ΕΥΓΟΝΙΚΗ & ΦΥΛΕΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ "ΠΟΛΙΤΕΙΑ" ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ.
Τὸ ἀριστούργημα κατὰ πολλοὺς τοῦ ΠΛΑΤΩΝΑ εἶναι ἡ "ΠΟΛΙΤΕΙΑ" (στὴ νεοελληνικὴ ἔχουμε τὶς καλὲς μεταφράσεις τῶν ΓΡΥΠΑΡΗ καὶ ΣΚΟΥΤΕΡΟΠΟΥΛΟΥ) ποὺ ὅμως εἶναι καὶ τὸ πλέον παρεξηγήσιμο ἔργο,ἄν τὸ προσλάβει κανεὶς ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΑ, λησμονῶντας ὅτι στὴν πραγματικότητα ἀποτελεῖ μιὰ μεγάλη "ΣΟΦΙΣΤΕΙΑ" ,δεδομένου ὅτι στοὺς Διαλόγους του ὁ Πλάτων εἶναι κατ'ἐξοχὴν —καὶ μάλιστα ἐν πλήρει συνειδήσει —λογοτέχνης ΑΚΡΩΣ ΕΙΡΩΝ ΚΑΙ ΣΑΤΙΡΙΚΟΣ (Βλ.ΜΕΝΕΞΕΝΟΣ, ΓΟΡΓΙΑΣ, ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ , ΣΟΦΙΣΤΗΣ κλπ)
Στὴν "ΠΟΛΙΤΕΙΑ" δεσπόζει τὸ ἐρώτημα τοῦ ἀδελφοῦ τοῦ Πλάτωνα ,τοῦ ΓΛΑΥΚΩΝΑ ,πρὸς στὸν Σωκράτη γιὰ τὸ ποιὸ εἶναι τὸ ἰδανικὸ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ —αὐτὸ σημαίνει ἡ λέξη "Πολιτεία" στὰ ἀρχαῖα ἑλληνικὰ τῆς κλασσικῆς ἐποχῆς—
καὶ ὁ Σωκράτης ἀπαντᾶ μὲ ὅρους ΦΥΛΕΤΙΣΜΟΥ καὶ ΕΥΓΟΝΙΚΗΣ.
Γράφει λοιπὸν στὸ 5ο βιβλίο τῆς ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ὁ Πλάτων—πέραν τοῦ πασίγνωστου
περί ΚΟΙΝΟΚΤΗΜΟΣΥΝΗΣ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ τῶν Φυλάκων
(="ΤΑΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΠΑΣΑΣ ΕΙΝΑΙ ΚΟΙΝΑΣ",
Πολ.5,457 D)—ὅτι ὡς ΦΥΛΑΚΕΣ τῶν θεσμῶν καὶ Νόμων τῆς Ἰδανικῆς Πολιτείας θὰ ὁρίζονται
οἱ ΒΙΟΛΟΓΙΚΑ ΑΝΩΤΕΡΟΙ δηλ οἱ σωματικὰ καὶ κυρίως πνευματικὰ ΑΡΙΣΤΟΙ.
Αὐτοὶ γιὰ νὰ γεννοῦν ἄξια παιδιὰ θὰ συνευρίσκονται ἐρωτικὰ μεταξύ τους (προβλέπει καὶ γυναῖκες-φύλακες) ΜΕΣΩ ΣΤΗΜΕΝΗΣ ΚΛΗΡΩΣΗΣ (="κομψοί κλῆροι")
ἀπο τοὺς Ἄρχοντες...
Γιατί στημένης ?
Γιὰ νὰ μὴν δημιουργοῦνται ταραχὲς μεταξύ τῶν κατωτέρων βιολογικὰ ποὺ ΔΕΝ θὰ κληρώνονται
κι ἔτσι δὲν θὰ ρίχνουν τὸ φταιξιμο στοὺς Ἄρχοντες ἀλλὰ στὴν Τύχη.
