"ΟΥΣΙΑ" ΚΑΙ "ΥΠΟΣΤΑΣΙΣ" ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ.

 

 Ἐν συνόψει·

1.  Ἡ πρώτη φιλοσοφικὴ ἔννοια στὴν ἱστορία τοῦ Πνεύματος εἶναι ἡ ἔννοια τῆς ΑΡΧΗΣ ἡ ὁποία ἀποτελεῖ δημιούργημα τῶν Ἰώνων φυσικῶν, τῶν πρώτων προσωκρατικῶν δηλαδή. 
Κατ' αύτούς <ἀρχή> σημαίνει τὸ νόμο πού διἐπει τὸ πᾶν, τὴν οὐσία ἀπὸ ὅπου προκὐπτουν τὰ ὄντα πού ἀντιλαμβανόμαστε. Ὁπωσδήποτε ἡ ἔννοια τῆς <ΑΡΧΗΣ> ἀποτελεῖ ἐνορατικὴ σκἐψη, δέν ὑπάρχει στὴν ἐμπειρικὴ πραγματικότητα.
 Στὴν συνέχεια τὴν <ἀρχή> τῶν Ἰώνων φυσικῶν ὁ ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ κωδικοποίησε ὡς τὸ <ΟΝ> , τὸ ὁποῖο κατόπιν ὁ ΠΛΑΤΩΝ ἀποκάλεσε <ΟΥΣΙΑ> , 
τὴν ἁμετάβλητη πραγματικὀτητα πίσω ἀπὸ τὰ αἰσθητά.

2. Στὸν ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ὅμως ἡ ἔννοια <ΟΥΣΙΑ> ἀλλάζει περιεχόμενο καὶ σημαίνει τὰ ἐπί μέρους ΚΑΘΕΚΑΣΤΑ ὄντα. 
Ἐνῶ δηλ. γιὰ τὸν Πλάτωνα τὸ ΕΙΔΟΣ  "ἄνθρωπος"  ἀποτελεῖ <οὐσία> ,γιὰ τὸν Ἀριστοτέλη τό <εἶδος> ἀποτελεῖ ΝΟΗΤΙΚΗ ΑΦΑΙΡΕΣΗ καὶ συνεπῶς <οὐσία> εἶναι μόνον  ὁ ΕΠΙ ΜΕΡΟΥΣ ἄνθρωπος: 
ὁ Σωκράτης, ὁ Καλλίας, ὁ Ἀλκιβιἀδης κλπ

3. Ἀργὀτερα ὁ ΠΛΩΤΙΝΟΣ, ὁ γενάρχης τῶν νεοπλατωνικῶν, θά ἐπαναφέρει τὸ πλατωνικὸ περιεχόμενο στὴν ἔννοια τῆς <οὐσίας> , 
ἐνῶ ὁ μαθητὴς του ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ θὰ ὀνομάσει <ΥΠῸΣΤΑΣΗ> τὴν <ἀρχή> , τὴν οὐσία .  
Ἔτσι ὅταν μιλᾶ γιὰ τὶς ΤΡΕΙΣ ΥΠΟΣΤΑΣΕΙΣ στὴν νεοπλατωνικὴ φιλοσοφία ὁ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ ἐννοεῖ ΤΡΕΙΣ ΑΡΧΕΣ.
  (Στὸν Πλωτῖνο ὁ ὅρος <ὑπόσταση> δέν εἶναι τεχνικὸς ὅρος, σημαίνει ἁπλῶς τὸ ἐπὶ μέρους <ὄν>.)

4. Στοὺς Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας* οἱ φιλοσοφικοὶ αὐτοὶ ὄροι ἔλαβαν ἄλλο περιεχόμενο· 
ἡ <οὐσία> κράτησε τὸν πλατωνικὸ της νόημα, ἀλλὰ ἡ <ὐπόστασις> ταυτίστηκε μέ τὸν ΡΩΜΑΪΚΟ ΝΟΜΙΚΟ ὅρο τοῦ <ΠΡΟΣΩΠΟΥ> καθότι   ἡ λέξη <πρόσωπο> στὴν ἑλληνικὴ τῆς ἐποχῆς σήμαινε τό <προσωπεῖο> τοῦ θεάτρου.

 Οὕτως ἢ ἀλλως οἱ ὅροι <ΟΥΣΙΑ> , <ΥΠΟΣΤΑΣΙΣ>, <ΑΡΧΗ> κλπ εἶναι ΕΛΛΗΝΟΓΕΝΕΙΣ φιλοσοφικοὶ ὅροι οἱ ὁποῖοι  δύσκολα μεταφράζονται σὲ ἄλλες γλῶσσες καὶ σὲ κάθε περίπτωση ἀποτελοῦν  προϊόντα ἐνόρασης, διότι ΔΕΝ ΑΝΕΥΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΟΝΤΩΝ.





_________
*οἱ βυζαντινοί Πατέρες χρησιμοποίησαν τὴν ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ὁρολογία στὴν διατύπωση τοῦ τριαδικοῦ δόγματος προκειμένου νὰ συμβιβάσουν τὸν αὐστηρὸ μονοθεϊσμὸ τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης μὲ τὴν θεότητα τοῦ Ἰησοῦ τῆς Καινῆς.


Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.