"ΟΥΣΙΑ" ΚΑΙ "ΥΠΟΣΤΑΣΙΣ" ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ.
Ἐν συνόψει·
1. Ἡ πρώτη φιλοσοφικὴ ἔννοια στὴν ἱστορία τοῦ Πνεύματος εἶναι ἡ ἔννοια τῆς ΑΡΧΗΣ ἡ ὁποία ἀποτελεῖ δημιούργημα τῶν Ἰώνων φυσικῶν, τῶν πρώτων προσωκρατικῶν δηλαδή.
Κατ' αύτούς <ἀρχή> σημαίνει τὸ νόμο πού διἐπει τὸ πᾶν, τὴν οὐσία ἀπὸ ὅπου προκὐπτουν τὰ ὄντα πού ἀντιλαμβανόμαστε. Ὁπωσδήποτε ἡ ἔννοια τῆς <ΑΡΧΗΣ> ἀποτελεῖ ἐνορατικὴ σκἐψη, δέν ὑπάρχει στὴν ἐμπειρικὴ πραγματικότητα.
Στὴν συνέχεια τὴν <ἀρχή> τῶν Ἰώνων φυσικῶν ὁ ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ κωδικοποίησε ὡς τὸ <ΟΝ> , τὸ ὁποῖο κατόπιν ὁ ΠΛΑΤΩΝ ἀποκάλεσε <ΟΥΣΙΑ> ,
τὴν ἁμετάβλητη πραγματικὀτητα πίσω ἀπὸ τὰ αἰσθητά.
2. Στὸν ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ὅμως ἡ ἔννοια <ΟΥΣΙΑ> ἀλλάζει περιεχόμενο καὶ σημαίνει τὰ ἐπί μέρους ΚΑΘΕΚΑΣΤΑ ὄντα.
Ἐνῶ δηλ. γιὰ τὸν Πλάτωνα τὸ ΕΙΔΟΣ "ἄνθρωπος" ἀποτελεῖ <οὐσία> ,γιὰ τὸν Ἀριστοτέλη τό <εἶδος> ἀποτελεῖ ΝΟΗΤΙΚΗ ΑΦΑΙΡΕΣΗ καὶ συνεπῶς <οὐσία> εἶναι μόνον ὁ ΕΠΙ ΜΕΡΟΥΣ ἄνθρωπος:
ὁ Σωκράτης, ὁ Καλλίας, ὁ Ἀλκιβιἀδης κλπ
3. Ἀργὀτερα ὁ ΠΛΩΤΙΝΟΣ, ὁ γενάρχης τῶν νεοπλατωνικῶν, θά ἐπαναφέρει τὸ πλατωνικὸ περιεχόμενο στὴν ἔννοια τῆς <οὐσίας> ,
ἐνῶ ὁ μαθητὴς του ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ θὰ ὀνομάσει <ΥΠῸΣΤΑΣΗ> τὴν <ἀρχή> , τὴν οὐσία .
Ἔτσι ὅταν μιλᾶ γιὰ τὶς ΤΡΕΙΣ ΥΠΟΣΤΑΣΕΙΣ στὴν νεοπλατωνικὴ φιλοσοφία ὁ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ ἐννοεῖ ΤΡΕΙΣ ΑΡΧΕΣ.
(Στὸν Πλωτῖνο ὁ ὅρος <ὑπόσταση> δέν εἶναι τεχνικὸς ὅρος, σημαίνει ἁπλῶς τὸ ἐπὶ μέρους <ὄν>.)
4. Στοὺς Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας* οἱ φιλοσοφικοὶ αὐτοὶ ὄροι ἔλαβαν ἄλλο περιεχόμενο·
ἡ <οὐσία> κράτησε τὸν πλατωνικὸ της νόημα, ἀλλὰ ἡ <ὐπόστασις> ταυτίστηκε μέ τὸν ΡΩΜΑΪΚΟ ΝΟΜΙΚΟ ὅρο τοῦ <ΠΡΟΣΩΠΟΥ> καθότι ἡ λέξη <πρόσωπο> στὴν ἑλληνικὴ τῆς ἐποχῆς σήμαινε τό <προσωπεῖο> τοῦ θεάτρου.
Οὕτως ἢ ἀλλως οἱ ὅροι <ΟΥΣΙΑ> , <ΥΠΟΣΤΑΣΙΣ>, <ΑΡΧΗ> κλπ εἶναι ΕΛΛΗΝΟΓΕΝΕΙΣ φιλοσοφικοὶ ὅροι οἱ ὁποῖοι δύσκολα μεταφράζονται σὲ ἄλλες γλῶσσες καὶ σὲ κάθε περίπτωση ἀποτελοῦν προϊόντα ἐνόρασης, διότι ΔΕΝ ΑΝΕΥΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΟΝΤΩΝ.
_________
*οἱ βυζαντινοί Πατέρες χρησιμοποίησαν τὴν ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ὁρολογία στὴν διατύπωση τοῦ τριαδικοῦ δόγματος προκειμένου νὰ συμβιβάσουν τὸν αὐστηρὸ μονοθεϊσμὸ τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης μὲ τὴν θεότητα τοῦ Ἰησοῦ τῆς Καινῆς.