Τό "λογικὸ ἅλμα" στὴν Γνωσιοθεωρία τοῦ Ἀριστοτἐλη.



Μὲ ἀφορμὴ ἀπορίες μιᾶς καλῆς φοιτήτριας στὸν Ἀνοικτὸ Πανεπιστήμιο Κύπρου περὶ τῆς γνωσιοθεωρίας τοῦ Ἀριστοτέλη, διευκρινίζω  τά ἑξῆς·

1) ὁ Πλάτων θεωροῦσε ὡς θεμέλιο τῆς Γνώσης,  τὶς ΕΜΦΥΤΕΣ a priori ἀντιλήψεις ποὺ ἔχουμε γιὰ τὰ Πράγματα, ἐξαιτίας τῆς ΠΡΟΫΠΑΡΞΗΣ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ.{ βλ.τὴν ἀπάντηση στὸ ἐρώτημα τοῦ ΜΕΝΩΝΟΣ  :  "ἀφοῦ δὲν γνωρίζεις Σωκράτη ΤΙ εἶναι Ἀρετή, πῶς θά τὴν ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕΙΣ ὃταν τὴν βρεῖς;" , ὅπου ὁ Σωκράτης ἀπάντησε λέγοντας ὅτι θὰ ΘΥΜΗΘΕΙ τὴν γνώση ποὺ εἶχε περὶ Ἀρετῆς ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΝΣΑΡΚΩΣΗ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΥΛΗ καὶ θά τὴν ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕΙ..} 

2) ἀντιθέτως ὁ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ πού δὲν δεχόταν τὴν πλατωνικὴ  Προΰπαρξη τῆς Ψυχῆς, γράφει στά "ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΥΣΤΕΡΑ"   ὅτι ΠΗΓΗ τῆς Γνώσης εἶναι ἡ  ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ἀντίληψη ἡ ὁποία ἐπαναλαμβανόμενη γεννᾶ τὴν ΕΜΠΕΙΡΙΑ { πχ. γνωρίζουμε μἐσῳ ἄμεσης αἰσθητηριακῆς ἀντίληψης τοὺς συγκεκριμένους ἀνθρώπους Α, Β,Γ καὶ κατόπιν  καταλήγουμε ΕΠΑΓΩΓΙΚΩΣ μἐσῳ ΑΦΑΙΡΕΣΗΣ στὴν Γενικὴ Ἔννοια "ἄνθρωπος"}

Ὅμως,  ἐδῶ γεννᾶται τὸ ἑξῆς  πρόβλημα: 

ἐνῶ πράγματι  ἡ γνώση τῶν ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ὄντων  {=καθεκάστων}  ἀποκτᾶται διὰ τῆς ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ, πῶς προκύπτει ἡ γνωση τῶν ΚΑΘΟΛΙΚΩΝ  ΑΡΧΩΝ ἢ τῶν ΦΥΣΙΚΩΝ  ΝΟΜΩΝ ;
πχ. πῶς προκὐπτει καὶ ἐξηγεῖται  ἡ διάκριση ἔμβιων καὶ ἄβιων ὄντων , φυτῶν καὶ ζώων , 
ἢ ἡ διατύπωση τοῦ  φυσικοῦ νόμου τῆς βαρύτητας  κλπ ; Βάσει ποιοῦ κριτηρίου ἢ  ποιᾶς ἰδιότητας χωρίζουμε  τὴν Πραγματικότητα σέ  ΕΝ καὶ ΠΟΛΛΑ;

 Ἐδῶ ἀπαιτεῖται ΚΑΤΙ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ἀπὸ τὴν ἐμπειρία  ἢ τὴν ἀφαιρετικὴ ἱκανότητα. 

Πρόκειται γιὰ ΑΛΛΑΓΗ ΕΠΙΠΕΔΟΥ, δηλ. γιά "λογικὸ ἅλμα",  ΤΟ ΟΠΟΙΟ ὅμως  ΠΟΤΕ' ΔΕΝ ΕΞΗΓΗΣΕ Ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ—καὶ διερωτῶμαι,
 πῶς θὰ μποροῦσε νὰ τὸ ἐξηγήσει, ἄνευ τῆς  ἀναγωγῆς  ἐν τέλει στὸν προαναφερθέντα Πλατωνικὀ "Μἐνωνα"...

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Χαῖρε Κωνσταντῖνε, τελευταῖε Βασιλέα τῶν Ἑλλήνων!

1974: Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΔΟΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ & ΤΗΝ ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗ.

Δὲν ἦταν μόνον ὁ Ἀλάριχος : Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.