Ἀριστοτἐλους, ΗΘΙΚΑ ΝΙΚΟΜΑΧΕΙΑ:  <ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ ΚΑΛΟΣ ἢ ΚΑΚΟΣ —ΓΙΝΕΤΑΙ.>


Τά "ΗΘΙΚΑ ΝΙΚΟΜΑΧΕΙΑ" εἶναι τὸ ἀριστούργημα περὶ Ἠθικῆς τοῦ Ἀριστοτἐλη ἀφιερωμένο στὸ γυιό του Νικόμαχο ποὺ χάθηκε νέος (ἢ στὸν συνονόματο  πατέρα του ,γιατρὸ στὴν  αὐλὴ τοῦ Μακεδόνα βασιλιᾶ Φιλίππου Β').
 Στὸ σύγγραμμα αὐτὸ ὁ Ἀριστοτέλης ὁρίζει τὴν ἀρετὴ ὡς ΜΕΣΟΤΗΤΑ καὶ μάλιστα στὸν ὁρισμό της "τοῦ μέσου ἂν εἴη στοχαστική"{=ἔχει ὡς στόχο τὴν μεσὀτητα} χρησιμοποιεῖ  ἀντὶ ὁριστικῆς (ἐστί) , δυνητικὴ εὐκτική (ἂν εἴη) δηλώνοντας ἔτσι  ὅτι ἡ ἐκφρασθεῖσα ἄποψη του δὲν ἀποτελεῖ δόγμα ἀλλὰ μιὰ γνώμη ἀνἀμεσα σὲ πολλὲς ἄλλες...

Γράφει ὁ Ἀριστοτέλης (1103a14-1103b25)
ὅτι οἱ Ἀρετὲς εἶναι δὺο εἰδῶν*· 
οἱ ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΕΣ (πχ. ἡ εύφυία) καὶ οἱ ΗΘΙΚΕΣ (πχ. ἡ καλωσύνη). Οἱ δεύτερες εἶναι προϊὸν ΕΘΟΥΣ (συνηθείας) δηλ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ, γεγονὸς πού σημαίνει ὃτι κανεὶς δὲν γεννιέται καλὸς ἢ κακός, ἀλλά ΓΙΝΕΤΑΙ : 
"οὐδεμια τῶν ἠθικων ἀρετῶν φύσει ἡμῖν ἐγγίνεται {=καμμιὰ ἠθικὴ ἀρετὴ δὲν ὑπάρχει σὲ μᾶς ἐκ φύσεως} 

Καὶ ὁλοκληρώνει γράφοντας·
"οἷον οἰκοδομοῦντες οἰκοδόμοι γίνονται καὶ κιθαριζοντες κιθαρισταί· οὕτω δὲ καὶ τὰ
μὲν δίκαια πράττοντες δικαιοι γινόμεθα, τὰ δὲ σώφρονα σώφρονες, τὰ δ' ἀνδρεῖα ἀνδρεῖοι."
{=ὅπως οἰκοδόμοι γίνονται μὲ τὸ νὰ οίκοδομοῦν, κιθαριστὲς μέ τὸ νὰ παίζουν κιθάρα, ἔτσι δίκαιοι γινόμαστε μὲ τὸ νὰ κάνουμε δίκαιες πρἀξεις, ἀνδρεῖοι, ἀνδρεῖες πρἀξεις καὶ σώφρονες μέ τὸ νά πράττουμε σωφρονως}

______
ΥΓ. ἡ ἀλλαγὴ τοῦ προσώπου τοῦ ρήματος στὴν τελευταία παράγραφο  (γίνονται/γινόμεθα) εἶναι ἀπόδειξη ὅτι τὸ ἐν λόγῳ κείμενο (ὅπως καὶ ὅλα τὰ σωθέντα ἔργα τοῦ Ἀριστοτἐλη) εἶναι ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ γιὰ διδασκαλία καὶ ὄχι συγγράμματα πρὸς ἔκδοση καὶ κυκλοφορία.
 ΥΓ2 ἡ καλὐτερη ἔκδοση τῶν "ΗΘΙΚΩΝ ΝΙΚΟΜΑΧΕΙΩΝ"  εἲναι  αὐτὴ τοῦ Δ.ΛΥΠΟΥΡΛΗ ἀπὸ τόν "Ζῆτρο".
ΥΓ3. δὲν συμφωνῶ ἀπολύτως μὲ τὶς ἀνωτἐρω ἀπόψεις  τοῦ  Ἀριστοτἐλη·
 ἔχω συναντήσει ἀρκετοὺς ποὺ ἦταν ἀπὸ νεαρὴ ἡλικία μοχθηροὶ ἄνθρωποι καὶ ἄλλους ποὺ ἦταν ἐκ γενετῆς καλοκάγαθοι καὶ συνειδητοποίησα ὁτι ΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΘΑΥΜΑ ΣΤΗΝ ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ.
_______
* οἱ διανοητικὲς ἀρετὲς ἀφοροῦν στό "ΛΟΓΙΚΟ" μέρος τῆς Ψυχῆς (νόηση), ἑνῶ οἱ ΗΘΙΚΕΣ στό "ΜΕΤΕΧΟΝ ΛΟΓΟΥ ΑΛΟΓΟΝ"  μέρος (δηλ. τὸν χαρακτῆρα)

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Χαῖρε Κωνσταντῖνε, τελευταῖε Βασιλέα τῶν Ἑλλήνων!

Δὲν ἦταν μόνον ὁ Ἀλάριχος : Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.