"ΑΝΑΠΗΔΗΣΑΣ ΑΝΕΒΟΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΣΤΙ"- Οἱ ἀρχαῖοι συγγραφεῖς γιὰ τὴν Μακεδονικὴ γλῶσσα.








 Ἐπειδὴ τὸ περιλαλητο "Μακεδονικό" ἔχει πολιτικοποιηθεῖ ἀγρίως ἤδη ἀπὸ τὸν 19ο αἰ.
 εἶναι δύσκολο νὰ εἰπωθοῦν ὁρισμένα νηφάλια 
καὶ ἐπιστημονικῶς τεκμηριωμένα λόγια
 σχετικὰ μὲ τὴν προέλευση τῆς περίφημης ΑΡΧΑΙΑΣ Μακεδονικῆς γλώσσας
(καὶ κατ 'ἐπέκταση περὶ τῆς Καταγωγῆς τῶν Ἀρχ.Μακεδόνων)

Βεβαίως στὴν παροῦσα ἀνάρτηση δὲν θὰ ἀναφερθῶ στὴν πολιτικὴ προϊστορία του ζητήματος οὔτε στὰ κραυγαλέα καὶ ἀνιστόρητα ψεύδη τῆς Προπαγάνδας των Σκοπίων
(ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΒΕΒΑΙΩΣ ΕΙΝΑΙ ΣΛΑΒΟΙ 
ΚΑΙ ΤΑ "ΣΛΑΒΟΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ" ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΗΣ)
 οὔτε στὰ σχέδια τῆς Κομμουνιστικῆς Διεθνοῦς 
τοῦ Μεσοπολέμου γιὰ Σοβιετικὴ Βαλκανικὴ Ὀμοσπονδία (στὴν ὁποία ἐντάσσεται  βεβαίως καὶ ἡ  θέση περί "Μακεδόνων" τοῦ ΚΚΕ—βλ.στὴ φωτο, τὸ κεντρικὸ ἄρθρο  τοῦ "Νέου ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ" (*) τὸ 1932— ἀλλὰ καὶ ἡ θέση τοῦ Κόμματος κατὰ τὸν Έμφύλιο,
Βλ: 5η ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΚΚΕ /1949 :
"Ο ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΣ ΛΑΟΣ ΘΑ ΒΡΕΙ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΟΠΩΣ ΤΗΝ ΘΕΛΕΙ Ο ΙΔΙΟΣ"
Ἐπίσημα Ἀρχεῖα ΚΚΕ ,τόμ.6, σελ.337-338)





Ξεκινῶ ἐκ προοιμίου γιὰ τοὺς ἀρχαίους Μακεδόνες μὲ τὰ ἑξῆς :

 1.  Ἐλλείψει ἐπαρκῶν πηγῶν (ἐπιγραφῶν κλπ)
ΔΕΝΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΙΓΟΥΡΟΙ
 ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ
ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ, ὅμως κατὰ πᾶσα πιθανότητα ἀνῆκε στὴ ΔΩΡΙΚΗ διάλεκτο, καὶ μάλιστα στὴν ΑΡΧΑΙΟΤΑΤΗ μορφή της.
Ὡστόσο ,ὑπάρχουν μερικὲς ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ που διασώζειὁ ΗΣΥΧΙΟΣ (5ος αἰ μΧ) στὸ τέλος τοῦ Λεξικοῦ του οἱ ὁποῖες  ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΕΤΥΜΟΛΟΓΗΘΟΥΝ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ παρόλες τὶς φιλότιμες προσπάθειες πολλῶν  (πχ οἱ λέξεις : γόταν ,γάρκαν ,γόδα, ἰζέλα  κλπ ).

Ἀντίθετα οἱ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ἐκ τῶν 150 περίπου λέξεων ποὺ ἀποκαλεῖ ὁ Ἡσύχιος "μακεδονικές" 
εὔκολα δείχνουν τὴν ἑλληνική καὶ μάλιστα ΔΩΡΙΚΗ προέλευση τους.