[Μάλιστα οἱ ἐρωτικὲς αὐτὲς συνευρέσεις τῶν Φυλάκων θὰ γίνονται σὲ καθορισμένο ΧΡΟΝΟ ἀπὸ τοὺς Ἄρχοντες μὲ βάση τὸν ΤΕΛΕΙΟ (="ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΟ") ΑΡΙΘΜΟ διότι ἄν γίνουν "ΠΑΡΑ ΚΑΙΡΟΝ" τότε τὰ παιδιὰ θὰ εἶναι βιολογικῶς κατώτερα καὶ αὐτὸ θὰ ὁδηγήσει στὸν...ΕΚΦΥΛΙΣΜΟ τῆς Ἰδανικῆς Πολιτείας...(Πολ.8,546 C-D) ]
Γράφει ὁ Πλάτων :"ΚΛΗΡΟΙ ΤΙΝΕΣ ΠΟΙΗΤΕΟΙ ΚΟΜΨΟΙ (=στημένοι) ΩΣΤΕ ΤΟΝ ΦΑΥΛΟΝ (=κατώτερο) ΑΙΤΙΑΣΘΑΙ ΤΥΧΗΝ ΑΛΛΑ ΜΗ ΤΟΥΣ ΑΡΧΟΝΤΑΣ(=νὰ κατηγορεῖ τὴν τύχη κι ὄχι τοὺς ἄρχοντες) [ Πολ.5,460 A]
Ὅμως τὸ πιὸ ἀπάνθρωπο μέτρο τῆς Πλατωνικῆς ΙΔΑΝΙΚΗΣ Πολιτείας εἶναι τοῦτο :
τὰ παιδιὰ τῶν κατωτέρων βιολογικὰ ἀνθρώπων (=ΧΕΙΡΟΝΩΝ) καὶ ὅσα ἀνάπηρα τύχει καὶ γεννηθοῦν ἀπὸ τοὺς ἀνώτερους
θὰ καταχωνιάζονται σέ ..οἰκήματα
κρυφὰ καὶ ἄγνωστα !
Γράφει τὸ κείμενο :
"(τὰ τέκνα )ΤΩΝ ΧΕΙΡΟΝΩΝ
ΚΑΙ ΕΑΝ ΤΙ ΤΩΝ ΕΤΕΡΩΝ ΑΝΑΠΗΡΟΝ ΓΙΓΝΗΤΑΙ ΕΝ ΑΠΟΡΡΗΤΩ ΚΑΙ ΑΔΗΛΩ ΚΑΤΑΚΡΥΨΟΥΣΙΝ ΩΣ ΠΡΕΠΕΙ"
(Πολ.5,460 C)
[ Μεταφράζω :
τὰ παιδιὰ τῶν κατώτερων ἀνθρώπων καὶ ἐὰν γεννηθεῖ κανένα ἀνάπηρο ἀπὸ τοὺς ἄλλους νὰ τὸ κρύβουν σὲ τόπο κρυφὸ καὶ ἄγνωστο ὅπως ἁρμόζει.]
Τὸν τόπο αὐτὸ τὸν ὀνομάζει ὁ Πλάτων "ΣΗΚΟΝ"
- ἔχει τὴν ἔννοια τοῦ κλειστοῦ δωματίου
("μαντρί" ,θὰ ἦταν καλὴ μετάφραση)
Ο Σεξουαλικὸς Ὁλοκληρωτισμὸς γιὰ τοὺς ΦΥΛΑΚΕΣ φαίνεται καὶ ἀπὸ τὸ ἑξῆς ἐξωφρενικό :
ὅποιοι συνευρεθοῦν ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΑΔΕΙΑ ΤΩΝ ΑΡΧΟΝΤΩΝ ("μή ξυνέρξαντος Ἄρχοντος")
καὶ τεκνοποιήσουν. ( ἐκτός... "κομματικῆς" γραμμῆς ) τότε τὰ παιδιὰ ΤΑ ΕΚΤΟΣ ΑΔΕΙΑΣ ΓΕΝΝΗΘΕΝΤΑ θὰ θεωροῦνται νόθα, χωρὶς περιουσία καὶ..ἀνίερα :
"ΝΟΘΟΝ ΓΑΡ ΚΑΙ ΑΝΕΓΓΥΟΝ ΚΑΙ ΑΝΙΕΡΟΝ ΦΗΣΟΜΑΙ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΠΑΙΔΑ ΤΗ ΠΟΛΕΙ ΚΑΘΙΣΤΑΝΑΙ"
(Πολ.5, 461 B)
[Ὅλα τὰ παραπάνω ἀκραῖα ΔΕΝ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΟΥΝ βεβαίως τὸν Σωκράτη
—ποτὲ δὲν δίδαξε, ἐξ ὅσων γνωρίζουμε, κάτι ἀνάλογο—οὔτε τὸν Πλάτωνα, δεδομένου ὅτι τέτοιες ἀντιλήψεις, ὅπως οἱπερί τῶν ἐκ γενετῆς ἀναπήρων ΕΥΔΟΚΙΜΟΥΣΑΝ ΠΟΛΛΑΧΟΥ στὴν Ἀρχαιότητα καὶ δὲν ἀποτελοῦσαν κάτι τὸ ..πρωτοποριακὸ ποὺ θὰ ἀπέδιδε στὴν σωκρατικὴ διδασκαλία, ΠΡΩΤΟΤΥΠΙΑ.]
