Karl Rahner : ΑΝΩΝΥΜΟΙ & ΨΕΥΔΩΝΥΜΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ




Γνωστὸς παγκοσμίως  ὁ Ἰησουίτης θεολόγος  KARL RAHNER 
ὡς "δάσκαλος" τοῦ Πάπα Βενέδικτου καὶ ὡς μαθητὴς τοῦ Heidegger , 
ὑπῆρξε ἀπὸ τοὺς σπουδαιότερους
 θεολόγους τοῦ 20ου αἰ.,
ἄγνωστος ὅμως στὸ εὐρὺ κοινὸ ἐν Ἑλλάδι,*
— ἄν καὶ ὁ  καθηγητὴς ΠΑΠΑΠΕΤΡΟΥ στὴν Θεολογικὴ Ἀθηνῶν βάσιζε τὸ μάθημα του σὲ αὐτόν.

Πρωτοποριακὲς ,ἄν καὶ κατὰ βάση Παύλειες, οἱ ἐκκλησιολογικὲς θέσεις του  περὶ ΑΝΩΝΥΜΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ἀποτέλεσαν σπόρο καὶ καρπὸ  τῆς ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΑΣ τῆς Β'Βατικανῆς Συνόδου .

 Ἐξηγῶ συνοπτικά·

Λέει ὁ Rahner ὅτι πέραν τῶν —ὀλίγων—Χριστιανῶν ποὺ ὁμολογοῦν τὸν Χριστὸ καὶ ΖΟΥΝ χριστιανικά ,
 ὑπάρχει μιὰ ΠΛΗΘΩΡΑ ἐντίμων , καλῆς θελήσεως ἀνθρώπων ποὺ ΖΟΥΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΩΤΑΤΑ
 ἄν καὶ ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΟΥΝ ΣΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ (ἄθεοι,ἄθρησκοι, ἀλλόθρησκοι, ἀγνωστικιστὲς κλπ).
 Αὐτοὶ  ἀποτελοῦν , κατὰ τὸν Rahner, τοὺς ΕΚ ΔΕΞΙΩΝ ΚΛΗΘΗΣΟΜΕΝΟΥΣ στὴν ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΗΣ ΚΡΙΣΕΩΣ (τοῦ "Κατὰ Ματθαῖον")  καὶ αὐτοὺς  τοὺς ὀνόμασε : ΑΝΩΝΥΜΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ .

Ἀντίθετα , τοὺς ΚΑΤ' ΟΝΟΜΑ Χριστιανοὺς ποὺ ὁμολογοῦν μὲν τὸν Χριστὸ ,ἀλλὰ ΔΕΝ ΤΗΡΟΥΝ ΤΟΝ ΛΟΓΟ ΤΟΥ καὶ ΖΟΥΝ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ —τὴν πλειονότητα,δηλ.—ὁ Rahner τοὺς  ὀνόμασε  ΨΕΥΔΩΝΥΜΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ καὶ "σύμβολο" τους εἶναι οἱ ΕΞ ΕΥΩΝΥΜΩΝ τῆς ἰδίας Παραβολῆς. 

 Ὑπὸ τὴν ὀπτικὴ αὐτὴ , ἀποκτοῦν  ἄλλη ἔννοια καὶ τὰ ΟΡΙΑ τῆς  Ἐκκλησιολογίας.
_________

* ἐξ ὅσων γνωρίζω στὰ ἑλληνικὰ ἔχει μεταφραστεῖ μόνο ἕνα ἔργο —ὄχι τὸ πιὸ σημαντικό—τοῦ Rahner , τὸ : " ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΣ ΚΑΙ ΜΑΡΞΙΣΤΙΚΟΣ ΟΥΜΑΝΙΣΜΟΣ".
___________________

ΥΓ πρὶν ἀρκετὰ χρόνια εἶχα δημοσιεύσει στὴν ἐνοριακὴ ἐφημερίδα "ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ"
( τῆς Καθολικῆς Ἐκκλησίας στὴν Καλλιθέα Ἀττικῆς) ἕνα ἄρθρο μὲ θέμα τὸν ὅρο" SUBSISTIT' τῆς ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΑΣ τῆς Β’Βατικανῆς Συνόδου. 
Ἔκεῖ ἔγραφα (βλ φωτο)  μὲ ἀφορμὴ τὶς θέσεος τοῦ Rahner καὶ τὴν ἑλληνικὴ μετάφραση τοῦ Ὅρου subsistit  [=ΕΝΥΠΑΡΧΕΙ /ΛΑΜΒΑΝΕΙ ΥΠΟΣΤΑΣΗ ]
ὅτι ἡ Ἐκκλησία τοῦ θεοῦ ὑπάρχει ΑΟΡΑΤΩΣ ὅπου ὑπάρχουν ἄνθρωποι Καλῆς Θελήσεως, ἀλλὰ ΕΚΔΗΛΩΝΕΤΑΙ , δηλ.λαμβάνει ὑπόσταση (subsistit) μὲ ΟΡΑΤΟ τρόπο ,στὴν Καθολικὴ Ἐκκλησία.
Αὐτὸ συνεπάγεται φυσικά, ὅτι ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ δὲν περιορίζεται στὴν Καθολικὴ Ἐκκλησία.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.