Ὁπότε ἐλλείψει ΑΣΦΑΛΩΝ γραπτῶν πηγῶν 
οὔτε ἡ ἄποψη ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ (περὶ ἑλληνικότητας τῆς ἀρχ.μακεδονικῆς)-ΑΝ ΚΑΙ Η ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΣΗ ΠΙΟ ΠΙΘΑΝΗ- οὔτε τοῦ Kretschmer (περὶ Ἰλλυρικοθρακικῆς προέλευσης) μπορεῖ νὰ ὑποστηριχθεῖ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΣ μὲ ΑΠΟΛΥΤΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ-
 δηλ.ΤΕΛΕΣΙΔΙΚΩΣ.

Πρέπει ,ὅμως, νὰ εἰπωθεῖ μὲ πᾶσαν ἐντιμότητα ὅτι ἡ πλειοψηφία τῶν ξένων ΕΓΚΡΙΤΩΝ ἐπιστημόνων γλωσσολόγων πχ ΚΡΕΤΣΜΕΡ, ΝΤΕΜΠΡΟΥΝΕΡ, ΠΙΣΑΝΙ, ΣΒΆΙΤΣΕΡ ἀκόμα κι ὁ ὀγκόλιθος Ελληνιστής ΒΙΛΑΜΟΒΙΤΣ ,δέχονται τὴν θέση ΚΡΕΤΣΜΕΡ (Kretschmer) γιὰ τὴν ΙΛΛΥΡΙΚΟΘΡΑΚΙΚΗ καταγωγὴ τῆς  ἀρχαίας Μακεδονικῆς  (ἡ ὁποία κυρίως βασίζεται στὴν διατήρηση τῶν Β,Γ,Δ στὴν Μακεδονική ἀντὶ τῶν Φ,Χ, Θ  τῆς ἑλληνικῆς )  καὶ ἡ ὁποία ἐν συνόψει εἶναι ἡ ἑξῆς :
ΟΙ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ ΗΤΑΝ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΦΥΛΟ ΠΟΥ ΕΦΤΑΣΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ 2η ΧΙΛΙΕΤΙΑ ΠΡΟΤΟΥ ΔΙΑΜΟΡΦΩΘΕΙ ΠΛΗΡΩΣ Η ΠΡΩΤΟΕΛΛΗΝΙΚΗ 
ΚΑΤΟΠΙΝ ΑΝΑΜΙΧΘΗΚΕ ΜΕ ΤΑ ΙΛΛΥΡΙΚΑ ΚΑΙ ΘΡΑΚΙΚΑ ΦΥΛΑ ΑΠΟ ΟΠΟΥ ΠΡΟΕΚΥΨΕ Η ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΕΝΑ ΠΡΩΤΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΙΔΙΩΜΑ ΑΝΑΜΙΚΤΟ ΜΕ ΙΛΛΥΡΙΚΟ-ΘΡΑΚΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ.
Κι αὐτὴ ἡ γλωσσολογικὴ θέση στηρίζεται ΜΟΝΟΝ στὴν διατήρηση στὴ Μακεδονικὴ τῶν φθόγγων Β,Γ,Δ τὰ ὁποῖα ἤδη ἡ ΠΡΟΔΙΑΛΕΚΤΙΚΗ Κοινὴ Ἑλληνικὴ εἶχε μετατρέψει στὰ Φ,Χ,Θ.

Βέβαια αὐτὴ εἶναι μιὰ ἐπιστημονική -γλωσσολογικὴ θέση ἥ ὁποία ὅμως -κατὰ τὴ γνώμη ἀλλων μεγάλων γλωσσολόγων (ΧΑΤΖΙΔΑΚΗΣ,ΚΑΛΛΕΡΗΣ κλπ) δὲν εἶναι ΙΚΑΝΗ νὰ ἀποδείξει αὐτὸ ποὺ ὑποστηρίζει ,ΕΛΛΕΙΨΕΙ ΓΡΑΠΤΩΝ ΠΗΓΩΝ .
 Αὐτὴ πάντως εἶναι ἡ πλειοψηφοῦσα θέση μεταξὺ τῶν σοβαρῶν ξένων εἰδικῶν ὅσον ἀφορᾶ στὴν ΓΛΩΣΣΑ τῶν Ἀρχ.Μακεδόνων .


