Πλάτων : Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ ΤΩΝ ΚΗΦΗΝΩΝ, ΑΚΕΝΤΡΩΝ & ΕΚΚΕΝΤΡΩΝ.
Τὸ ἰδανικὸ Πολἰτευμα κατὰ Πλάτωνα θὰ μπορούσαμε νὰ τὸ χαρακτηρίσουμε ὡς μία "ΑΡΙΣΤΟΚΡΑΤΙΑ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ". Ὅμως καὶ γιὰ αὐτὴν τὴν ἰδανικὴ Πολιτεία ἡ ΦΘΟΡΑ ἀποτελεῖ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΠΡΩΜΕΝΟ , διότι ΚΑΘΕ ΤΙ ΠΟΥ ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ ΔΕΝ ΘΑ ΜΕΙΝΕΙ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ ΑΛΛΑ’ ΘΑ ΔΙΑΛΥΘΕΙ {=γενομένῳ παντὶ φθορὰ ἐστὶν, οὐδ’ ἡ τοιαύτη ξύστασις τὸν ἅπαντα μενεῖ χρόνον, ἀλλὰ λυθήσεται—ΠΟΛΙΤΕΙΑ, 8, 546 Α}.
Είδικῶς γιὰ τὴν ἰδανικὴ Πολιτεία τῶν ΑΡΙΣΤΩΝ
ὁ Πλάτων ἐξηγεῖ ὅτι ἡ φθορά της θὰ εἶναι ἡ ἑξῆς {=λὺσις δὲ ἥδε}: οἱ ΑΡΙΣΤΟΙ θὰ ἔλθουν σὲ σεξουαλικὴ ἐπαφὴ καὶ θὰ γεννοβολοῦν "ΠΑΡΑ ΚΑΙΡΟΝ" δηλ. σὲ ἐποχὲς ποὺ δέν θὰ πρἐπει—κι ἐδῶ ὁ Πλάτων κάνει λόγο γιὰ τὸν περίφημο καὶ μυστηριώδη "ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΟ ΑΡΙΘΜΟ" ὁ ὁποῖος ρυθμίζει τὶς γεννήσεις τῶν γήινων ὄντων, τὸ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΑΙΝΙΓΜΑ τῶν πλατωνικῶν διαλόγων ,γιά τὸν ὁποῖο ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΟΙΝΑ ΑΠΟΔΕΚΤΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ (κάποιοι ὑποστηρίζουν ὅτι πρόκειται γιὰ τὸ ἄθροισμα τῶν κύβων τῆς πυθαγόρειας τριάδας 3,4,5 ποὺ ἰσοῦται μὲ τὶς 216 ἡμέρες τῆς κύησης—ΠΟΛ. 546, C}
Καταρχὰς ἡ Πολιτεία τῶν ΑΡΙΣΤΩΝ θὰ ἐκπέσει στὸ ΤΙΜΟΚΡΑΤΙΚΟ πολίτευμα τὸ ὁποῖο σύντομα θὰ μετατραπεῖ σὲ Πλουτοκρατία [=ὀλιγαρχία] . Στὸ πολίτευμα αὐτὸ θὰ ἀναπτυχθεῖ πλῆθος ΚΗΦΗΝΩΝ {"πεζοὶ κηφῆνες", στὸ πρωτότυπο } ἀπὸ τοὺς ὁποίους μερικοὶ θὰ ἔχουν κεντρὶ [=ΕΚΚΕΝΤΡΟΙ κηφῆνες, "κεκεντρωμένοι" στὸ ἀρχαῖο κείμενο] καὶ αὐτοὶ θὰ εἶναι οἱ κακοήθεις {"κακοῦργοι" στὸ κείμενο}, ἐνῶ ἄλλοι θὰ εἶναι οἱ ΑΚΕΝΤΡΟΙ ΚΗΦΗΝΕΣ, τὸ πλῆθος τῶν ΦΤΩΧΩΝ.
Οἱ ὀλιγαρχικοὶ μέσῳ τῆς ΤΟΚΟΓΛΥΦΙΑΣ θὰ ὑπερπλουτίζουν αλλὰ ἡ ΑΠΛΗΣΤΙΑ τους θσ ἐπιφέρει τελικὰ τὴν καταστροφή τους, διότι δίπλα τους τὸ ἐκκολαπτόμενο πλῆθος τῶν ΑΚΕΝΤΡΩΝ ΚΗΦΗΝΩΝ —τῶν πτωχῶν—μόλις ἀποκτήσει ἰσχὺ θὰ καταλύει τὴν ὀλιγαρχία ,δημιουργῶντας ἕνα ΑΝΑΠΗΡΟ Πολίτευμα , ὅπου ὅλα ἐπιτρέπονται, τὴν ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ,στὴν ὁποίαν οἱ ἄρχοντες θὰ ἐπιλέγονται μὲ ΚΛΗΡΩΣΗ ὠς μιὰ δῆθεν ἔνδειξη ΙΣΟΤΗΤΑΣ.
