Η ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΤΕΛΟΣ



Στὴν χώρα μας ὡς γνωστόν, οἱ λατινικὲς σπουδὲς εἶναι σὲ αἰώνια ..καραντίνα , ἤδη ἀπὸ ἱδρύσεως νεοελληνικοῦ κράτους , ἐξαιτίας τοῦ ἀντιδυτικοῦ —θρησκευτικῆς προελεύσεως—μένους τῆς κοινῆς γνώμης ( τὰ γράφω ὠμὰ  , ἐπειδὴ δὲν μπορεῖ νὰ τὰ πεῖ ἔτσι ὠμὰ ὁ ΠΑΠΑΓΓΕΛΗΣ , ὁ καθηγητὴς ΛΑΤΙΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ στό ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ,διδάκτωρ στὸ Καῖμπριτζ καὶ μέγας ὑπέρμαχος τοῦ ΡΩΜΑΪΚΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ στὴν ἐκπαίδευση ).

ʽΥποτίθεται ὅτι οἱ Νεοέλληνες ἐπειδὴ γνωρίζουν—ΔΗΘΕΝ—τὸν Ὅμηρο , δικαιοῦνται νὰ ἀγνοοῦν τὸν Βιργίλιο ἤ τὸν Ὀβίδιο.
 ʼ´Ετσι ὅμως ἀγνοῶντας τὸν Βιργίλιο ΟΥΤΕ ΤΟΝ ΟΜΗΡΟ ΚΑΤΕΧΟΥΝ , καθότι τὸν μεγαλύτερο ἐπίτευγμα τοῦ Ὅμήρου εἶναι ὅτι "γέννησε" τὸν Βιργίλιο ὅπως  καὶ τοῦ Βιργίλιου ὅτι "δημιούργησε" τὸν Δάντη. 

ΟΜΗΡΟΣ—ΒΙΡΓΙΛΙΟΣ—ΔΑΝΤΗΣ αὐτοὶ ΕΙΝΑΙ
ἡ Εὐρωπαϊκὴ Ταυτότητα , κι ἄν ἀγνοεῖς τοὺς δύο ἐκ τῶν τριῶν ,βρίσκεσαι ΕΚΤΟΣ εὐρωπαϊκοῦ Πνεύματος.

Νομίζουν κάποιοι ὅτι οἱ Ρωμαῖοι δὲν πρόσφεραν τίποτα στὴν Ἱστορία ,πλὴν τοῦ αἱματηροῦ Κολοσσαίου· 
πρόκειται γιὰ ΗΜΙΜΑΘΕΙΣ ποὺ ἀγνοοῦν ὅτι ἄνευ τῆς Ρώμης ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΗΡΧΕ ΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ  , θἆταν ἀκατανόητη πχ ἡ διαφοροποίηση μεταξὺ ἐπικαρπίας καὶ ψιλῆς κυριοτητας ἤ μεταξὺ νόμων καὶ νομολογίας·
χωρὶς τὴ Ρώμη δὲν θὰ γνωρίζαμε τὶ σημαίνει  ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ (=ὅλοι οἱ δρόμοι ὁδηγοῦν στὴ Ρώμη) , τὶ ΥΔΡΑΓΩΓΕΙΟ ,τὶ ..ΤΣΙΜΕΝΤΟ καὶ μάλιστα ΕΝΙΣΧΥΜΕΝΟ.., τὶ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ  (Dominium Mundi),τὶ ΣΚΟΠΟΣ στὴν ἱστορικὴ πορεία 
τῆς ἀνθρωπότητας.

Χωρὶς τὴν Ρώμη ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΗΡΧΕ ΕΥΡΩΠΗ , καὶ χωρὶς τὰ ΛΑΤΙΝΙΚΑ οἱ εὐρωπαϊκὲς γλῶσσες δὲν θἆχαν βρεῖ ἕναν ΔΑΝΤΗ, ΣΑΙΞΠΗΡ, ΘΕΡΒΑΝΤΕΣ κλπ.

Δέν θὰ πῶ περισσότερα γιὰ τὴν λατινικὴ παιδεία καὶ τὸν ρωμαϊκὸ πολιτισμό,θὰ σταθῶ  μόνο λίγο  στοὺς δυό μεγάλους τῶν Ρωμαϊκῶν Γραμμάτων, Βιργίλιο καὶ Ὀβίδιο.

Στὴν ΑΙΝΕΙΑΔΑ τοῦ Βιργίλιου
(ποὺ περιγράφει σὲ 10.000 στίχους τὴν ἵδρυση τῆς Ρώμης ἀπὸ τὸν Αἰνεία καὶ τοὺς Τρῶες πρόσφυγες, ὡς ἕνα βασίλειο χωρὶς τέλος)
 στρέφονται ὅλοι ὅσοι ἐπιζητοῦν ΜΙΑ ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ,μιὰ— ΕΚΑΣΤΟΤΕ— νέα ἐποχὴ,ὅσοι ἐπιθυμοῦν νὰ ἐφεύρουν σκοπὸ κι ὄχι τυχαιότητα στὸ ἱστορικὸ γίγνεσθαι.

