Κατηγορικὴ Προσταγὴ τοῦ Kant: Τὸ φιλοσοφικὸ θεμέλιο τοῦ Ὁλοκληρωτισμοῦ.




 

 Ὁ Κant ἄλλαξε τὸ  ΕΡΩΤΗΜΑ ΠΕΡΙ ΗΘΙΚΗΣ μὲ τὸ ὁποῖο ἀσχολήθηκαν ὁλοι οἱ πρὸ αύτοῦ φιλόσοφοι ΗΔΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ :
"ΤΙ πρἐπει νὰ πράττουμε ὥστε ἡ πράξη μας νὰ εἶναι ἠθικὰ ὀρθή;"
Ὁ ΚΑΝΤ διερωτήθηκε: 
"ΠΩΣ πρἐπει νὰ πράττω ὥστε νὰ ἔχει ἠθικὴ ἀξία ἡ πρἀξη μου; " .Καὶ ἀπάντησε με τὴν περίφημη ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΓΗ τὴν ὁρίζουσα :
 "πρᾶττε ἔτσι ὥστε ἡ πράξη σου νὰ γίνει καθολικὸς νόμος γιὰ ὅλους". 

Αύτὴ ὅμως ἡ θέση  ἐνέχει μιὰν ΑΝΤΙΦΑΣΗ,
 διότι ἀναιρεῖ τὴν ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ποὺ πρἐπει νὰ χαρακτηρίζει τὴν ἠθική πράξη, ἐφόσον  ὀταν ὑπακούω ΣΕ ΜΙΑΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΡΥΘΜΙΖΟΥΣΑ ΑΡΧΗ δέν ἀποφασίζω ἐλεύθερα μὲ κριτήριο τὴν Συνείδηση μου ἀλλὰ βάσει μιᾶς ΕΞΩΤΕΡΙΚΗΣ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑΣ (δηλ. τῆς ἀπαίτησης ἡ πρἀξη μου νὰ μπορεῖ νὰ γίνει ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ) .

Πέραν τῆς ΑΝΤΙΦΑΣΕΩΣ αὐτῆς ,ἡ  ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΓΗ  τοῦ Kant  —ἄν τὸ καλοσκεφτεῖ κανείς—εἶχε καὶ μιὰν ἄλλη ΑΡΝΗΤΙΚΗ συνἐπεια : ὁδήγησε  τὴν ΜΕΤΑΔΙΑΦΩΤΙΣΤΙΚΗ   Εὐρώπη στὰ  ΑΟΥΣΒΙΤΣ καὶ στὰ ΓΚΟΥΛΑΓΚ..
 Τοῦτο  συνέβη διότι αὐτὴ ἡ ἠθικὴ μὲ τὴν ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΚΗ της  (θἄλεγε κανεὶς  "γερμανική")  ἀντίληψη ΜΑΖΟΠΟΙΕΙ τοὺς Ἀνθρώπους,  μετατρέποντας τους σὲ ΑΓΕΛΗ ΠΙΘΗΚΩΝ, σὲ  ΜΗΧΑΝΕΣ , ΑΡΙΘΜΟΥΣ καὶ ΠΡΟΒΑΤΑ ἐπιτάσσοντας ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΟΛΟΙ ΤΟ ΙΔΙΟ , νὰ πράττουν ὅλοι ὁμοιόμορφα , νὰ μοιάζουν ὅλοι μεταξὺ τους σύμφωνα μὲ ὅ,τι ὁρίζουν  ὡς ἠθικὸ οἱ  ΕΚΑΣΤΟΤΕ  ἐπικρατοῦσες ἀντιλήψεις , ἀφανίζοντας  ὅμως  ἔτσι ὅ, τι ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ἔχουν τὰ ἀνθρώπινα ὄντα :  τὸ ΠΡΟΣΩΠΟ τους, τὴν ΙΔΙΟΠΡΟΣΩΠΙΑ τους.

Διερωτᾶται ἐπὶ τῶν ἀνωτέρω στὸ "ΥΠΟΓΕΙΟ"
 ὁ ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙ κρίνοντας τόν ΚΑΝΤ, χωρὶς νὰ τον κατονομάζει:
" τὶ γίνεται, ἄν  τὸ ἀνθρώπινο συμφέρον μερικὲς φορὲς , πρέπει νὰ ἐπιθυμεῖ τὸ ΑΝΩΦΕΛΟ  ΚΙ ΟΧΙ ΤΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ ,τὸ ὠφέλιμο.  
Ἄν  ἰσχύει αὐτὴ ἡ περίπτωση ,τότε ὁλοι οἱ κανόνες γίνονται σκὸνη..
Γιατὶ πιστεύετε μὲ τόση σιγουριὰ ὅτι τὸ νὰ μὴν πάει κάποιος ἐνάντια στὰ ὀφέλη ποὺ κατοχυρώθηκαν μὲ τὴ Λογικὴ καὶ τὰ  Μαθηματικὰ εἶναι πάντα ὠφέλιμο γιὰ τὸν ἄνθρωπο καὶ ἀποτελεῖ νόμο γιὰ ὁλόκληρη τὴν ἀνθρωπότητα ; 
Γιατὶ αὐτὸ εἶναι ,γιὰ τὴν ὥρα, μόνο μιὰ ΥΠΟΘΕΣΗ. Ἄς ὑποθέσουμε πὼς τοῦτο εἶναι νόμος τῆς Λογικῆς·  ὅμως μπορεῖ ΝΑ ΜΗΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΟΛΟΥ ΝΟΜΟΣ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑΣ.."



