ΓΡΗΓΟΡΙΑΝΟ ΜΕΛΟΣ




           ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ (Σικάγο-1941)
                               ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ

                                       ______


               
                ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ

____________________________________________________



       ΥΜΝΟΣ Θ.ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑΣ : "Adoro te devote"
                                      (Βατικανό)
____________________________________________________


       ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ  ΣΤΑ ΛΑΤΙΝΙΚΑ
                                (Πανάγιος Τάφος)


________


ΑΝΤΙΦΩΝΙΚΟΣ ΨΑΛΜΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ
(Βατικανό)

________

(Εὐαγγέλιο Χριστουγέννων/ Βατικανό)


___________


Τὸ  ΓΡΗΓΟΡΙΑΝΟ ΜΕΛΟΣ εἶναι ἡ παραδοσιακὴ μονοφωνικὴ μουσικὴ τῆς ΚΑΘΟΛΙΚΗΣ & γενικότερα τῆς Δυτικῆς Ἐκκλησίας. Τὸ ὄνομα τὸ ὀφείλει στὸν Πάπα ΓΡΗΓΟΡΙΟ Α' (+604 μΧ)
 ποὺ τὴν καθιέρωσε ὡς ἐπίσημο ἐκκλησιαστικὸ μελος, ἀλλὰ ἡ ἀρχή τοῦ Γρηγοριανοῦ Μέλους ἀνάγεται στὸν Ἁγ.ΑΜΒΡΟΣΙΟ (+397 μΧ)
ὁ ὁποῖος ἔβαλε τὰ θεμέλια τοῦ μέλους αὐτοῦ, στηριζόμενος στὴν ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ τῶν   8 "τρόπων".

Κύριοι:
—ΔΩΡΙΟΣ (= 1ος ΗΧΟΣ)
-—ΦΡΥΓΙΟΣ(=2ος ΗΧΟΣ)
—ΛΥΔΙΟΣ(=3ος ΗΧΟΣ)
—ΜΥΞΟΛΥΔΙΟΣ(=4ος ΗΧΟΣ)

Πλάγιοι :
— ΥΠΟΔΩΡΙΟΣ(= ΠΛΑΓΙΟΣ 1ου)
—ΥΠΟΦΡΥΓΙΟΣ(=ΠΛΑΓΙΟΣ 2ου)
—ΥΠΟΛΥΔΙΟΣ(=ΠΛΑΓΙΟΣ 3ου/ ΒΑΡΥΣ)
—ΥΠΟΜΥΞΟΛΥΔΙΟΣ(=ΠΛΑΓΙΟΣ 4ου)

[ ἀριστερὰ οἱ Ἀρχαιοελληνικὲς ὀνομασίες
δεξιά οἱ ἀντίστοιχες βυζαντινές ]


΄ ήχος: «Σώσον Κύριε τον λαόν σου».
Β΄ ήχος: «Φώς ιλαρόν».
Γ΄ ήχος: «Την ωραιότητα», «Αι γενεαί πάσαι».
Δ΄ ήχος: «Ανοίξω το στόμα μου», «Η γέννησίς σου».
Πλ. Α΄ ήχος:  «Χριστός ανέστη», «Η ζωή εν τάφω», «Ευλογητάρια».
Πλ. Β΄ ήχος: «Κύματι θαλάσσης», «…ον παίδες ευλογείτε», «Σήμερον κρεμάται»
Βαρύς ήχος: «Πλούσιοι επτώχευσαν», «Τις Θεός μέγας».
Πλ. Δ΄ ήχος: «Τη υπερμάχω», «ευλογητός ει Χριστέ ο Θεός ημών».


Τὸ Γρηγοριανό μέλος εἶναι μουσικὴ τῆς μιᾶς μελωδίας. Ἐνῶ τὸ ἄκουσμα τοῦ μουσικοῦ αὐτοῦ εἴδους, τῆς μονοφωνίας, μπορεῖ ἐπιφανειακὰ νὰ ἀκούγεται φτωχό, κρύβει μιὰν ἐκρηκτικὴ  δύναμη. Ἡ μονοφωνικὴ μουσική, πέραν τῶν μεγάλων ἑρμηνευτικῶν της ἀπαιτήσεων, ἔχει τὴν ἰδιότητα
 νὰ κρατᾶ τὸ νοῦ
προσηλωμένο σὲ μιὰ μελωδικὴ γραμμή. 

Αὐτὸ ποὺ ἐπίσης διατήρησε ὁ πάπας Γρηγόριος στὴ μουσική του, εἶναι ἡ ὑποταγὴ τῆς μουσικῆς στὸν λόγο.