ʼ´Ετσι στὴν ΑΙΝΕΙΑΔΑ  τοῦ Βιργίλιου ἀκούμπησαν τὰ πιὸ ἀντιφατικὰ κινήματα τῆς ἱστορίας· ἀπὸ τοὺς χριστιανοὺς καὶ τὸν Μ.Κωνσταντῖνο, ὥς τὸν Καρλομάγνο,τὸν Ναπολέοντα, τὸν Λένιν καὶ τὸν Χίτλερ ,
ὅλοι πρεσβεύοντας τὴν ὑλοποίηση τοῦ ὁράματος τοῦ Βιργιλίου γιὰ τὴν ἔλευση  μιᾶς Νέας Ἐποχῆς Αἰώνιας Εἰρήνης χωρὶς τέλος [=sine fine erit] δηλ.ΕΝΟΣ ΣΚΟΠΟΥ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ.

Ἀπὸ τὴν ἄλλη μεριὰ ὁ ἐξόριστος ποιητὴς Ὀβίδιος
 στὶς "Μεταμορφώσεις" του, δημιούργησε ἕνα νέο ποιητικὸ εἶδος ," μὴ ἐπικὸ ἔπος" , χάρη στὸ ὁποῖο ὅλη ἡ γῆ κοινώνησε μὲ τὴν ἑλληνικὴ μυθολογία (τὴν ὁποία μέσῳ Ὀβίδιου τὴν γνωρίζουμε..) καὶ μεσῳ τῆς ὁποίας γονιμοποιήθηκε σύμπασα ἡ εὐρωπαϊκὴ λογοτεχνία
 (βλ Σαῖξπηρ)

Καὶ τὰ δύο αὐτὰ λατινικὰ ἀριστουργήματα κυκλοφοροῦν σὲ μετάφραση τοῦ λατινιστῆ καθηγητῆ ΠΑΠΑΓΓΕΛΗ ποὺ προανέφερα,
καὶ καλύπτουν , ἐπὶ τέλους,ἕνα καίριο κενὸ ποὺ ὑπῆρχε στὴν Ἑλλάδα σχετικὰ μὲ τὴν  λατινικὴ γραμματεία ,ἄνευ τῆς ὁποίας δὲν ὑφίσταται κλασσικὴ παιδεία.
_____

ΥΓ γιὰ ὅσους νομίζουν ὅτι ὁ Βιργίλιος διαψεύστηκε στὶς προφητεῖες του καὶ ἡ Ρώμη χάθηκε , τοὺς πληροφορῶ ὅτι Η ΡΩΜΗ  ΕΙΝΑΙ ΙΔΕΑ—ὅπως τὴν παρουσίασε στὸ ταξίδι στὸν Ἅδη ἡ σκιὰ τοῦ Ἀγχίση στὸν γυιὸ του ,τόν Αἰνεία* ,(6ο βιβλίο ΑΙΝΕΙΑΔΑΣ) μὲ τὴν παρέλαση τῶν ΜΗ ἐνσαρκωμένων ψυχῶν ποὺ πρόκειται νὰ κυβερνήσουν τὸν κόσμο—
ΚΑΙ ΑΚΟΜΑ ΖΕΙ , SINE FINE (=χωρὶς τέλος). 
Δέν έχουν παρὰ νὰ κοιτάξουν , γιὰ νὰ βεβαιωθοῦν, καὶ νὰ δοῦν τὴν ἐπιγραφὴ
τοῦ χαρτονομίσματος  τοῦ ἑνὸς δολλαρίου  τῶν ΗΠΑ :NOVUS ORDO SECLORUM
_______

*ὁ Αἰνείας χαρακτηρίζεται ἀπὸ τὸν Βιργίλιο "pius" , ὄχι "εὐσεβής" μὲ τὴν μεταγενέστερη ἔννοια, ἀλλὰ ἄνθρωπος τοῦ ΚΑΘΗΚΟΝΤΟΣ.


                                   Θ.ΠΑΠΑΓΓΕΛΗΣ
                          (ΟΒΙΔΙΟΣ, Μεταμορφώσεις)
                        _____________________________


                             


                        
           Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΛΑΤΙΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
                         (ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΚΟΥΤΟΥΛΑΣ)






_____________

Θ.ΠΑΠΑΓΓΕΛΗΣ, ΒΙΡΓΙΛΙΟΥ "ΑΙΝΕΙΑΔΑ"



ΓΙΑΤΙ Η ΡΩΜΗ ΚΑΤΕΚΤΗΣΕ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
(ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ)



                         

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.