"Σοφὸς ὁ θεὸς οὐκ ἔχρησε σοφά...": Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΛΗΨΕΩΝ ΣΟΦΟΚΛΗ —ΕΥΡΙΠΙΔΗ.

ΣΟΦΟΣ Ο ΘΕΟΣ,  ΟΥΚ ΕΧΡΗΣΕ ΣΟΦΑ...
{=σοφὸς ὁ θεὸς ἀλλὰ  δέν ἔδωσε σοφοὺς χρησμούς— ΕΥΡ. ΗΛΕΚΤ., 1246}

 Ἴδιας γενιᾶς οἱ Σοφοκλῆς καὶ Εὐριπίδης (ἔζησαν κι οἱ δυὸ κατὰ τὴν διάρκεια τοῦ χρυσοῦ αἰῶνα, γεννήθηκαν τὴν ἐποχὴ τῶν περσικῶν πολέμων καὶ πέθαναν τὸ 406 πΧ—πρῶτα ὁ Εὐριπίδης, μετὰ ὁ γηραιοτερος Σοφοκλῆς) ὁμως οἱ ἰδέες τους εἶναι διαφορετκές·
ὁ Σοφοκλῆς εἶναι ἱερατικὸς καὶ αἰσχύλειος με κεντρικὴ ἰδέα τὴν ΥΒΡΙΝ καὶ τὴν τιμωρία της ἀπὸ τοὺς θεούς, ἐνῶ ὁ Εὐριπίδης ΑΜΦΙΣΒΗΤΕΙ ΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ ἐκφράζοντας τὸ πνεῦμα τῶν ΣΟΦΙΣΤΩΝ καὶ ΑΣΤΡΟΝΟΜΩΝ τῆς ἐποχῆς τοῦ φοβεροῦ πελοποννησιακοῦ πολέμου, τοῦ πρώτου ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΥ τῆς.παγκόσμιας  Ἱστορίας  (Πρωταγόρας,Ἀναξγόρας,Δημόκριτος κλπ).

Τὸ ἀντιλαμβάνεται αύτό,  ὅποιος διαβάσει πχ τὸν ΑΙΑΝΤΑ ἢ τὸν ΟΙΔΙΠΟΔΑ ΤΥΡΑΝΝΟ τοῦ Σοφοκλῆ , σὲ ἀντίστιξη μέ τὴν ΗΛΕΚΤΡΑ ἢ τὴν ΕΛΕΝΗ τοῦ Εὐριπίδη.
  Ἰδιαιτέρως στὴν ΕΛΕΝΗ ὁ Εύριπίδης προβάλλει  τὴν  ΑΣΧΕΤΟΣΥΝΗ τῶν μάντεων {=ἡ Ἑλένη  δέν πῆγε στὴν Τροία ,ἀλλὰ τὸ φάντασμα της ΚΑΙ ΟΥΔΕΙΣ ΜΑΝΤΙΣ ΤΟ ΑΝΤΕΛΗΦΘΗ : <τὰ μάντεων φαῦλα ἔστι καὶ ψευδῶν πλέα >—στίχ.745} καὶ τὸ ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΝ τῆς θεότητος: ὁ θεὸς <ποικῖλον καὶ δυστέκμαρτον> {στίχ. 711—712}.

Γι αὐτὸ καὶ ὁ Ευριπίδης φαίνεται σύγχρονος μας,νεωτερικός,  ἐν ἀντιθέσει μέ τὸν Σοφοκλῆ ποὺ μοιάζει ἀπόμακρος καὶ ἀρχαϊκός...





___
ΥΓ. κάθε φορὰ ποὺ πηγαίνω μέ μαθητὲς στὸ ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΔΙΟΝΥΣΟΥ ὑπὸ τὴν σκιὰν τῆς Ἀκροπόλεως, τοὺς ἐξηγῶ ὅτι ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΑΥΤΟ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ. Πρὶν ἀπὸ τὸν 6ο—5ο αἰ.πΧ Η ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΕ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΘΕΑΤΡΟ.  Ἐδῶ τὸ εἶδε καὶ τὸ ἔμαθε γιὰ πρώτη φορὰ τὸ ἀνθρώπινο γένος, ἀπὸ τὸν Αἰσχύλο, τὸν Σοφοκλῆ, τὸν Ευριπίδη...

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.