2. Ὅμως ἐκεῖνο ποὺ ἐνδιαφέρει περισσότερο στὴν παροῦσα ἀνάρτηση -ἐλλείψει ὅπως προανέφερα γραπτῶν μνημείων- εἶναι ἡ ἀναφορὰ τῶν  ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ ποὺ μιλοῦν περὶ  ξεχωριστῆς Μακεδονικῆς γλώσσας διαφοροποιῶντας καὶ γλωσσικὰ τοὺς  Ἕλληνες ἀπὸ τοὺς Μακεδόνες.
Δὲν θὰ ἀναφέρω τὸν ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ ποὺ στοὺς "Φιλιππικούς"του ἀποκαλεῖ τὸν Φίλιππο βάρβαρο ("ΟΥ ΜΟΝΟΝ ΟΥΧ ΕΛΛΗΝΟΣ ΟΝΤΟΣ 
ΟΥΔΕ ΠΡΟΣΗΚΟΝΤΟΣ ΟΥΔΕΝ ΤΟΙΣ ΕΛΛΗΣΙΝ.."
=ὄχι μόνον δὲν εἶναι Ἕλληνας ,ἀλλὰ δὲν ἔχει τίποτα ποὺ νὰ ταιριάζει στοὺς Ἕλληνες..-ΔΗΜ.ΦΙΛΙΠ. Γ'37)--ὁ Δημοσθένης μπορεῖ νὰ θεωρηθεῖ ὡς Ἀντιμακεδονίζων  πολιτικολογῶν -
θὰ ἀναφερθῶ ὅμως στὸν  ΙΣΟΚΡΑΤΗ ὁ ὁποῖος δὲν μπορεῖ νὰ θεωρηθεῖ "ἀντιμακεδόνας" ἀφοῦ ζητάει ἀπὸ τὸν Φίλιππο νὰ ἀναλάβει Πανελλήνια Ἐκστρατεία κατὰ τῶν Περσῶν γράφοντας ὅτι οἱ πρόγονοι τοῦ Φιλίππου "ΜΟΝΟΥΣ ΓΑΡ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΥΧ ΟΜΟΦΥΛΟΥ ΓΕΝΟΥΣ ΑΡΧΕΙΝ ΑΞΙΩΣΑΙ.."(Ἰσοκ.Φιλιπ.108)
& : ΤΟΥΣ ΜΕΝ ΕΛΛΗΝΑΣ ΕΥΕΡΓΕΤΕΙΝ, ΜΑΚΕΔΟΝΩΝ ΔΕ ΒΑΣΙΛΕΥΕΙΝ, ΤΩΝ ΔΕ ΒΑΡΒΑΡΩΝ ΑΡΧΕΙΝ..."(Φίλ.154).





Δὲν πρόκειται ἐπισης  νὰ ἀναφερθῶ  στὴν πασίγνωστη ΑΝΤΙΔΙΑΣΤΟΛΗ τῶν ἀρχαίων συγγραφέων (Θουκυδίδης, Ἀρριανός,Παυσανίας κλπ) μεταξύ Ἑλλήνων καὶ Μακεδόνων σὰν νὰ μιλοῦσαν γιὰ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ Ἔθνη γιατὶ λίγο-πολὺ αὐτὰ εἶναι γνωστά.

