Μπρουνελέσκι : Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΗΣΕ ΕΩΣ ΤΟΝ 20ο ΑΙ.





Θεωρεῖται ὁ πατριάρχης τῆς Ἀναγέννησης διότι ὑπῆρχε ὁ εἰσηγητὴς τοῦ Ἀναγεννησιακοῦ ρυθμοῦ στὴν ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ —ὁ ὁποῖος  διατηρήηκε  μὲ ἐλάχιστες ἀλλαγὲς ὥς τὸν 20 αἰ. —μὲ τὴν οἰκοδὸμηση τοῦ ΤΡΟΥΛΟΥ {Dome} στὴν Santa Maria del Fiore τῆς ΦΛΩΡΕΝΤΙΑΣ—ὅπου καὶ ἐτάφη—καὶ ἐπειδὴ ὑπῆρξε ὁ εὑρετὴς τῆς γραμμικῆς ΠΡΟΟΠΤΙΚΗΣ στὴν ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ.

Τὸν ὑποστήριξε —καὶ τὸν πίστεψε ὁ ΚΟΣΜΑΣ ΜΕΔΙΚΟΣ / COSIMO DE MEDICI—ὅταν ἔδειξε στὴν Σινιορία {=Γερουσία} ὅτι μπορεῖ νὰ φτιάξει ἕναν θόλο χωρὶς ὑποστηρίγματα 
ΣΠΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΒΑΣΗ ΕΝΟΣ..ΑΥΓΟΥ ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΟΡΘΙΟ !
 




Βεβαίως τὸ..αὐγὸ του ὁ Μπρουνελέσκι τὸ ἐμπνεύστηκε ἀπό τό ΠΑΝΘΕΟΝ τῆς ΑΡΧΑΙΑΣ ΡΩΜΗΣ ποὺ μελέτησε ἑπισταμένως. 
Ὅμως ἡ μεγαλοφυία του προχώρησε περαιτέρω· ΕΦΤΙΑΞΕ ΔΥΟ ΟΜΟΚΕΝΤΡΟΥΣ ΘΟΛΟΥΣ, 
ἕναν ἐσωτερικὸ καὶ ἕναν ἐξωτερικὸ ,μὲ ΚΕΝΟ ΑΝΑΜΕΣΑ ΤΟΥΣ 
καὶ μὲ ΔΑΚΤΥΛΙΟΥΣ ποὺ κρατοῦν τοὺς θόλους 
ὅπως τὰ βαρέλια..
Τὰ τοῦβλα τὰ τοποθέτησε ἀκολουθῶντας σχέδιο ΨΑΡΟΚΟΚΚΑΛΟΥ , οἰκοδομῶντας ἕναν τροῦλο ὕψους μέτρων 114 μ.  ἀπὸ τὸ ἔδαφος καὶ διαμέτρου βάσης  45 μ.
Ὁ θόλος τοῦ καθεδρικοῦ ναοῦ τῆς Φλωρεντίας τελείωσε τό 1436 —εἶχε ἀρχίσει τὸ 1420,
ἐνῶ ὁ ναὸς εἶχε ἀρχίσει νὰ κτίζεται ἀπὸ τὸ 1296—καὶ τὸν θαύμασαν καὶ οἱ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΙ ΠΟΥ ΠΗΓΑΝ ΕΚΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΩΤΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟ ΦΕΡΡΑΡΑΣ,ΦΛΩΡΕΝΤΙΑΣ τὸ 1439 
{ ΙΩ. ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ—ΓΕΜΙΣΤΟΣ ΠΛΗΘΩΝ—ΒΗΣΣΑΡΙΩΝ κλπ}.

Μὲ τὸν Μπρουνελέσκι ἡ Ἀρχιτεκτονικὴ ἀφήνει πίσω της τὸ ΓΟΤΘΙΚΟ στὺλ καὶ ἐπανέρχεται στὰ ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΙ ΡΩΜΑΪΚΑ ΠΡΟΤΥΠΑ τὰ ὁποῖα σέ γενικὲς γραμμὲς ἀκολούθησε στὴν Εὐρώπη γιὰ 500 χρόνια,
 ὥς τὸ κίνημα ΜΠΑΟΥΧΑΟΥΣ τοῦ 20ου αἰ.
 ποὺ ἀπέρριψε τὰ κλασσικὰ πρότυπα ὡς ΜΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ,ἁπλοποιῶντας τὸ ἀρχιτεκτονικὸ στὺλ.




Στὴν ζωγραφικὴ ὁ Μπρουνελέσκι βρῆκε τοὺς μαθηματικοὺς νόμους τῆς ΓΡΑΜΜΙΚΗΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗΣ καὶ ἡ χρονολογία 1428
 —ποὺ ὁ ΜΑΖΑΤΣΙΟ ἀκολουθῶντας τὶς ἀρχὲς τοῦ Μπρουνελέσκι ζωγραφίζει τὴν ΑΓ.ΤΡΙΑΔΑ
βλ.φωτο—
θεωρεῖται  ἡ ἀφετηρία τῆς  καθαυτὸ ἀναγεννησιακῆς ζωγραφικῆς 
[ βεβαίως οἱ ἀρχαῖοι Ἕλληνες γνώριζαν τὴν ΒΡΑΧΥΝΣΗ καὶ τὴν ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ στὴν ζωγραφική, ὄχι ὅμως τὴν ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ μὲ τὸ  λεγόμενο "ΣΗΜΕΙΟ ΦΥΓΗΣ"]  .

ΑΓ.ΤΡΙΑΔΑ -Masaccio



Κατὰ τὴν παράδοση ὁ Μπρουνελέσκι ἔφτασε στὴν γνώση τῶν νόμων τῆς  προοπτικῆς μὲ τὸ πείραμα ποὺ ἔκανε μὲ τὸν ΚΑΘΡΕΦΤΗ· 
ἄνοιξε μιὰ ὀπὴ σὲ ἕναν πίνακα καὶ κοίταξε ἀπὸ ἐκεῖ πῶς φαίνεται ὁ πίνακας στὸν ἀπέναντι καθρέφτη—βλ σχέδιο.

Εἵτε ἒτσι εἴτε ἀλλιῶς πάντως ὁ Μπρουνελέσκι πἐτυχε τὸν σκοπό του·
οἱ ἄνθρωποι ἀκολούθησαν τὶς ἀρχὲς του στὴν Ἀρχιτεκτονικὴ καὶ Ζωγραφική,
ΓΙΑ ΑΙΩΝΕΣ..


______


                               Perugino-1482
                   "Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΩΝ ΚΛΕΙΔΙΩΝ
                            ΣΤΟΝ ΑΓ.ΠΕΤΡΟ"
         Εἶναι ἐμφανὴς ἡ ἐφαρμογὴ τῶν νόμων
           τῆς   προοπτικῆς τοῦ Μπρουνελέσκι
____




ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
ΜΠΡΟΥΝΕΛΕΣΚΙ
(ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΑΡΧΑΙΟΤΡΟΠΗΣ
ΚΙΟΝΟΣΤΟΙΧΙΑΣ)


Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.