέλαβε νὰ καλύψει ὁ ὑπουργός τῶν εξωτερικῶν τῆς Ἀγγλίας William Hamilton), ἀναθέτοντάς του καθήκοντα βασιλικοῦ ἀγγελιαφόρου τοῦ Στόλου τῆς Μεσογείου.
Ἡ διεθνὴς τῶν φιλελλήνων ἀρχαιοκαπήλων ἀποτελεῖτο ἀπὸ τὸν Ἐσθονὸ ἀρχαιολόγο βαρῶνο Όττο Μάγκνους φον Στάκελμπεργκ, τὸν Γερμανό ζωγράφο και αρχιτέκτονα, βαρῶνο Καρλ Χάλλερ φον Χάλλερσταϊν, τὸν Αὐστριακό ζωγράφο Γκέοργκ Κρίστιαν Γκρόπιους (Georg Christian Gropius) μετἐπεια (1816) πρόξενο τῆς Αὐστρίας στὴν Ἀθήνα, τὸν Βαυαρό von Haken, τὸν Γερμανὸ ζωγράφο Γιάκομπ Λινκ, τὸ Δανό ἀρχαιολόγο καὶ φιλόλογο Πήτερ Ούλουφ Μπρόντστεντ τὸν φιλόλογο καὶ μουσικὸ Γκέοργκ Κοές (δανικά: Georg Hendrick Carl Koës) καὶ τὸν Ἄγγλο Τζων Φόστερ .
Ὁ Κόκρελ μαζὶ μὲ τοὺς Χάλλερ φον Χάλλερσταϊν, Γιάκομπ Λινκ καὶ Τζων Φόστερ ἦταν αὐτοὶ ποὺ ἀνέσκαψαν καὶ ἔκλεψαν τὰ γλυπτὰ τῶν ἀετωμάτων τοῦ ναοῦ τῆς Ἀφαίας Ἀθηνᾶς στὴν Αίγινα (1811) τὰ ὁποῖα κατέληξαν στὴ Γλυπτοθήκη του Μονάχου μετὰ ἀπὸ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΑ (1812) ποὺ ἔγινε στὴν ΖΑΚΥΝΘΟ (ἐνῶ τὰ γλυπτὰ εἶχαν μεταφερθεῖ στὴν ΜΑΛΤΑ γιὰ λόγους ἀσφαλείας λόγῳ τῆς ΝΑΠΟΛΕΟΝΤΕΙΑΣ ἐπἐλασης) τὴν ὁποία "κἐρδησε" ὁ βασιλιᾶς τῆς ΒΑΥΑΡΙΑΣ ΛΟΥΔΟΒΙΚΟΣ Α’ (πατέρας τοῦ Ὄθωνα) ἀντὶ τοῦ ἰλιγγιώδους ποσοῦ τῶν 70.000 φιορινιῶν.
Ἡ ἴδια παρέα τῶν ἀρχαιόφιλων ἀρχαιοκαπήλων
ΚΑΤΑΚΡΕΟΥΡΓΗΣΕ καὶ τὶς ἀρχαιότητες τοῦ ναοῦ τοῦ ΕΠΙΚΟΥΡΙΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ ΣΤΙΣ ΒΑΣΣΕΣ ΦΙΓΑΛΕΙΑΣ ἀνασκάπτοντας καὶ κλέβοντας τὰ γλυπτὰ τῆς ΖΩΦΟΡΟΥ καὶ ἐν τέλει πουλῶντας τα ἐπίσης σέ δημοπρασἰα στὴν Ζάκυνθο τὸ 1814 στὸ ΒΡΕΤΤΑΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ἀντὶ τοῦ ποσοῦ τῶν 19.000 λιρῶν, ἀφοῦ προηγουμἐνως δωροδόκησαν τὸν Διοικητὴ τῆς Πελοποννήσου ΒΕΛΗ ΠΑΣΑ (γυιὸ τοῦ ΑΛΗΠΑΣΑ τῶν Ἰωαννίνων) μὲ τὸ ποσὸ τῶν 400 λιρῶν...
Μάλιστα, κατὰ τὴν λεηλασἰα αὐτὴ ἐπειδὴ ὁ ἑπόμενος Πασᾶς τοῦ Μωριᾶ ΑΧΜΕΤ κυνήγησε τοὺς Εύρωπαίους "άρχαιολὰτρες"‒κἀπηλους, καταστρἀφηκε ὁ μοναδικὸς ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΟΣ ΚΙΩΝ (γιὰ πρώτη φορὰ ἐμφανιζόμενος στὴν γλυπτικἤ...) στὴν μάχη ποὺ δόθηκε μεταξὺ Ὀθωμανῶν καὶ ἀρχαιοκαπήλων κατὰ τὴν προσπάθεια τῆς φυγάδευσης τῶν κλοπιμαίων γλυπτῶν τοῦ Ναοῦ στὴν Ζἀκυνθο, ἀλλὰ γνωρίζουμε τὴν μορφή του ἀπὸ γκραβοῦρες τὶς ἐποχῆς.
____
ΑΦΑΙΑ ΑΘΗΝΑ
____
ΕΠΙΚΟΥΡΙΟΣ ΑΠΟΛΛΩΝ
(V.Brinkmanm)
_____________
A.Tomasi