ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΠΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΕΝΙΑΙΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΗΣΑΪΑ.
Τρεῖς εἶναι οἱ προφῆτες ποὺ περιέχονται στὸ ἑνιαῖο βιβλίο τοῦ ΗΣΑΪΑ·
1) ὁ (πρωτο)Ἡσαΐας (κεφ.1—39) .
Προκειται γιὰ προφήτη ποὺ ζεῖ τὴν ἐποχὴ τῶν ΑΣΣΥΡΙΩΝ (ΣΗΜΕΙΩΣΗ: ἡ Νινευί, πρωτεύουσα τῶν Ἀσσυρίων στὸ σημερινὸ βόρειο ΙΡΑΚ, κατελήφθη τὸ 612πΧ ἀπὸ τοὺς Βαβυλώνειους)
καὶ προτρἐπει καταρχὰς τὸν βασιλιᾶ ΑΧΑΖ νὰ κρατήσει ΟΥΔΕΤΕΡΟΤΗΤΑ* καὶ νὰ μὴν συμμετάσχει στὸν πόλεμο Σύρων καὶ βορειοϊσραηλιτῶν κατὰ τῶν Ἀσσυρίων (ΣΥΡΟΕΦΡΑΙΜΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ —734πΧ , ὀ ὁποῖος κατἐληξε ἀργότερα στὴν ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΕΙΑΣ ΤΟ 722πΧ) καὶ ἐν συνεχείᾳ συμβουλευει τὰ ἴδια στὸν γυιὸ τοῦ Ἄχαζ ΕΖΕΚΙΑ ὁ ὀποῖος σώθηκε ἀπὸ τὴν πολιορκία τῶν Ἀσσυρίων τὸ 701πΧ λόγῳ ἔλευσης πανώλης.
2) ὁ ΔΕΥΤΕΡΟΗΣΑΪΑΣ (ΚΕΦ.40—55) .
Πρόκειται γιὰ ἄγνωστο πρόσωπο ποὺ ζεῖ κατὰ τὴν ΒΑΒΥΛΩΝΕΙΑ ΑΙΧΜΑΛΩΣΙΑ (587—539πΧ)
καὶ θεολογεῖ γιὰ τὰ ΠΑΘΗ ΤΟΥ ΔΟΥΛΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΥ δηλ. τοῦ λαοῦ Ἰσραήλ, ὡς ἀναγκαῖα γιὰ νὰ μάθει ὁ κόσμος τὸν ἀληθινὸ θεὸ ΓΙΑΧΒΕ καὶ νὰ σωθεῖ.
3) ὁ ΤΡΙΤΟΗΣΑΪΑΣ (Κεφ.56—66).
Μᾶλλον πρόκειται γιὰ ὁμάδα συγγραφέων ποὺ ἔκαμε τὴν ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ όλων τῶν κηρυγμάτων σὲ ἕνα βιβλίο—ἡ ὁποία δρᾶ τὴν περίοδο τῶν ΠΕΡΣΩΝ [ἡ Βαβυλῶνα κατελήφθη ἀπὸ τὸν ΚΥΡΟ τὸ 539πΧ καὶ ἡ προπαγάνδα του ἀντιγράφεται στὸ κεφ. 45 τοῦ Δευτεροησαΐα τὸ ὁποῖο ἀποκαλεῖ τὸν Πέρση βασιλιᾶ ΚΥΡΟ ὡς ΜΕΣΣΙΑ:
<οὕτω λἐγει Κύριος ὁ Θεὸς τῷ χριστῷ μου Κύρῳ..>—ΗΣ.45,1]
Τὸ ἐνδιαφέρον τοῦ Τριτοησαΐα εἶναι ἡ ΑΝΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗ ΤΟΥ ΝΑΟΥ τῆς Ἱερουσαλήμ καὶ βεβαίως ἐκεῖ παρουσιάζεται ἡ ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΑ τῆς ΚΡΙΣΗΣ τῆς ὅλης ἀνθρωπότητας.
Ἂν καὶ τὰ παραπάνω κείμενα ἔχουν διαφορετικὲς ἱστορικὲς ἀφετηρίες ἡ κεντρικὴ ἰδέα εἶναι κοινὴ ·πρόκειται γιὰ τὸν ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ ΑΝΑΡΧΙΣΜΟ ὅπως ἔχω γράψει σὲ ἄλλη εὐκαιρία.
____
* στὸ σημεῖο αύτὸ ὑπάρχει καὶ ἡ προφητεία περὶ τῆς Παρθένου ποὺ θὰ γεννήσει τὸν ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ μόνο ποὺ τὸ πρωτότυπο ἑβραϊκὸ κείμενο δὲν γράφει ἀκριβῶς "παρθένος" ἀλλὰ ΝΕΑΡΟ ΚΟΡΙΤΣΙ (ἑβραϊστί :alma ).
Τὸ νόημα τοῦ κειμένου εἶναι:
ΠΡΙΝ ΜΕΓΑΛΩΣΕΙ ΤΟ ΒΡΕΦΟΣ (Ἐμμανουήλ) ΘΑ ΑΦΑΝΙΣΤΕΙ Η ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΣΥΡΩΝ ΚΑΙ ΒΟΡΕΙΟΪΣΡΑΗΛΙΤΩΝ ποὺ πίεζε τὸν Ἄχαζ βασιλέα τῆς Ἱερουσαλὴμ νά βγεῖ σὲ πόλεμο κατὰ τῶν Ἀσσυρίων.
______
ΥΓ. τὰ κείμενα τῶν προφητῶν δὲν εἶναι ΜΑΝΤΕΙΕΣ ( ἡ λέξη "προφήτης" στά ἑβραϊκὰ εἶναι "nabi" καὶ σημαίνει τὸ ΦΕΡΕΦΩΝΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ) γι αύτὸ καὶ κάποιες προβλέψεις τους δὲν ἐπαληθεύτηκαν , ὅπως πχ. ἡ Προφητεία τοῦ Ἡσαΐα γιὰ τὴν ἔλευση τῶν ΜΗΔΩΝ ὡς τιμωρῶν τῆς Βαβυλῶνας, ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΟΜΩΣ ΔΝ ΕΓΙΝΕ ΠΟΤΕ {= ἰδοὺ ἐπεγεἰρω ὑμῖν τοὺς Μήδους οἳ ἀργύριον οὐ λογίζονται, οὐδὲ χρυσίου χρείαν ἔχουσιν—ΗΣ.13,17}.