Ὁ Πλάτων γράφει τὰ παραπάνω, βάζοντας τὸν Σωκράτη , μέσῳ τῆς ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΗΣ ,νὰ ὁδηγεῖ τὸν Γλαύκωνα στὶς ἀκραῖες συνέπειες τῶν πολιτειακῶν προβληματισμῶν του , θέλοντας νὰ τὸν κάνει νὰ συνειδητοποιήσει ὅτι η ΤΕΛΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΕΠΙ ΓΗΣ, Η ΒΑΣΙΖΟΜΕΝΗ ΣΤΟΝ ΟΡΘΟ ΛΟΓΟ ΠΕΡΙ "ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ" ΚΑΙ ΜΟΝΟΝ,
ΘΑΝΑΙ ΣΚΕΤΗ ΚΟΛΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΦΥΛΑΚΕΣ ΠΡΩΤΙΣΤΩΣ ποὺ πρῶτοι θὰ ἑπαναστατήσουν..
Στὸ τέλος, στὸ 9ο βιβλίο ,ὁ Πλάτων γίνεται ἀποκαλυπτικὸς τῶν σκέψεων του ὅταν βάζει τὸν ἀδελφὸ του Γλαύκωνα νὰ λἐει στό Σωκράτη ὅτι εἶναι ἀνεφἀρμοστη ἡ Ἰδανκὴ Πολιτεία ἐπὶ γῆς,
("λόγοις κειμένῃ"=ὑπαρχει μόνο στὰ λόγια)·
τότε ὁ Σωκράτης ἀπαντᾶ ὅτι ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΠΡΟΤΥΠΟ ΤΗΣ ΕΝ ΟΥΡΑΝΟΙΣΚΑΙ ΔΕΝ ΤΟΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΕΦΑΡΜΟΣΙΜΗ
—ΕΞΑΛΛΟΥ Ο ΣΟΦΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΗΝ ΚΤΙΖΕΙ ΜΕΣΑ ΤΟΥ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΤΑΙ ΝΑ ΤΗΝ ΕΠΙΒΑΛΕΙ ΣΤΟΥΣ ΓΥΡΩ ΤΟΥ:
"ἐν οὐρανῷ ἴσως παράδειγμα ἀνάκειται τῷ βουλομένῳ ὁρᾶν καὶ ὁρῶντι ἑαυτὸν κατοικίζειν.Διαφέρει δὲ οὐδὲν εἴτε που ἔστιν εἴτε ἔσται·τὰ γὰρ ταύτης μόνης ἄν πράξειεν ,ἄλλης δὲ οὐδεμιᾶς" (ΠΛ.ΠΟΛ.9, 592 D)
[ΜΕΤ. : ἴσως ὑπάρχει στὸν οὐρανὸ τὸ πρότυπο της γι αὐτὸν ποὺ θέλει νὰ δεῖ (τὸν κόσμο τῶν Νοητῶν) καὶ ἀφοῦ δεῖ, νὰ τὴν οἰκοδομήσει μέσα του. Δὲν τὸν ἐνδιαφέρει ἄν αὐτὴ ἡ πολιτεία ὑπάρχει κάπου ἤ ἄν θὰ ὑπάρξει κάποτε , διότι αὐτὸς ἐνεργεῖ μὲ βάση τοὺς νόμους ἐκείνης (τῆς οὐράνιας) πολιτείας καὶ καμμιᾶς ἄλλης.]
ΕΠΙΜΥΘΙΟ·
Ἴσως δὲν ὑπάρχει ἄλλος πιὸ ΕΠΙΤΥΧΗΣ τρόπος καταδείξεως μιᾶς ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΗΣ ἀντίληψης ἀπὸ τὴν ΠΑΡΩΔΙΑ αὐτῆς .
Καὶ στὸ νὰ παρωδεῖ σπουδαῖες καὶ μεγαλεπήβολες ἰδέες υπῆρξε μοναδικὸς
ὁ Πλάτων.