ΠΕΡΙ ΤΟΥ "Ε" ΤΟΥ ΕΝ ΔΕΛΦΟΙΣ.



Τὸ ὁμώνυμο σύγγραμμα τοῦ ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΥ
 (ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΕΙ ΤΟΥ ΕΝ ΔΕΛΦΟΙΣ)  γραφὲν στὰ τέλη τοῦ 1ου αἰ.μΧ προσπαθεῖ νὰ συνοψίσει ὅλες τὶς ἑρμηνεῖες ποὺ δίνονταν στὴν ἐποχή του 
γιὰ τὸ νόημα τοῦ Δελφικοῦ Ε  τοῦ εἰκονιζόμενου  στὴν εἴσοδο τοῦ Μαντείου τοῦ Ἀπόλλωνα,
ἐπὶ τοῦ ἀνατολικοῦ ἀετώματος.

[ ΣΗΜΕΙΩΣΗ : στὰ περισσότερα χειρόγραφα 
—πχ. Codex Marcianus, Codex Parisinus κλπ—
ὁ τίτλος τοῦ Ε  εἶναι "Ε̣Ι" καὶ ὄχι "Ε" ,  ἑπειδὴ τὸ γράμμα Ε  στὴν ἀρχαιότητα ὀνομαζόταν ΕΙ
 καὶ προφερόταν ὡς μακρὸ  Ε: ē .
Μετὰ  τὴν μεταρρύθμιση τοῦ 403πΧ καὶ τὴν καθιέρωση στὴν Ἀθήνα τοῦ ΙΩΝΙΚΟΥ ἀλφαβήτου ἐμφανίστηκε ἡ ὀνομασία ΕΨΙΛΟΝ γιὰ τὸ Ε ]

Στὸ ἐν λόγῳ ἔργο ὁ Πλούταρχος παρουσιάζει 7 ἀπόψεις περὶ τῆς σημασίας τοῦ "Ε"  
μέ κὺριες τὶς ἑξῆς τρεῖς: 

1) πρόκειται γιὰ σύμβολο τοῦ ΗΛΙΟΥ δεδομενου ὅτι κάθε φωνῆεν ἀντιστοιχεῖ σὲ κάθε ἕναν ἀπὸ τοὺς 7  (ἱερούς) Πλανῆτες τῆς ἀρχαιότητας
{=ἀστρολογικὴ ἐρμηνεία ΧΑΛΔΑΙΟΥ}

2) τὸ Ε συμβολίζει τὸν ἀριθμὸ 5 , σύμβολο τοῦ Παντὸς κατὰ τὴν πλατωνικὴ ΑΡΙΘΜΟΛΟΓΙΑ  {=ἀριθμολογικὴ ἑρμηνεία  πλατωνικοῦ ΕΥΣΤΡΟΦΟΥ )

3) τὸ Ε σημαίνει τὸ β' ἑνικὸ τοῦ ρήματος ΕΙΜΙ  {εἶ=εἶσαι} καὶ ἐννοεῖ τὴν ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΦΘΑΡΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ {=φιλοσοφικὴ ἑρμηνεία ΑΜΜΩΝΙΟΥ}

Βεβαίως καμμία ἀπὸ τὶς ἑρμηνεῖες τοῦ Πλούταρχου δὲν ἀποδίδει τὴν πραγματικότητα δεδομένου ὅτι στὴν ΑΡΧΑΪΚΗ  ἐποχὴ ποὺ πρωτοεμφανίστηκε τὸ Ε στὸ δελφικὸ μαντεῖο,
 δέν εἶχε ἀναπτυχθεῖ ἐν Ἑλλάδι  οὔτε ἡ ἀστρολογικὴ ἕρμηνεία τῶν Βαβυλωνείων 
οὔτε ἡ πλατωνικὴ ἀριθμολογία καὶ φιλοσοφία.
Φαίνεται δηλ. ὅτι τὴν ἐποχὴ τοῦ Πλουτάρχου (ρωμαϊκὴ περίοδος) ΕΙΧΕ ΧΑΘΕΙ ΠΙΑ ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΟΥ ΔΕΛΦ̣ΙΚΟΥ Ε.

Στην σύγχρονη ἐποχὴ ἔχουν γίνει πολλὲς προσπάθειες ἑρμηνείας τοῦ δελφικοῦ Ε χωρὶς ὅμως  ἀποτέλεσμα, δεδομένου ὅτι ὅλες οἱ προτάσεις εἶναι ΑΝΑΠΟΔΕΙΚΤΕΣ.





__________
ΥΓ. οἱ εἰδικοὶ*  θεωροῦν ὅτι τὸ δελφικὸ Ε ἦταν μᾶλλον  κάποιο σύμβολο  ΠΟΥ ΕΜΟΙΑΖΕ ΜΕ 
ΤΟ ΓΡΑΜΜΑ Ε (ἡ Harrison πχ. μιλᾶ γιὰ 3 βαιτύλους) & ΟΧΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ΤΟ ΓΡΑΜΜΑ "Ε",  ἐνῶ πλεῖστοι ΜΗ ΕΙΔΙΚΟΙ ἔχουν διατυπώσει διάφορες ἐντελῶς ἐξωφρενικὲς θεωρίες ,
ἀπὸ σαχλαμάρες ἡμιπαραφόνων περὶ  συμβόλου ...ἐξωγήινων, μέχρι περὶ  ἀκρωνυμίου τοῦ ἑβραϊκοῦ θεοῦ Γιαχβέ....
_____
* N.Bates, The E of the Temple at Delphi,A/A 29, 1925 230-246




ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΠΥΘΙΑΣ


Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.