ΤΑ ΠΑΡΑΔΟΞΑ ΤΟΥ ΖΗΝΩΝΟΣ


Ὑποστηρικτὴς τῆς Παρμενὶδειας θέσης ὅτι τὸ Πᾶν εἶναι ΕΝΙΑΙΟ κι ΑΔΙΑΙΡΕΤΟ 
(κάτι ἀνάλογο ὑποστηρίζει καὶ ἡ σύγχρονη θεωρία τῆς Σχετικότητας τοῦ Einstein)
o Ζήνων ἔμεινε στὴν ἱστορία τοῦ Πνεύματος γιὰ τὰ περίφημα Παράδοξα του 
κατὰ τὰ ὁποῖα δείχνεται ὅτι 
ἄν ἡ Πραγματικότητα εἶναι ἐπ' ἄπειρον διαιρετὴ
 τότε καταλήγουμε σὲ ΑΤΟΠΑ,


Στὸ γνωστὸ Παράδοξο τῆς ΔΙΧΟΤΟΜΙΑΣ, γιὰ παράδειγμα,  παρουσιάζεται ἀδύνατη ἡ Κίνηση.
Ἰδοὺ γιατί· 
 γιὰ νὰ κινηθεῖ κάποιος ἀπὸ τὸ σημεῖο Α 
στὸ σημεῖο Β ,πρέπει πρῶτα νὰ διανύσει τὴ μισὴ ἀπόσταση 1/2 ,
 κατόπιν τὸ 1/4  τῆς ἀποστάσεως,
ἐν συνεχείᾳ τὸ 1/8   κοκ 1/ν, 
χωρὶς ,τελικά, ποτὲ νὰ μπορεῖ να ξεκινήσει ...



Μὲ τὰ Παράδοξα του ὁ Ζήνων 
(ὅπως τὰ ἀναπτύσσει κι ὁ Πλάτων στὸν "Παρμενιδη",ἀλλὰ κυρίως ἐπὶ Βυζαντίου ὁ νεοπλατωνικὸς ΣΙΜΠΛΙΚΙΟΣ στὰ Σχόλια τῶν Φυσ.τοῦ Ἀριστοτ.)
 περιγράφει τὶς ἑξῆς θέσεις ·


Ἄν ἡ Πραγματικότητα δὲν εἶναι ἑνιαία, 
ἀλλὰ ἀποτελεῖται ἀπὸ πολλὰ μέρη ,
τότε :

1) ἤ τὰ μέρη θἆναι ΑΔΙΑΙΡΕΤΑ ,
ἄρα ΧΩΡΙΣ ΜΕΓΕΘΟΣ ,συνεπῶς ἀνύπαρκτα 
(ἀφοῦ προσθαφαιρούμενα πρὸς γνωστὴ ποσότητα δὲν ἀλλάζουν τίποτα,
ἄρα ἀποτελοῦν  μηδενικὲς ποσότητες ) 
2)  δὲν θἆναι ἀδιαίρετα ,
ἄρα ἡ Πραγματικότητα θὰ  εἶναι ΑΠΕΙΡΗ
 ΩΣ ΔΙΑΙΡΕΤΗ ΕΠ ΑΠΕΙΡΟΝ.

Τὸ ὅλον φιλοσοφικὸ πρόβλημα τῶν Παραδόξων 
τοῦ Ζήνωνα συνίσταται στὸ εἰσέτι ἀναπάντητο ἐρώτημα ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΛΟΓΙΚΩΣ  ἤ ΦΥΣΙΚΩΣ ΑΔΥΝΑΤΗ Η ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΑΠΕΙΡΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ ΞΕΧΩΡΙΣΤΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ.


Ἀπὸ Μαθηματικῆς πλευρᾶς ἔχουν δοθεῖ ἀπαντήσεις στὰ Παράδοξα τοῦ Ζήνωνα
 (τὸν ἐπανέφερε στὸ  προσκήνιο ὁ Russell μὲ τὰ δικὰ του παράδοξα )
ἀλλὰ καὶ αὐτὲς οἱ "λύσεις"δὲν εἶναι πλήρως ἱκανοποιητικὲς στὸ κεντρικὸ  ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟ πρόβλημα ποὺ ἔθεσε ὁ Ζήνων κι ἔγκειται στὸ 
ἐάν ἡ Πραγματικότητα εἶναι διαιρετὴ ἤ ὄχι.

Ο Καστοριάδης  πάντως θεωρεῖ τὸ πρόβλημα 
"ΕΝΠΟΛΛΑ",φιλοσοφικῶς,ἐν πολλοῖς ἄλυτο..
Γράφει :
ΘΕΜΕΛΙΩΔΗΣ ΙΔΙΟΤΗΤΑ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΥ
 ΤΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ·
ΚΑΙ ΙΣΧΥΕΙ ,ΚΑΙ ΔΕΝ ΙΣΧΥΕΙ..

_________

ΥΓ . ἡ ἔννοια τοῦ "ΕΝΟΣ" 
—γράφει στὸν "ΠΟΛΙΤΙΚΟ" τοῦ Πλάτωνα, 
ὁ Καστοριάδης— 
ἤ θἆναι καντιανὴ  à priori κατηγορία ,
 δηλ. "τρόπος νόησης" τοῦ ἀνθρώπινου ἐγκεφάλου, λόγῳ τῆς φυσιολογίας του
ἤ ὄντως  τὸ 1 ὑπάρχει ἀνάμεσα στὰ Ὄντα ·
 ἡ ἑνασχόληση πάντως  μὲ τὸ περιεχόμενο
 τῆς ἔννοιας τοῦ " Ἑνός",
 ἀνοίγει μιὰ φιλοσοφικὴ ἄβυσσο..

Ὡστόσο , ἡ θεωρία τῆς Σχετικότητας ,τοῦ ΑΪΝΣΤΑΪΝ
 μιλᾶ γιὰ ἕνα Σύμπαν ΕΝΙΑΙΟ , ΑΧΡΟΝΟ, ΑΔΙΑΙΡΕΤΟ,  ποὺ τὸ ἀποκαλεῖ  ΤΕΤΡΑΔΙΑΣΤΑΤΟ ,ΧΩΡΟΧΡΟΝΙΚΟ ΣΥΝΕΧΕΣ .

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.