Ἡ ΑΝΑΡΧΙΑ ποὺ θὰ ἐπικρατήσει τότε ἐπὶ δημοκρατίας θὰ καταλήξει στὴν ΤΥΡΑΝΝΙΑ :
ἕνας ἔκκεντρος κηφῆνας, ὁ ΔΗΜΑΓΩΓΟΣ μὲ τὴν βοήθεια τῶν ἄκεντρων κηφήνων τοῦ Δήμου θὰ ἐγκαθιδρύσει ΑΠΟΛΤΑΡΧΙΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ στό ὄνομα τοῦ λαοῦ, θὰ κυβερνᾶ ὅμως γιὰ ΙΔΙΟΝ συμφέρον.
Σὲ κάθε περίπτωση, λέει ὁ ΣΩΚΡΑΤΗΣ (δηλ. ὁ Πλἀτων) ὁ "ΙΣΟΝΟΜΙΚΟΣ" ἤ "ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΣ" ΑΝΗΡ γιὰ τὸ μόνο ποὺ θὰ ἐνδιαφἐρεται εἲναι ἡ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΘΥΜΙΩΝ ΤΟΥ, ἀνεξαρτήτως ἂν αὐτὲς εἶναι καλὲς ἢ κακὲς καὶ ΑΥΤΗ ΘΑ ΕΙΝΑΙ Η ΠΗΓΗ ΤΩΝ ΣΥΜΦΟΡΩΝ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ.
Αὐτὴ εἶναι ἐν συντομίᾳ ἡ διαδικαδία φθορᾶς τῶν πολιτευμάτων, οἱ ΦΑΥΛΕΣ ΠΟΛΙΤΕΙΕΣ κατὰ Πλάτωνα.
Διαβάζοντας ὁλόκληρη τὴν "ΠΟΛΙΤΕΙΑ" ἀντιλαμβάνεται ὁ καθένας ὅτι κατὰ τὸν Πλάτωνα ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΝΕΝΑ ΥΓΙΕΣ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ.
Τὴν ἴδια ἀπορία ἐξέφρασε κι ὁ Γλαύκων ὁ συνομιλητὴς τοῦ Σωκράτη καὶ ἀδελφὸς τοῦ Πλάτωνα καὶ ὁ Σωκράτης τοῦ ἀπάντησε ὅτι ἡ μόνη ὀρθὴ Πολιτεία ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΕΝ ΟΥΡΑΝΟΙΣ και τοὺς Νόμους ἐκείνης πρέπει νὰ ἀκολουθεῖ ὁ φιλόσοφος ΟΙΚΟΔΟΜΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΜΕΣΑ ΤΟΥ.
Γράφει τὸ ἀρχαῖο κείμενο :"ΕΝ ΟΥΡΑΝΩ .ΑΝΑΚΕΙΤΑΙ ΤΩ ΒΟΥΛΟΜΕΝΩ ΟΡΑΝ ΚΑΙ ΟΡΩΝΤΙ ΕΑΥΤΟΝ ΚΑΤΟΙΚΙΖΕΙΝ" {Πλ.Πολ.9,592D}
[ Μετάφραση: ὑπάρχει στὸ οὐρανὸ ἕνα πρότυπο —τῆς ἰδανικῆς Πολιτείας—γιὰ ὅποιον θέλει νὰ δεῖ καὶ βλέποντας ,τὴν οἰκοδομεῖ στὸν ἑαυτὸ του].
Μέ βἀση τοὺς Νόμους ΕΚΕΙΝΗΣ ΤΗΣ ΟΥΡΑΝΙΑΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ζεῖ ἐπὶ γῆς ὁ φιλόσοφος καὶ δὲν τὸν ἀπασχολεῖ ΑΝ ΘΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΕΙ ΕΠΙ ΓΗΣ ΠΟΤΕ οὔτε τὸν ἐνδιαφέρουν οἱ νόμοι καμμιᾶς ἄλλης Πολιτείας κι οὔτε πασχίζει νὰ κτίσει καμμιὰ ΕΠΙ ΓΗΣ γιατὶ ξέρει πὼς ὅ,τι κτίσει θἆναι μιὰ ΦΑΥΛΗ ΠΟΛΤΕΙΑ συχνὰ θεμελιωμένη στὸ ΑΙΜΑ ἑαυτῶν καὶ ἀλλήλων.