Θὰ ἐπιστήσω ὅμως τὴν προσοχὴ στὸν ΠΛΟΥΤΑΡΧΟ ὁ ὁποῖος σὲ δύο -τουλάχιστον-σημεῖα ὁμιλεῖ περὶ  ΞΕΧΩΡΙΣΤΗΣ Μακεδονικῆς γλώσσας ,δίνοντας τὴν ἐντύπωση  ὅτι πρόκειται γιὰ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ γλῶσσα ἀπὸ τὰ ἑλληνικά.
Γράφει  λοιπόν ὁ Πλούταρχος στόν "ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ" ὁταν ἐξιστορεῖ τὸ θανατηφόρο ἐπεισόδιο μὲ τὸν Κλεῖτο (τὸν ὁποῖον σὲ μιὰ λογομαχία μεθυσμένων φόνευσε ὁ Ἀλέξανδρος ἄν καὶ ὁ Κλεῖτος τοῦ εἶχε σώσει τὴ ζωὴ στὸν Γρανικό ) 
ὅτι εἰρωνευόμενος ὁ Ἀλέξανδρος τὸν Κλεῖτο, ρωτᾶ τοὺς γύρω του :
"ΟΥ ΔΟΚΟΥΣΙΝ  ΥΜΙΝ
ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΝ ΤΟΙΣ ΜΑΚΕΔΟΣΙΝ
ΩΣΠΕΡ ΕΝ ΘΗΡΙΟΙΣ ΗΜΙΘΕΟΙ ΠΕΡΙΠΑΤΕΙΝ?" (Πλουτ.Αλεξ.51)
[= δὲν σᾶς φαίνονται οἱ Ἕλληνες ὅτι περπατοῦν ἀνάμεσα στοὺς Μακεδόνες ως Ἡμίθεοι ἀνάμεσα σὲ θηρία ?]
Καὶ ὅταν ὁ Κλεῖτος ἀντιμίλησε στὸν Ἀλέξανδρο ,
 ὁ τελευταῖος ὀργισθείς "ΑΝΑΠΗΔΗΣΑΣ ΑΝΕΒΟΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΣΤΙ ΚΑΛΩΝ ΤΟΥΣ ΥΠΑΣΠΙΣΤΑΣ.."(Πλουτ.Ἀλεξ.51)
[= ἀνασηκώθηκε φωνάζοντας ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ
 τοὺς Ὑπασπιστές]

Πάλιν ὁ Πλούταρχος στὸν "ΕΥΜΕΝΗ" ἀναφέρεται σὲ αὐτὴν τήν ..περίφημη Μακεδονικὴ Γλῶσσα  γράφοντας ὅτι οἱ Μακεδόνες ὑποδέχτηκαν τὸν Εὐμένη φωνάζοντας σὲ Μακεδονικὴ γλῶσσα :
"ΩΣ ΕΙΔΟΝ ΕΥΘΥΣ ΑΣΠΑΣΑΜΕΝΟΙ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ Τῌ ΦΩΝῌ  ΤΑΣ ΤΕ ΑΣΠΙΔΑΣ ΑΝΕΙΛΟΝΤΟ.."(Πλουτ.Ευμ.14)
[=μόλις τὸν εἶδαν τὸν χαιρέτησαν σε μακεδονικὴ γλῶσσα καὶ σήκωσαν ψηλὰ τὶς ἀσπῖδες]



Τὰ  παραπάνω βέβαια δὲν ἀποδεικνύουν
 αὐτὰ ποὺ ὑποτίθεται ὅτι θέλουν νὰ ἀποδειξουν
δεδομένου ὅτι ,ναὶ μὲν γνωρίζουμε ὅτι οἱ ἀρχ.συγγραφεῖς ἀντιδιαστέλλουν Ἕλληνες καὶ Μακεδόνες κάνοντας λόγο  γιὰ Μακεδονικὴ Γλῶσσα (=φωνή) , ἀλλὰ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΕΠΙΓΡΑΦΙΚΟ Ή ΑΛΛΟ ΓΡΑΠΤΟ ΥΛΙΚΟ γιὰ νὰ ποῦμε μὲ ἀσφάλεια ΠΟΙΑ ΗΤΑΝ Η ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ- ἄν ἦταν παρακλάδι τῆς ΔΩΡΙΚΗΣ ἤ ἀναγόταν στὴν ἰλλυρικο-θρακική...