  Προσθέτω·
ὁ Ἄνθρωπος καταξιώνεται ὡς ΑΝΘΡΩΠΟΣ  μόνον ΩΣ ΠΡΟΣΩΠΟ , ὡς ΑΤΟΜΙΚΟΤΗΤΑ ὡς ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ποὺ ἄν χρειαστεῖ δρᾶ καὶ ΕΝΑΝΤΙΑ στὸ στενά νοούμενο ΑΤΟΜΙΚΟ και ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ— ακόμα και με τον ΕΚΟΥΣΙΟ ΘΑΝΑΤΟ .. 
Ἡ Ἀνθρώπινη Ἐλευθερία συνίσταται στὴν ΕΞΑΙΡΕΣΗ ἀκριβῶς  τοῦ  ὁποιουδήποτε Κανόνα, ὄχι στὴν ΟΜΟΙΟΜΟΡΦΙΑ τῆς ΜΑΖΑΣ.
Αὐτὸ διδαξε ὁ  ΧΡΙΣΤΟΣ καὶ ὁ ΣΩΚΡΑΤΗΣ, ὁ ΣΟΦΟΚΛΗΣ ,ὁ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ, ὁ ΠΛΑΤΩΝ , ὁ ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ,ὁ ΒΟΥΔΑΣ , ὁ ΝΙΤΣΕ ὁ ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙ ,ὁ ΙΨΕΝ ,ὁ ΣΤΙΡΝΕΡ κι ὅσοι ΕΙΧΑΝ ΝΑ ΠΟΥΝ ΚΑΤΙ ΣΤΟΥΣ ΥΙΟΥΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ..

Ἐξάλλου ,ὅπως γράφει ὁ ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙ 
στοὺς  "ΔΑΙΜΟΝΙΣΜΕΝΟΥΣ" :
"ποτὲ ἡ Λογικὴ δὲν κατάφερε νὰ ὁρίσει τὸ Καλὸ καὶ τὸ Κακό, οὔτε κατὰ προσέγγιση.."
Καὶ ἄς μὴν λησμονοῦμε ὅτι ἕνα ἀπὸ τὰ διδάγματα τῆς ἀρχαίας Τραγωδίας εἶναι (ὅπως ἔλεγε κι ὁ ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ)  πὼς δὲν ὑπάρχει ΕΣΧΑΤΗ ΛΟΓΙΚΗ ΑΡΧΗ ΠΟΥ ΝΑ ΟΡΙΖΕΙ ΤΟ  ΚΑΛΟ ΚΑΙ  ΤΟ ΚΑΚΟ, τὸ Δίκαιο καὶ τὸ Ἄδικο, τὸ Ἠθικὸ καὶ τὸ Ἀνὴθικο.






______

ΥΓ. ἐξάλλου, πέραν  τῆς ΑΝΤΙΦΑΣΗΣ τῆς ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΓΗΣ ποὺ ἀναιρεῖ τὴν προσωπικὴ ἐλευθερία ΧΑΡΙΝ ΜΙΑΣ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑΣ  καθὼς  καὶ τοῦ ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΣΜΟΥ ποὺ γέννησε,  ὁ μέγας κατὰ τὰ ἄλλα, ΚΑΝΤ ἔπεσε καὶ σὲ μίαν ἄλλην ΑΝΤΙΦΑΣΗ :
ἐνῶ ἔλεγε ὅτι ἡ ΑΙΤΙΑ, ὅπως κι ὁ ΣΚΟΠΟΣ, ὁ ΧΩΡΟΣ καὶ ὁ ΧΡΟΝΟΣ κλπ ἀποτελοῦν ΠΡΟΕΜΠΕΙΡΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ὀφειλόμενες στὴν δομὴ τῆς νόησης βάσει τῶν ὁποίων ὁ ἄνθρωπος ἀντιλαμβάνεται τὸν κόσμο, ταυτόχρονα θεωροῦσε τὴν Πραγματικότητα ὡς ΑΙΤΙΑ τῆς παράστασης τοῦ κόσμου ποὺ δομεῖ ἐντός του ὁ ἂνθρωπος. Τελικά, ἡ ΑΙΤΙΑ ὑπάρχει ΕΚΤΟΣ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΝΟΗΣΗΣ ἢ ἀποτελεῖ ΠΡΟΪΟΝ τῆς δομῆς τῆς νόησης ;

ΥΓ2 . βεβαίως τά ἀνωτέρω ΔΕΝ ΑΚΥΡΩΝΟΥΝ ἐπ’οὐδενί τὴν τεράστια προσφορὰ τοῦ ΚΑΝΤ στὴν φιλοσοφία·
ἔδειξε ὅτι Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΑΔΥΝΑΤΕΙ ΝΑ ΑΝΤΙΛΗΦΘΕΙ ΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΔΙΟΤΙ Η ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΠΕΡΝΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ "ΦΙΛΤΡΑ" ΤΩΝ ΠΡΟΕΜΠΕΙΡΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ ΤΗΣ ΝΟΗΣΗΣ ΤΟΥ. Συνεπῶς μόνον ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ἀντιλαμβάνεται ὁ ἄνθρωπος, ποτὲ τὴν ΟΥΣΙΑ τῶν Πραγμάτων.



Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Χαῖρε Κωνσταντῖνε, τελευταῖε Βασιλέα τῶν Ἑλλήνων!

Δὲν ἦταν μόνον ὁ Ἀλάριχος : Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.