Η "ΜΥΣΤΙΚΗ" ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΑΒΟΛΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΥΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΕΣ.



 Ὅσοι ἔχουν στοιχειώδη μόρφωση μποροῦν εὔκολα νὰ διαπιστώσουν ὅτι οἱ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ τοῦ Ἰησοῦ (πού σχεδὸν ποτέ δέν ἀναφέρονται στὴν Παλαιὰ Διαθήκη, ὃπως τῶν ἄλλων ραββίνων) εἶναι ΑΠΛΕΣ, μέ εἰκόνες ἁπὸ τὴν ζωὴ τῆς ΥΠΑΙΘΡΟΥ καὶ δὲν χρειάζονται γιὰ τὴν κατανόηση τους ἰδιαίτερες θεολογικὲς γνώσεις ἤ ἐξαιρετικὴ εὐφυία. Καὶ ὅλες ἁναφέρονται βεβαίως στὴν ΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΕΠΙ ΓΗΣ.

 Ὡστόσο, στά Συνοπτικὰ Εὐαγγέλια ἀναπαράγεται ἡ ἄποψη ὅτι ΗΤΑΝ ΔΥΣΝΟΗΤΕΣ &  ΔΥΣΕΡΜΗΝΕΥΤΕΣ οἱ Παραβολὲς γιὰ τοὺς ἀκροατὲς τοῦ Ἰησοῦ ΠΟΥ ΓΙ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΤΙΣ ΚΑΤΑΛΑΒΑΝ ΚΑΙ ΕΤΣΙ ΑΠΕΡΡΙΨΑΝ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ.  Μάλιστα οἱ Εύαγγελιστὲς  ἐξηγοῦν καὶ τὸ γιατί ὁ Ἰησοῦς δὲν τὶς ἑρμήνευσε δημοσίως παρὰ μόνο ΜΥΣΤΙΚΑ στοὺς μαθητές Του.

Γράφει πχ. τὸ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ καὶ ἀναπαράγουν οἱ ἄλλοι Συνοπτικοί (ΜΑΤΘ.13,10—17 καὶ ΛΟΥΚ.8, 9—10) ὅτι ὁ Ἰησοῦς ἐξηγοῦσε ΜΟΝΟ στοὺς Μαθητές Του τὸ νόημα τῶν  Παραβολῶν Του
 καὶ ὄχι "τοῖς ἔξω" ἐπειδή·

<ὑμῖν δέδοται γνῶναι τὰ μυστήρια τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ· ἐκείνοις τοῖς ἔξω ἐν παραβολαῖς τὰ πάντα γίνεται ἵνα βλέποντες βλἐπωσι καὶ μὴ ἰδῶσι, καὶ ἀκούοντες ἀκούωσι καὶ μὴ συνιῶσι, μήποτε ἐπιστρέψωσι καὶ ἀφεθῇ αὐτοῖς τὰ ἁμαρτήματα>
{=σέ σᾶς δόθηκε ἡ γνώση τῶν μυστηρίων τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ· σὲ ἐκείνους ὅμως ποὺ βρίσκονται ἔξω ὅλα παρουσιάζονται μὲ Παραβολὲς ὥστε νὰ κοιτάζουν καὶ νὰ μὴν βλἐπουν , νὰ  ἀκοῦν καὶ νὰ μὴν καταλαβαίνουν, γιὰ νὰ μὴν ἐπιστρέψουν ποτέ καὶ τοὺς συγχωρεθοῦν οἱ ἁμαρτίες—ΜΑΡΚ.4,10—12}

 Ὅλοι σχεδὸν οἱ μεταφραστὲς τοῦ πρωτοτύπου εὐαγγελικοῦ κειμένου στὰ νέα ἑλληνικὰ μεταφράζουν τό <μήποτε> ποὺ σημαίνει "ΟΥΔΕΠΟΤΕ" ὡς "μήπως" ΓΙΑ ΝΑ ΜΕΤΡΙΑΣΟΥΝ ΤΗΝ ΣΚΛΗΡΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ποὺ παρουσιάζει ἕνα Ἰησοῦ ὁ ὁποῖος ΚΗΡΥΤΤΕΙ ΕΠΙΤΗΔΕΣ ΜΕ ΓΡΙΦΟΥΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΣΩΘΟΥΝ 
ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ...