Τὸ σίγουρο καὶ ΚΟΣΜΟΪΣΤΟΡΙΚΟ βέβαια γεγονὸς ἦταν ὅτι ὁ Φίλιππος καθιερώνοντας τὴν ΑΤΤΙΚΗ
διάλεκτο -κι ΟΧΙ ΤΗΝ ΔΩΡΙΚΗ ἤ τὴν Μακεδονικὴ γλῶσσα -ὡς ΕΠΙΣΗΜΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΤΟΥ ,κατέστησε τὴν γλῶσσα τοῦ Πλάτωνα τελικὰ μέσῳ τῶν κατακτήσεων τοῦ Ἀλεξάνδρουως  ὡς ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΓΛΩΣΣΑ.
Καὶ ἀπὸ  αὐτὴν προέκυψε ἡ ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΗ ΚΟΙΝΗ ποὺ ὑπῆρξε ὁ ΕΝΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ παράγων Εὐρώπης-Ἀσίας 1000 χρόνια μετὰ τὸν Ἀλέξανδρο,
ἀφοῦ μόνο μετὰ τὸ ΙΣΛΑΜ καὶ τῖς ΑΡΑΒΙΚΕΣ Κατακτήσεις ἡ Ἀνατολὴ ἔγινε πάλι "Ἀνατολή"
ἀποβάλλοντας τὸν ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟ της χαρακτήρα.

Τέλος δὲν πρέπει νὰ λησμονοῦμε ὅτι ὁ Πολιτισμὸς τοῦ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ
ὑπῆρξε ὁ ΜΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ποὺ γνώρισε ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ἡ Οἰκουμένη, ἀφοῦ τὴν Κλασσικὴ Ἑλλάδα τὴν γνώρισε μέσῳ τῶν Φιλολόγων καὶ τῶν Ἀρχαιολόγων τὸν 19ο αἰ.
ἐνῶ ὁ Ἀλέξανδρος εἶχε γίνει ἤδη μυθιστορία
 δηλ ΘΡΥΛΟΣ ὅλων τῶν λαῶν,πρὶν 2000 καὶ πλέον χρόνια, ἐνῶ ἡ Ἑλληνικὴ γλῶσσα διατήρησε
τὸν ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ της χαρακτῆρα τουλάχιστον μέχρι τὴν ἐποχή τοῦ Ἰσλάμ τὸν 7ο αι μΧ , δηλ 1000 χρόνια μετὰ τὸν θάνατο τοῦ Ἀλεξάνδρου..




 _________________________________________________

















____________________________________________




ΥΓ.  Κατὰ τὴν νεώτερη ἐποχή,  ἡ Ἐπαρχία τῶν Σκοπίων ὀνομαζόταν VARDARSKA δηλ. Ἐπαρχία τοῦ ΒΑΡΔΑΡΗ  -ὁ Τίτο τὴν μετωνόμασε σέ "Μακεδονία" μεταπολεμικά , σύμφωνα μὲ τοὺς πολιτικοὺς σχεδιασμοὺς τοῦ τότε κομμουνιστικοῦ συνασπισμοῦ.
 Σὲ κάθε περίπτωση ,οἱ Σλαβόφωνοι τῆς Μακεδονικῆς γῆς ἄρχισαν νὰ ἐπικαλοῦνται κάποια "μακεδονική" ΕΘΝΙΚΗ καταγωγὴ
ΜΟΝΟ στὰ τέλη τοῦ 19ου αἰ.μέσῳ τῆς ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ (ΕΜΕΟ)
ποὺ ὀργάνωσε τήν-ἀποτυχημένη- ΕΞΕΓΕΡΣΗ ΤΟΥ ΙΛΙΝΤΕΝ τὸ 1903 κατὰ τῶν Ὀθωμανῶν .

