Ἡ Ἐσχατολογία στὸν 20ο αἰῶνα.




 

Τὸν ἀείμνηστο  καθηγητὴ Γ. ΠΑΤΡΩΝΟ (+2021)   δέν τὸν πρόλαβα στὴν Θεολογική διότι σπούδαζα ἤδη στὴν Φιλοσοφικὴ Ἀθηνῶν τὸ 1981, ὅμως τὸ παρὸν βιβλίο του τὸ συνιστῶ γιὰ κάθε θεολόγο καὶ μὴ , ὁ ὁποῖος ἐνδιαφέρεται γιὰ τὸ θεμελιακὸ ζήτημα τῆς Καινῆς Διαθήκης :τὸ ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΚΟ.
Συνοψίζω ·
δύο σχολὲς κυριάρχησαν τὸν 20ο αἰ. στὴν εὐρωπαϊκὴ  θεολογία :
 1)  ἡ "γερμανική" σχολὴ τῆς ΣΥΝΕΠΟΥΣ ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΑΣ/Konsequente Eschatologie (A. Schweitzer*) ἡ ὁποία στηριζόμενη κυρίως,
ἀλλ’ ὄχι μόνο, στὸ Λόγιο τοῦ Ἰησοῦ στὸν Μυστικὸ Δεῖπνο "οὐ μὴ πίω ἀπὸ τοῦ γενήματος τῆς ἀμπἐλου ἕως ὅτου ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ ἔλθῃ" {ΛΟΥΚ.22,18} καὶ στὴν ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ {=ἐλθέτω ἡ Βασιλεία Σου} ὑποστήριξε ὅτι ὁ Ἰησοῦς ἐπαγγέλθηκε τὴν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΗ  ΣΤΟ ΠΡΟΣΕΧΕΣ ΜΕΛΛΟΝ—κοντινὸ βεβαίως..—ἡ ὁποία, ἐπειδὴ ΔΕΝ ΗΡΘΕ, ἐγέννησε τὴν μετέπειτα Χριστολογία τῆς Ἐκκλησίας.

2) στὸν ἀντίποδα ἀπάντησε ἡ "ἀγγλοσαξωνική" σχολὴ τῆς ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΕΙΣΑΣ ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΑΣ /Realized Eschatology (C.H.Dodd**) ἡ ὁποία βασιζόμενη σὲ Παραβολὲς καὶ σὲ  Λόγια  τοῦ Ἰησοῦ  ὅπως τὸ παρακάτω "εἰ δὲ ἐν δακτύλῳ θεοῦ ἐκβάλλω τὰ δαιμόνια, ἄρα ἔφθασεν ἐφ’ ὑμᾶς ἡ βασιλεία τοῦ θεοῦ"  {ΛΟΥΚ.11,20} ὑποστήριξε ὅτι ὁ Ἰησοῦς πίστευε καὶ κήρυττε ὃτι στὸ ἔργο Του ΗΤΑΝ ΠΑΡΟΥΣΑ  ΗΔΗ Η ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ.
Κατὰ τὴν σχολὴ αὐτὴ,ἡ ἀναμονὴ τῆς Β’ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ συνιστᾶ ΜΥΘΟ ποὺ ἔπλασε ἡ μεταπασχάλεια Κοινότητα  κατ’ ἀναλογίαν καὶ κατ’ἐπιρροὴν τῆς σύγχρονης της ΙΟΥΔΑΪΚΗΣ Ἀποκαλυπτικῆς  Γραμματείας.

Συμβιβασμὸ τῶν δύο αὐτῶν ἐσχατολογικῶν σχολῶν ἐπεδίωξαν πολλοὶ γνωστοὶ θεολόγοι ὅπως οἱ Jeremias, Cullmann,Φλωρόφσκι (καὶ ὁ Πατρῶνος) μέ τὴν λεγόμενη  ΕΓΚΑΙΝΙΑΣΘΕΙΣΑ ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΑ ποὺ ὑποστηρίζει ὅτι ἰσχύουν καὶ οἱ δύο "ἀντιμαχόμενες" ἐσχατολογικὲς θέσεις ,
οἱ ὁποῖες ΕΧΟΥΝ ΔΙΚΙΟ ΣΕ Ο,ΤΙ ΛΕΝΕ ΚΑΙ ΑΔΙΚΟ ΣΕ Ο,ΤΙ Η ΚΑΘΕΜΙΑ ΑΡΝΕΙΤΑΙ.

 Θὰ ὁλοκληρώνω μὲ τὰ ἑξῆς·
ἐπειδὴ  ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΥΝ ΘΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΝΤΙΦΑΣΕΙΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ—εἶναι γνωστὸ  αυτὸ ἐδῶ καὶ αἰῶνες στὴν ἔρευνα—γι αύτὸ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΟΥΝ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΩΝ ΚΑΤΑΛΛΗΛΩΝ ΧΩΡΙΩΝ.  
Προκύπτει ὅμως ἕνα ἐρώυημα πρὸς τοὺς ὑποστηρικτὲς τῆς "πραγματοποιηθείσας ἐσχατολογίας" : <ἄν ἡ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ ἦταν ΗΔΗ παροῦσα στὸ ἔργο τοῦ Ἰησοῦ, ΤΟΤΕ ΠΟΙΑ Η ΑΝΑΓΚΗ ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΙΚΗΣ ΘΥΣΙΑΣ ΤΟΥ  γιὰ νὰ ἔρθει αὐτὴ ἡ Βασιλεία ;>





_____________________________

* A.Schweitzer,  Ἱστορία τῆς ἔρευνας τοῦ Βίου τοῦ Ἰησοῦ (ἑλλ.μετ. ὁμάδας θεολόγων, "Ἄρτος Ζωῆς, 1982)
** C.H.Dodd, The Parables of Kingdom, Λονδῖνο, 1935

________________
ΥΓ  Κἀποια ἐκ τῶν ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ 
τοῦ ἐν λόγῳ βιβλίου τοῦ Πατρώνου :

—Η ΠΡΟΗΓΗΘΕΙΣΑ ΤΟΥ ΕΙΚΟΣΤΟΥ ΑΙΩΝΑ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ
—Η "ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΑ" ΤΟΥ A. SCHWEITZER
—Η ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΤΗΣ "ΣΥΝΕΠΟΥΣ ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΑΣ" ΣΤΟΝ ΑΓΓΛΟΣΑΞΟΝΙΚΟ ΚΟΣΜΟ
—Η "ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΕΙΣΑ ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΑ" ΤΟΥ C. H. DODD
—ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ ΠΑΡΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
—Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ "ΑΠΟΜΥΘΕΥΣΗΣ" ΤΟΥ R. BULTMANN
—Η "ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΛΠΙΔΟΣ" ΤΟΥ J. MOLTMANN.



Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.