Η ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ & Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΝ 18ο ΑΙ.
Ἡ Φιλολογία καὶ ἡ Κριτικὴ τοῦ Κειμένου γεννήθηκε ἀπὸ τὴν ΘΕΟΛΟΓΙΑ τὸν 18ο αἰ.
Τὸ 1721 ὁ ἀνακοίνωσε τὸ σχέδιο του νὰ ἐκδόσει τὴν ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ βασισμένος στὰ ΑΡΧΑΙΑ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΑ καὶ ὄχι στὴν ἔντυπη ἔκδοση
( textus receptus)τοῦ Γουτεμβέργιου.
( textus receptus)τοῦ Γουτεμβέργιου.
Οἱ θεολόγοι ἀντέδρασαν ἔντονα, διότι ἀντελήφθησαν τὸ προκῦπτον ἔρώτημα :
ΠΟΙΟ ΑΠΟ ΟΛΑ ΤΑ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΑ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ ΘΑΝΑΙ ΤΟ "ΘΕΟΠΝΕΥΣΤΟ" ,ἀφοῦ τὰ χειρόγραφα ΕΧΟΥΝ μεγάλες ΔΙΑΦΟΡΕΣ μεταξύ τους ;
ΠΟΙΟ ΑΠΟ ΟΛΑ ΤΑ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΑ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ ΘΑΝΑΙ ΤΟ "ΘΕΟΠΝΕΥΣΤΟ" ,ἀφοῦ τὰ χειρόγραφα ΕΧΟΥΝ μεγάλες ΔΙΑΦΟΡΕΣ μεταξύ τους ;
Τελικὰ , μετὰ ἕναν αἰῶνα , τὸ 1831, ἔγινε πραγματικότητα ἡ ΚΡΙΤΙΚΗ ἔκδοση τοῦ καινοδιαθηκικοῦ κειμένου —δηλ. μέσῳ ΑΝΤΙΠΑΡΑΒΟΛΗΣ ΤΩΝ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΩΝ—
ἀπὸ τὸν Lachmann.
Ὅταν μέσα σὲ λίγες δεκαετίες, ἡ μέθοδος αὐτὴ τοῦ BENTLEY πέρασε καὶ στὰ κλασσικὰ κείμενα ,
ἑλληνικὰ καὶ λατινικά,
ἑλληνικὰ καὶ λατινικά,
εἶχε πιὰ γεννηθεῖ ἡ Κλασσικὴ Φιλολογία
ποὺ πυρῆνας της εἶναι ἡ Κριτικὴ ἔκδοση τῶν κειμένων.
Ἡ ἐργασία αὐτὴ (ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΚΡΙΤΙΚΗ)
ἔχει τρία στάδια :
1.Recensio : μὲ βάση τά σωζόμενα χειρόγραφα ἀνασυγκροτεῖται τὸ κείμενο στὴν παλαιότερη μορφὴ του (κατάρτιση "γενεαλογικοῦ στέμματος "τῆς καταγωγῆς τῶν διαφόρων χειρογράφων).
2. examinatio : ἀξιολόγηση τῆς αὐθεντικότητας τοῦ κειμένου.
3. emendatio : διόρθωση, ἀποκατάσταση κειμένου.
Ἡ ὅλη αὐτὴ φιλολογικὴ ἐργασία εἶναι ἐπίπονη καὶ ἀπαιτεῖ συχνὰ ἔμπνευση καὶ κάποιο αἰσθητήριο·
πάντως αὐτὴ ΕΙΝΑΙ ἡ Κλασσικὴ Φιλολογία .
Καὶ ὁ μεγαλύτερος φιλόλογος ὅλων τῶν ἐποχῶν ὑπῆρξε ὁ Γερμανὸς WILAMOWITZ,
ἐνῶ ἀπὸ Ἕλληνες ,ὁ ΚΟΡΑΗΣ,
βραβευθεὶς μὲ καμμιὰ... 600αριὰ palmaria *
βραβευθεὶς μὲ καμμιὰ... 600αριὰ palmaria *
----------------