Στὸ Γρηγοριανὸ μέλος, ὁπως καὶ στὴν Βυζαντινὴ μουσική, ὁ λόγος δὲν χάνεται, ἀλλὰ κυριολεκτικά διεισδύει στὴν ψυχή, ἡ ὁποία, μέσῳ τοῦ μουσικοῦ ἠχου, εἶναι πλέον δεκτικὴ καὶ πρόθυμη νὰ κατανοήσει τὰ κείμενα,ἀποδεχόμενη τὰ νοήματα .

Ἀποτελεῖ θεμέλιο τοῦ Γρηγοριανοῦ Μέλους ἡ πεποίθηση ὅτι ΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ ΟΤΑΝ ΕΚΤΕΛΟΥΝΤΑΙ ΨΑΛΤΑ...μάλιστα εἶναι ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ἡ ψαλτὴ ἀνάγνωση τῶν περικοπῶν κατὰ τὴν Θ.Λειτουργία , ἀναλόγως τοῦ  ποῦ ἀνήκουν·
 (ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ,‒ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ
 ἤ ἄλλο κείμενο ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ)  [ στὰ ἐπισυναπτόμενα βίντεο εὔκολα μπορεῖ νὰ ἀντιληφθεῖ καὶ ὁ πλέον ἀδαὴς ὅτι ΑΛΛΙΩΣ ψάλλεται τὸ εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα, ἀλλιῶς τὸ Ἀποστολικὸ καὶ διαφορετικὰ τὸ Ἀνάγνωσμα τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης]

Μεσα σὲ αὐτὴ τὴν  ἀντίληψη
 ἐντάσσεται καὶ ἡ ἐπιλογή τοῦ πάπα Γρηγόριου νὰ ἀποφύγει τὴν χρήση μουσικῶν ὀργάνων. Ἐμεινε πιστός στὴν ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΗ  μουσικὴ παράδοση, ποὺ θεωρεῖ τὴν ΦΩΝΗΤΙΚΗ μουσικὴ
ὡς τὴν ὑπέρτατη μουσικὴ ἐκφραση.


Σήμερα βεβαίως ποὺ εἶναι ἐλάχιστες οἱ τελούμενες παραδοσιακά Θ.Λειτουργίες στὰ ΛΑΤΙΝΙΚΑ, τὸ Γρηγοριανό Μέλος ποὺ μεσουράνησε κατὰ τὸν Μεσαίωνα ,ἀποτελεῖ μᾶλλον μουσειακὸ εἶδος. Ἐξάλλου ἐλάχιστοι ἤ λίγοι εἶναι οἱ —ἐν Ἑλλαδι, καθολικοὶ ἤ μή— Ἱερωμένοι ποὺ τὸ γνωρίζουν...


_____
SALVE REGINA (= ΧΑΙΡΕ ΔΕΣΠΟΙΝΑ)
Παναγία τῶν Παρισίων

_____
Ψ.21 (" ΘΕΕ ΜΟΥ, ΘΕΕ ΜΟΥ")


"Πάτερ εἰς χεῖρας Σου "
( ΥΜΝΟΣ ΜΕΓ.ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ )



_______
Vexiilla Regis Prodeunt




                                ______________

ΥΜΝΟΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΡΟΔΑΡΙΟΥ (ΤΗΝΟΣ)

------

ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΣ ΕΛΠΙΔΑΣ (ΣΥΡΟΣ)

__________

ΥΜΝΟΣ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ
(Ψάλλει : ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΚΟΥΤΟΥΛΑΣ)



AVE MARIA


______________


Popule meus
Μεγ.Παρασκευή /ΑΝΩ ΣΥΡΟΣ


________



ΥΜΝΟΣ ΑΓ.ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΠΑΔΟΥΗΣ



ΑΠΟΚΑΘΗΛΩΣΗ
ΜΕ ΤΟΥΣ ΦΡΑΓΚΙΣΚΑΝΟΥΣ
ΣΤΟΝ ΠΑΝΑΓΙΟ ΤΑΦΟ



Μ.Πέμπτη-"ΑΓΙΑ ΩΡΑ" 
ΜΕ ΤΟΥΣ ΦΡΑΓΚΙΣΚΑΝΟΥΣ ΣΤΗΝ ΓΕΘΣΗΜΑΝΗ






Ecce lignum crucis
Μ.ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΣΤΟ ΒΑΤΙΚΑΝΟ




"ΑΙΝΕΙ ΓΛΩΣΣΑ"
Μεγ.Πέμπτη (ΣΥΡΟΣ)



ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟ ΒΑΤΙΚΑΝΟ



ΠΑΤΕΡ ΗΜΩΝ—PATER NOSTER
Πάπας ΙΩΑΝΝΗΣ—ΠΑΥΛΟΣ Β’




Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.