Τί λοιπὸν συμβαίνει μέ τὸ προβληματικὸ αύτὸ χωρίο ;
1)καταρχὰς  δέν στἐκει ἡ ἂποψη ὅτι οἱ Παραβολὲς εἶναι δυσνόητες καθόσον ὁ καθεὶς μπορεῖ νὰ διαπιστώσει ὃτι εἶναι ΑΠΛΟΥΣΤΑΤΕΣ καὶ εὔκολα κατανοὴσιμες ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΕΙΔΙΚΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ.
2) ὡστόσο, ὁ Ἰουδαϊκὸς λαὸς ΔΕΝ ΑΠΟΔΕΧΤΗΚΕ ΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ἀπορρίπτοντας τὰ διδάγματα τῶν Παραβολῶν Του περὶ ΕΙΡΗΝΗΣ, ΑΓΑΠΗΣ, ΣΥΓΧΩΡΗΣΗΣ, ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ κλπ
3) ἔπρεπε λοιπὸν νὰ παρουσιαστεῖ ΜΙΑ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΑΡΝΗΣΗΣ ΤΩΝ ΕΒΡΑΙΩΝ ΣΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ.
 Πῶς δὲν δέχτηκαν τὸ Κήρυγμα τῆς ΑΓΑΠΗΣ τοῦ Θεοῦ πού δίδασκε;
 Ἔτσι λοιπὸν οἱ Εὐαγγελιστὲς ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΑΝ ΤΗΝ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ὅτι ὁ ἑβραϊκὸς λαὸς ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΕ ΤΙΣ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ἐπειδὴ ὁ ἰδιος ὁ Ἰησοῦς ΔΕΝ ΘΕΛΗΣΕ ΝΑ ΤΙΣ ΕΞΗΓΗΣΕΙ ΔΗΜΟΣΙΩΣ ΚΑΙ ΝΑ ΤΙΣ ΕΡΜΗΝΕΥΣΕΙ.
 Έτσι γεννήθηκε ἡ ἰδέα περὶ "ΜΥΣΤΙΚΗΣ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΤΩΝ ΠΑΡΑΒΟΛΩΝ"  ἀπὸ τὸν Ἰησοῦ στὸν ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΚΥΚΛΟ ΤΩΝ ΔΩΔΕΚΑ.

Σήμερα  βεβαίως ,διαβάζοντας τὶς Παραβολὲς τοῦ Ἰησοῦ,  διαπιστώνουμε ὅτι ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΝΟΗΤΕΣ—σάν πχ. τὴν πλατωνικὴ φιλοσοφία—ἀλλά τὸ ἀντίθετο, εἶναι ΑΠΛΟΪΚΟΤΑΤΕΣ.
 Ὀμως περιέχουν ἕνα μήνυμα ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΔΥΣΚΟΛΟ ΝΑ ΤΟ ΔΕΧΤΟΥΝ ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ ΕΚΕΙΝΗΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ· τὸ κήρυγμα τῆς ΕΙΡΗΝΗΣ.

 Φανταστεῖτε πχ. κάποιον στὴν κατοχικὴ Ἀθήνα τοῦ 1943 νὰ μιλᾶ περὶ Εἰρὴνης καὶ Εὐσπλαχνίας στοὺς ἀλληλομισούμενους Γερμανούς—ΕΛΑΣίτες—Ταγματασφαλῖτες...
ΤΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΑΠΟΔΟΧΗΣ ΘΑ ΕΙΧΕ ΤΟ ΕΙΡΗΝΙΣΤΙΚΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΤΟΥ; 
ΚΑΜΜΙΑ—ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ.

Θὰ ὁλοκληρώσω μέ τὸ ἑξῆς·
ὁ Ἰησοῦς ἐλυπὴθη σφόδρα μέ τὴν ἄρνηση τῶν συμπατριωτῶν του—μιὰ ἀρνηση ποὺ θὰ ἔφερνε τὸ ὀλοκαύτωμα τοῦ 70μΧ ἀπὸ τοὺς Ρωμαίους—καὶ αύτὸ φαίνεται ἀπὸ τὸν ΤΟΝΟ  τῶν τελευταίων Παραβολῶν Του· 
ἐνῶ ἔχει ξεκινήσει τὴν δημόσια δράση Του μέ τὰ  κηρὺγματα τῶν Παραβολῶν Του περὶ τῆς Ἔλευσης τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ  ΧΑΡΜΟΣΥΝΑ (πχ. Παραβολὲς  σινάπεως, μαργαριταριοῦ κλπ)  τελειώνει μὲ ΘΛΙΨΗ  (πχ. Παραβολὲς κακῶν γεωργῶν, βασιλκῶν γάμων κλπ Παραβολῶν Κρίσεως)  διότι Ο ΓΟΛΓΟΘΑΣ  ΕΧΕΙ ΗΔΗ ΑΡΧΙΖΕΙ ΝΑ  ΡΙΧΝΕΙ  ΒΑΡΙΑ ΤΗΝ ΣΚΙΑ ΤΟΥ...







ΥΓ. γιὰ βιβλιογραφικὴ ἐνημἐρωση ὅποιος θέλει μπορεῖ νὰ δεῖ : "Σ.ΑΓΟΥΡΙΔΗΣ, Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΜΑΤΘΑΙΟΣ, Ἄρτος Ζωῆς, 2000 σελ.143 κ.ἑξ.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.