ΓΙΑΤΙ Ο ΠΛΑΤΩΝ ΗΤΑΝ ΤΕΛΙΚΑ ΜΥΣΤΙΚΙΣΤΗΣ..

 Γρἀφει στό "ΣΥΜΠΟΣΙΟ" ὁ Πλάτων ὅτι ἡ μάντις ΔΙΟΤΙΜΑ ἔδειξε στὸν Σωκρἀτη μία ΚΛΙΜΑΚΑ ἀνόδου (ἐπαναβασμοῖς) γιὰ νὰ ΔΕΙ τό "Καλόν" δηλ. τὴν ΩΡΑΙΟΤΗΤΑ, αὐτὴν καθαυτήν.
Ἔλεγε λοιπὸν ἡ Διοτίμα στὸν Σωκρἀτη ὅτι θὰ ξεκινήσει< ἀπὸ ἑνὸς ἐπὶ δύο καὶ ἀπὸ δυοῖν ἐπὶ πάντα τὰ καλὰ σώματα ,καὶ ἀπὸ τῶν καλῶν σωμάτων στὰ καλὰ ἐπιτηδεύματα, καὶ ἀπὸ τῶν ἐπιτηδευμάτων ἐπὶ τὰ καλὰ μαθήματα , καὶ ἀπὸ τῶν μαθημάτων ἐπʼ ἐκεῖνο τὸ μάθημα τελευτῆσαι , ὅ έστιν .. τὸ καλόν...> {=ἀπὸ τὸ ἕνα ὡραῖο σῶμα  νὰ ἀνέρχεσαι στὰ δύο κι ἀπὸ τὰ δύο ,σὲ ὅλα τὰ ὡραῖα σώματα, κι ἀπὸ αὐτὰ, στὶς ὡραῖες ἀσχολίες καὶ ἀπὸ αὐτὲς, στὶς ὡραῖες γνώσεις, καὶ τελικὰ στὴν γνώση τῆς ἴδιας τῆς Ὡραιότητας— ποὺ ἐνυπάρχει ἡ ἴδια παντοῦ—ΣΥΜΠ., 211c}

Προηγουμἐνως ἔχει περιγράψει ἡ Διοτίμα τὸ ΚΑΛΟΝ {=τὸ Ὡραῖο} τὸ ἐνυπάρχον παντοῦ, ὡς <ἀεὶ ὄν καὶ οὔτε γιγνόμενον, οὔτε ἀπολλύμενον,οὔτε αύξανόμενον, οὔτε φθῖνον...οὐδὲν ὢν σῶμα μετέχει, οὐδέ τις λόγος οὐδέ τις ἐπιστὴμη...> {=αἰώνιο ποὺ οὔτε δημιουργεῖται, οὔτε ἀφανίζεται, οὔτε αὐξάνεται, οὔτε ἐλαττώνεται...οὔτε ἔχει σωματικὰ χαρακτηριστικά...ΟΥΤΕ ΕΙΝΑΙ ΛΟΓΟΣ, ΟΥΤΕ ΓΝΩΣΗ—Συμπ. 211a}.

Συνεπῶς, ἀφοῦ τό "ΚΑΛΟΝ"   τοῦ "ΣΥΜΠΟΣΙΟΥ" {ὅπως τὸ "ΑΓΑΘΟΝ"  στήν "ΠΟΛΙΤΕΙΑ" ἢ τό "ΕΝ" τοῦ "ΠΑΡΜΕΝΙΔΗ"} κεῖται πέραν τοῦ ΛΟΓΟΥ καὶ τῆς ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ, φαίνεται ὅτι γίνεται προσβάσιμο μόνον μἐσῳ τῆς ΕΚΣΤΑΣΗΣ καὶ τῆς  ΕΝΟΡΑΣΗΣ δηλ. μἐσῳ ΜΥΣΤΙΚΙΣΤΙΚΗΣ ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ. 

Γι αὐτὸ καὶ στήν "ΠΟΛΙΤΕΙΑ" ὁ Πλάτων μιλᾶ γιὰ ΘΕΑΣΗ τοῦ ΑΓΑΘΟΥ κι ὄχι γιὰ νόηση αὐτοῦ {=ἰδεῖν τὸ Ἀγαθόν} καὶ στό"ΣΥΜΠΟΣΙΟ" γράφει ὅτι τὸ Καλὸν  <ἐξαίφνης κατόψεται> {210e} (τὸ "ΕΞΑΙΦΝΗΣ"  τὸ ἐπαναλαμβάνει καὶ ἡ Ζ' ΕΠΙΣΤΟΛΗ} ἤ <τὸ Καλὸν ΙΔΕΙΝ>{211d} , <θεωμένῳ τὸ καλόν>{211d} καί <τὸ θεῖον καλὸν ΚΑΤΙΔΕΙΝ>.

 Παντοῦ δηλ. ἀναφέρεται  ἀπὸ τὸν Πλάτωνα ἡ θεία ΟΡΑΣΗ τοῦ Ὄντος , ὄχι ἡ νόηση, ὡς ὁ τελικὸς σκοπὸς τῆς μέχρι τοῦδε νοητικῆς πορείας τῆς Διαλεκτικῆς {=δηλ. τῆς ὀρθολογικῆς ἔρευνας γιὰ τὴν σχέση μεταξὺ τοῦ ΕΝΟΣ καὶ τῶν ΠΟΛΛΩΝ*}

 Ἰδοὺ λοιπὸν γιατὶ τελικὰ ὁ  Πλάτων ἔχει χαρακτηριστεῖ —καὶ ὀρθῶς—ὡς  ΜΥΣΤΙΚΙΣΤΗΣ καὶ μάλιστα ὡς ὁ μεγαλύτερος μυστικιστὴς ὅλων τῶν ἐποχῶν μαζὶ μὲ τὸν ΠΛΩΤΙΝΟ.

______
* ἡ ἔρευνα πχ γιὰ τὸ τί εἶναι αύτὸ ποὺ ΕΝΟΠΟΙΕΙ τὰ ἐπιμέρους ξεχωριστὰ ὄντα εἶναι ἡ οὐσία τῆς πλατωνικῆς Διαλεκτικῆς.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Χαῖρε Κωνσταντῖνε, τελευταῖε Βασιλέα τῶν Ἑλλήνων!

Δὲν ἦταν μόνον ὁ Ἀλάριχος : Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.