Ἰω.ΦΙΛΟΠΟΝΟΣ (+570 μΧ) : τὰ μεγάλα πνεύματα ἔρχονται ἀπὸ τὸ μέλλον.



Ἄγνωστος στοὺς πολλοὺς ,ὁ Ἀλεξανδρινὸς ἐπιστήμων, φιλόσοφος καὶ θεολόγος , ΙΩΑΝΝΗΣ ΦΙΛΟΠΟΝΟΣ , τὸ ΜΟΝΟ πρωτότυπο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ πνεῦμα  τῆς βυζαντινῆς ἐποχῆς,
ἔζησε τὸν 6ο αἰ.μΧ , ἀλλὰ προηγήθηκε κατὰ πολὺ τῆς ἐποχῆς του.

Ξεκινῶντας ,ὡς χριστιανός, ἀπὸ θεολογικὰ κίνητρα , προσπὰθησε νὰ  ἀναιρέσει τὶς θέσεις τῆς Ἀριστοτελικῆς Φυσικῆς περὶ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ , καὶ περὶ ΝΟΩΝ (=ἐλασσὸνων θεοτήτων) ποὺ κινοῦν , ΕΛΚΟΝΤΑΣ, τὶς Οὐράνιες Σφαῖρες .

Ἔτσι Φιλόπονος ὑποστήριξε ὅτι ·

1) ὁ κόσμος δὲν εἷναι αἰώνιος , ἀλλὰ ΕΧΕΙ ΑΡΧΗ , ἐπειδὴ ἄν ὑπάρχει ΑΠΕΙΡΗ ΣΕΙΡΑ ΑΙΤΙΩΝ , ΕΙΝΑΙ ΑΔΥΝΑΤΗ  Η ΥΠΑΡΞΗ ΤΟΥ "ΤΩΡΑ"..

2)  δὲν χρειάζεται ἡ ΕΠΑΦΗ μὲ ἕνα Κινοῦν ὅπως δίδασκε ὁ Ἀριστοτέλης γιὰ νὰ ἐξηγήσει τὴν ΚΙΝΗΣΗ τῶν.σωμάτων,.ἀρκεῖ η ΩΘΗΣΗ ποὺ δίνει κάποιος σὲ ἕνα σῶμα · 
αὐτὴ ,στὸ κενό, μπορεῖ νὰ διατηρεῖ αἰώνια τὴν κίνηση ἑνὸς ἀντικειμένου.
Κατὰ συνέπεια ,δὲν χρειάζονται οἱ ἀριστοτελικοὶ  ΝΟΕΣ γιὰ νὰ κινοῦν τὰ οὐράνια σώματα, ἀρκεῖ ἡ πρώτη ΩΘΗΣΗ ποὺ τοὺς ἔδωσε ὁ θεὸς κατὰ τὴν Δημιουργἰα.

Τὰ παραπάνω  βεβαίως, κτυποῦσαν τὴν Ἀριστοτελικὴ Φυσικὴ στὸν ΑΔΥΝΑΤΟ ΣΗΜΕΙΟ της : στὴν ἐξήγηση τῆς πορείας τοῦ ΒΕΛΟΥΣ 
ἤ στὴν ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ τῶν σωμάτων ποὺ πέφτουν στὴ γῆ.

 Ὁ Φιλὀπονος πρότεινε δηλ. ἐπʹ αὐτοῦ ,
μιὰ νέα θεωρία ΟΡΜΗΣ —1000 χρόνια πρὶν τὸν ΓΑΛΙΛΑΙΟ καὶ τὸν ΝΕΥΤΩΝΑ—ποὺ ἀναιροῦσε ἐκ βάθρων τὴν Φυσικὴ τοῦ Ἀριστοτέλη.

Οἱ ἰδέες  ὅμως τοῦ ΙΩΑΝΝΗ ΦΙΛΟΠΟΝΟΥ
 δὲν εὐδοκίμησαν τότε· 
ἀφενὸς οἱ νεοπλατωνικοὶ τὸν πολέμησαν ἐπειδὴ ἦταν χριστιανὸς καὶ ἀφετέρου ἡ βυζαντινὴ Ἐκκλησία , στὴν 6η Οἰκουμενικὴ Σύνοδο , τὸν ἀφώρισε ὀνομαστικὰ —μετὰ θάνατον..—ὡς Μονοφυσίτη, ρίχνοντας ἔτσι ΚΑΙ  τὰ ἐπιστημονικὰ του συγγράμματα στὴ σιωπὴ αἰώνων..