Ἀργότερα βέβαια ἡ ΕΜΕΟ πέρασε ὁλοκληρωτικὰ στὰ χέρια τῶν ΒΟΥΛΓΑΡΙΖΟΝΤΩΝ, ἀπ ’ ὅπου καὶ ἀρχικὰ ἐκπορευόταν..
Ἀπώτερος στόχος τῆς ΕΜΕΟ ἦταν ,ἀφοῦ ἐπιτευχθεῖ πρῶτα ἡ Ἀνεξαρτητοποίηση τῆς Μακεδονίας, κατόπιν νὰ πραγματοποιηθεῖ ἡ Προσάρτηση της στὴν Βουλγαρία -ὅπως ἔγινε καὶ μὲ τὴν Ἀνατ.Ρωμυλία.

Στὸ διήγημα τοῦ Σ.ΜΥΡΙΒΗΛΗ "Η ΖΩΗ ΕΝ ΤΑΦΩ " στὴν  Α'  Ἔκδοση τοῦ 1924 ,
 
φαίνεται ἡ διαμόρφωση αὐτῆς τῆς"μακεδονικῆς"συνείδησης ("ΜΑΚΕΝΤΟΝ ΟΡΤΟΝΤΟΞ") ἀπὸ τοὺς Σλαβομακεδόνες. 
(Στὶς μετέπειτα ἐκδόσεις τοῦ ἐν λόγῳ διηγήματος ὁ Μυριβήλης γιὰ προφανεῖς πολιτικὲς σκοπιμότητες ἀφαίρεσε τὴν ἐπίμαχη φράση ἀπὸ τὸ κείμενο του..)

 Ἄς  μὴν ἀγνοοῦμε ,ὅμως, ὅτι πολλοὶ Μακεδονομάχοι ἦταν Σλαβόφωνοι
(οἱ λεγόμενοι ΓΡΑΙΚΟΜΑΝΟΙ) δὶνοντας τὸ αἷμα τους γιὰ νὰ ἐνταχθεῖ ἡ ὑπὸ Ὀθωμανικὴ κατοχὴ Μακεδονία ,στὸ Ἑλληνικὸ κράτος-
καὶ ἡ πραγματικότητα εἶναι ὅτι χωρὶς ΑΥΤΟΥΣ  θὰ εἶχε χαθεῖ γιὰ τὸν Ἑλληνισμὸ ἡ Μακεδονία ἀφοῦ  θὰ εἶχε προσαρτηθεῖ στὴν Βουλγαρία
  (.Βλ Κ.ΒΑΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΤΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ, 1993).

Κραυγαλέο παράδειγμα ὁ ἡρωικὸς ΚΑΠΕΤΑΝ-ΚΩΤΤΑΣ ποὺ ἀπαγχονίστηκε τὸ 1905 στὸ Μοναστήρι τῶν Σκοπίων ἀπὸ τοὺς Τούρκους φωνάζοντας στὰ ΣΛΑΒΟΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ :
Dazivi Gartsia =ΖΗΤΩ Η ΕΛΛΑΣ !
(Α.Κοντούλης, Βιογραφία Καπετάν Κώττα‒ Χρήστου, 1931, σελ.43)

                         Η ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ "ΚΑΥΣΙΑ"
                   ΣΤΟΥΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥΣ ΑΦΓΑΝΟΥΣ

---------
(*)  λόγῳ τῶν θέσεων του γιὰ τὸ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ 
τὸ ΚΚΕ  κυνηγήθηκε στὸν Μεσοπόλεμο μὲ τὸ ΙΔΙΩΝΥΜΟ τοῦ Βενιζέλου καὶ τὸ  1931 ἐπειδὴ εἶχε ἀπαγορευτεῖ ἀπὸ τὰ δικαστήρια ἡ χρήση τοῦ τίτλου "Ριζοσπάστης",  τὸ ἐπίσημο ὄργανο τοῦ ΚΚΕ κυκλοφόρησε , ὥς τὸ 1934,  μὲ τὸν τίτλο" Νέος Ριζοσπάστης".

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.