Ο ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΣΟΛΟΜΩΝΤΟΣ.—Οἱ δύο στῦλοι ΙΑΧΕΙΝ & ΒΟΑΖ.




Δὲν ὑπάρχουν εὑρήματα τῆς ἀρχαιολογικῆς σκαπάνης* ποὺ νὰ βεβαιώνουν κτῖσμα τοῦ 900πΧ (ἐποχὴ Σολομῶντος) ἐπὶ τοῦ λόφου Μορία τῆς Ἱερουσαλήμ (ἐκεῖ ὁπου ὑψώνεται σήμερα ὁ χρυσὸς τροῦλος τοῦ ΤΕΜΕΝΟΥΣ ΟΜΑΡ) ὅμως ὑπάρχει πληρης περιγραφὴ τοῦ Ναοῦ αύτοῦ στὸ βιβλίο "Β’ ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΩΝ" τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης {ὁ  τίτλος αὐτὸς ὑπάρχει στὴν ἑλληνικὴ μετάφραση τῶν  Ο’ ,τὸ  ἑβραϊκὸ πρωτότυπο τιτλοφορεῖ τὸ βιβλίο ὡς  "Β’ ΧΡΟΝΙΚΩΝ" }
καθώς καὶ στὸ Γ’’ ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ, 6 (κατὰ τοὺς Ο’ 
ἢ Α’ ΒΑΣ. κατὰ τὸ ἑβραϊκὸ πρωτότυπο).

Τὸ σημαντικὸ στὴν συγκεκριμένη περιγραφὴ δὲν ἀφορᾶ  στὸ ἱερώτερο σημεῖο τοῦ ναοῦ, τὰ "ΑΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ", ὅπου φυλασσόταν ἡ ΚΙΒΩΤΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ, ἀλλὰ στοὺς ΔΥΟ ΣΤΥΛΟΥΣ μπροστὰ ἀπὸ τὴν ΕΙΣΟΔΟ οἱ ὁποῖοι ἦταν ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΟΙ— δηλ. ΛΑΤΡΕΥΤΙΚΟΙ— καὶ δὲν στήριζαν τίποτα, οὔτε ἐφάπτονταν τῆς σκεπῆς, ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΠΑΡΑΠΕΜΠΕΙ ΣΕ ΝΑΟΥΣ ΤΩΝ ΦΟΙΝΙΚΩΝ τῆς γειτονικῆς ΟΥΓΚΑΡΙΤ (ἰσχνὴ ἐπιβιωση τῶν προϊστορικῶν menhir—βλ. τοὺς ὀβελίσκους τῶν αίγυπτιακῶν  ναῶν).

Ἀριστερὰ τοῦ εἰσέρχομἐνου ὁ στῦλος λεγόταν ΒΟΑΖ ( ἑβραϊκά : בֹּעַז ‎ ) καὶ δεξιὰ  ΙΑΧΕΙΝ /JACHIN   (ἑβραϊκά  :  יָכִין ‎)  . 
Τὸ jachin  εἶναι ρῆμα μὲ ὐποκείμενο τὸν Γιαχβέ, ἐνῶ τὸ boaz  εἶναι σύνθετη λέξη ἐκ τῆς προθέσεως be {=ἐν αύτῷ}  καὶ τοῦ az {=δύναμη}.
Συνεπῶς τὸ JACHIN σημαίνει"Ο ΘΕΟΣ ΣΤΕΡΕΩΝΕΙ ΤΟΝ ΝΑΟ" ἐνῶ τὸ BOAZ σημαίνει "ΣΤΟΝ ΝΑΟ —ἢ στὸν θεό—ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΥΝΑΜΗ".
[ Στὴν Μετάφραση τῶν Ο'  αὐτὲς οἱ δύο ἑβραϊκὲς λἐξεις ἀποδίδονται ὡς "ΚΑΤΟΡΘΩΣΙΣ" καί "ΙΣΧΥΣ" ἀντιστοίχως—βλ.παρακάτω]

Γράφει σχετικῶς τὸ κείμενο τῶν Ο’ :
<  καὶ ἐποίησεν ἔμπροσθεν τοῦ οἴκου στύλους δύο, πήχεων τριακονταπέντε τὸ ὕψος καὶ τὰς κεφαλὰς αὐτῶν πήχεων πέντε. καὶ ἐποίησε σερσερώθ ἐν τῷ δαβίρ {= διακοσμητικὰ πλέγματα σὰν περιδέραιο**} καὶ έδωκεν ἐπὶ τῶν κεφαλῶν τῶν στύλων***. καὶ ἐποίησε ροΐσκους {=ρόδια} ἑκατόν καὶ ἐποίησε ροΐσκους ἐπὶ τῶν χαλαστῶν{=πλεγμάτων} καὶ ἔστησε τοὺς στύλους κατὰ πρόσωπον τοῦ ναοῦ, ἕνα ἐκ δεξιῶν καὶ τὸν ἕνα ἐξ εὐωνύμων, καὶ ἐκάλεσε τὸ όνομα τοῦ ἐκ δεξιῶν Κατόρθωσις{=ΙΑΧΕΙΝ} καὶ τὸ ὄνομα τοῦ ἐξ ἀριστερῶν Ἰσχύς {=ΒΟΑΖ} >
{ Β’ ΠΑΡΑΛΕΙΠ., 3,15—17}

Ἀργότερα ἡ καββαλιστικὴ παράδοση τῶν Ἑβραίων Ραββίνων  ἀπέδωσε στούς Δύο Στύλους ΙΑΧΕΙΝ & ΒΟΑΖ  ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟΥΣ δυϊστικοὺς  συμβολισμούς (ΚΑΛΟ—ΚΑΚΟ, Πνεῦμα—Ὕλη) ἐνῶ  στὰ νεώτερα χρόνια πάνω σὲ αὐτὴν τὴν παλαιοδιαθηκικὴ διήγηση τῆς ΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗΣ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΤΟΥ ΣΟΛΟΜΩΝΤΟΣ  στηρίχτηκε ὁ μῦθος τοῦ Τεκτονισμοῦ (μάλιατα οἱ ἑβραϊκὲς ὀνομασίες τῶν ΔΥΟ ΣΤΥΛΩΝ  "ΙΑΧΕΙΝ" & "ΒΟΑΖ" ἀποτέλεσαν καὶ  τίς "ἱερὲς ΜΥΣΤΙΚΕΣ λἐξεις" τῶν δύο πρώτων τεκτονικῶν βαθμῶν ΜΑΘΗΤΟΥ & ΕΤΑΙΡΟΥ).



______
* οἱ ἀνασκαφὲς μόνο τὸν ΔΕΥΤΕΡΟ ΝΑΟ ΤΟΥ Μ.ΗΡΩΔΗ ἔχουν ἀνασκάψει, ἀπομεινάρι τοῦ ὁποίου εἶναι τὸ ΤΕΙΧΟΣ ΤΩΝ ΔΑΚΡΥΩΝ.

** ἔτσι γράφει τὸ ἑβραϊκὸ πρωτότυπο.

*** ἡ ἀφήγηση τοῦ Γ’ ΒΑΣ. γράφει ὅτι τὰ κιονόκρανα τῶν δύο στύλων εἶχαν τὴν μορφή ΚΡΙΝΟΥ:  <καὶ ἐπὶ τῶν κεφαλῶν τῶν στύλων ἔργον  κρίνου..> {Γ’ ΒΑΣ.7, 8}






Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.