Τὸ ἔργο τοῦ Φιλόπονου ἦρθε στὸ φῶς 
τὸν 14ο αἰ.μΧ , ὅταν Καθολικοὶ Ἱερωμένοι Καθηγητὲς Πανεπιστημίου , ὅπως οἱ OCKAMM, BURIDAN, D' ORESME  κλπ, προσπαθῶντας νὰ ἀναιρέσουν τὴν θεωρία Κίνησης τοῦ Ἀριστοτέλη
 (μὲ σκοπὸ  πάντα ,τὴν ἀναίρεση  τῆς θέσης του περὶ Αἰωνιότητας τοῦ Κόσμου) ΕΠΕΣΑΝ ΠΑΝΩ ΣΤΙΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΤΟΥ ΦΙΛΟΠΟΝΟΥ, κι  ἔτσι ἔφεραν στὸ φῶς τὴν θεωρία τῆς ΟΡΜΗΣ τοῦ 6ου αἰ. ,ἡ ὁποία , μὲ διαφορετικὴ διατύπωση, ἐπρόκειτο νὰ ὁδηγήσει στὴν ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ τοῦ 17ου αἰ. μὲ τὴ Νέα Φυσικὴ ΓΑΛΙΛΑΙΟΥ—ΝΕΥΤΩΝΑ.

Συμπερασματικὰ ἔχω νὰ πῶ τὰ ἀκόλουθα·

ἄν ὁ Φιλόπονος ΔΕΝ εἶχε ἀσχοληθεῖ μὲ θεολογικὰ ζητήματα , δὲν θὰ εἶχε ἐπισύρει τὴν προσοχὴ τῆς βυζαντινῆς Ἐκκλησίας  τῆς Κων/πολης (ἡ ὁποία πάντοτε παρακολουθοῦσε  καχύποπτα τὴν Ἀλεξανδρινὴ Ἐκκλησία , ἀνταγωνίστρια  της περὶ τὰ θεολογικά—καὶ ὄχι μόνο..)  καὶ τὸ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ του έργο ,στὴν ΦΥΣΙΚΗ, δὲν θὰ εἶχε ἀποσιωπηθεῖ· 
ΙΣΩΣ  νὰ εἶχε ὁδηγήσει σὲ μιὰ ἐπιστημονικὴ ἐπανάσταση τὴν πρωτοβυζαντινὴ περίοδο.

Ἐπίσης , ἀπὸ τὸ ἔργο τοῦ Φιλόπονου γίνεται φανερὸ  ὅτι ὁ Χριστιανισμὸς , μὲ τὴν βιβλικὴ  του θέση περὶ Δημιουργίας , ἦταν ἐκεῖνος ποὺ θὰ ΑΠΟΠΝΕΥΜΑΤΟΠΟΙΟΥΣΕ/ ΑΠΟΜΥΘΟΠΟΙΟΥΣΕ  ΤΟΝ ΦΥΣΙΚΟ ΚΟΣΜΟ ἀφαιρῶντας τὰ Πνεύματα (βλ ἀριστοτελικοὺς ΝΟΕΣ) ἀπὸ τὴν ΦΥΣΗ,  κάτι ποὺ ἀδυνατοῦσε νὰ κάνει ὁ Νεοπλατωνισμὸς ( ὁ φιλοσοφικὸς ἀνταγωνιστὴς τοῦ Χριστιανισμοῦ) ὁ ΜΟΝΙΣΜΟΣ τοῦ ὁποίου  ΑΝΗΓΑΓΕ 
τελικὰ ΤΗΝ ΥΛΗ ΣΤΟ ΠΝΕΥΜΑ..

Μερικὲς φορὲς στὴν Ἱστορία παρουσιάζονται κάποια πνεύματα ποὺ προπορεύονται τόσο μπροστὰ  ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τους , ὥστε μοιάζουν σὰν νὰ .."ΣΥΝΟΨΙΖΟΥΝ" στὸν ἑαυτὸ τους χιλιάδες ἀνθρώπων ποὺ πρόκειται
 νὰ  ὑπάρξουν στὸ ΜΕΛΛΟΝ..








_______
ΥΓ τὸ ἔργο τοῦ ΦΙΛΟΠΟΝΟΥ ἦρθε πάλι στὸ φῶς μετὰ ἀπὸ 1500 χρόνια περίπου, τὸν 20αἰ. 
ἀπὸ τὸν SORABJI ( βλ.φωτο)





(Μ.ΔΑΝΕΖΗΣ-Σ.ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ)

__________




Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.