Πάπυρος Rylands p52: Τὸ ἀρχαιότερο χειρόγραφο Εὐαγγελίου (Κατὰ Ἰωάννην).



Τὸ ἀρχαιότερο ἀπόσπασμα παπύρου τῆς Καινῆς Διαθήκης ποὺ ἔχουμε εἶναι ὁ περιλάλητος πάπυρος "Rylands P52"  πού βρἐθηκε στὴν Αἴγυπτο φυσικὰ καὶ τοῦ ὁποἰου ὁ τρόπος γραφῆς τῶν γραμμάτων {=παλαιογραφία} τὸν ἀνἀγει στὸ 125μΧ (+‒ 50)
[ Συγκεκριμένα ἡ γραφὴ τῶν γραμμάτων (βλ. πχ. τό‒α) ἀνήκει στὴν λεγόμενη ΒΑΚΧΥΛΙΔΕΙΑ γραφὴ τῶν 1ου—2ου αἰ.μΧ.]
Τὸ ἀπόσπασμα προέρχεται ἀπὸ τὸ ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ εὐαγγέλιο, συγκεκριμἐνα ἀπὸ τὴν διήγηση τῆς  Δίκης τοῦ Χριστοῦ ἐνώπιον τοῦ Πιλάτου καὶ εἶναι τμῆμα ἀπὸ τὸ  ΠΑΝΩ ΜΕΡΟΣ σελίδας  ΚΩΔΙΚΑ (δηλ. βιβλίου) καὶ ὄχι κυλίνδρου, ἀφοῦ εἶναι γραμμένος κι ἀπὸ τὶς δυὸ πλευρὲς .

  Μάλιστα ἐπειδὴ γνωρίζουμε τὸ κείμενο τοῦ Κατὰ Ἰωάννην μποροῦμε νά συμπεράνουμε  ὅτι τὸ παπυρικὸ ἀπόσπασμα προέρχεται ἀπὸ βιβλίο 130 σελίδων (τόσες σελίδες ἀριθμοῦσε μόνον τὸ Κατὰ Ἰωάννην,ἄν ὁ κώδικας περιεῖχε ὅλα τά εὐαγγελια θὰ εἶχε μἐγεθος 576 σελίδων)  καὶ συγκεκριμένα τὸ recto {=μπροστινό μἐρος τοῦ παπύρου} ἀποτελεῖ τὴν ἐπάνω ἀριστερή γωνία μιᾶς δεξιᾶς σελίδας. ἐνῶ τὸ verso {=πίσω μἐρος τοῦ παπύρου} ἀποτελεῖ τὴν ἐπάνω δεξιὰ γωνία μιᾶς ἀριστερῆς σελίδας.

Τὸ recto {=μπροστινό μέρος) γράφει·

ΟΙ ΙΟΥΔΑΙ ΟΙ ΗΜΕ ΙΝ ΟΥΚ ΕΞΕΣΤΙΝ ΑΠΟΚΤΕΙΝΑΙ
ΟΥΔΕΝΑ ΙΝΑ Ο Λ ΟΓΟΣ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΠΛΗΡΩΘΗ ΟΝ ΕΙ- ΠΕΝ
ΣΗΜΑΙΝΩ Ν ΠΟΙΩ ΘΑΝΑΤΩ ΗΜΕΛΛΕΝ ΑΠΟ- ΘΝΗΣΚΕΙΝ
ΙΣ ΗΛΘΕΝ ΟΥΝ ΠΑΛΡΑΙΝΤΩ
ΟΝ ΙΗΣΟΥΝ
ΚΑΙ ΕΙΠ ΕΝ ΑΥΤΩ ΣΥ ΕΙ O ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΤΩΝ ΙΟΥ-
Δ ΑΙΩ N

ἐνῶ τὸ verso {=πίσω μἐρος) γράφει·

ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΕΙΜΙ ΕΓΩ ΕΙΣ ΤΟ ΥΤΟ Γ Ε ΓΕΝΝΗΜΑΙ
ΚΑΙ (ΕΙΣ ΤΟΥΤΟ) ΕΛΛΗΛΥΘΑ ΕΙΣ ΤΟΝ ΚΟ ΣΜΟΝ ΙΝΑ ΜΑΡΤΥ-
ΡΗΣΩ ΤΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΑΣ Ο ΩΝ ΕΚ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕ I-
ΑΣ ΑΚΟΥΕΙ ΑΘΕΙΑ ΜΟΥ ΤΗΣ ΦΩΝΥΤΟΣ ΛΕΓΩ ΤΟ ΕΙΠΩΝ ΠΑΛΙΝ ΕΞΗΛΘΕΝ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ Ι ΟΥ- ΔΑΙΟΥΣ ΚΑΙ ΛΕΓΕΙ ΑΥΤΟΙΣ ΕΓΩ ΟΥΔ ΕΜΙ ΑΝ ΕΥΡΙΣΚΩ ΕΝ ΑΥΤΩ ΑΙΤΙΑΝ

Τὸ κείμενο στὸν πἀπυρο P52  φαίνεται νὰ συμφωνεῖ μὲ τὸν ἀρχαιότερο κώδικα τῆς Καινῆς Διαθήκης, τὸ ΒΑΤΙΚΑΝΟ (4ος αἰ.) καὶ ἡ πρώτη του ἔκδοση ἔγινε τὸ 1935 ἀπὸ τὸν CH Roberts: An Unpublished Fragment of the Fourth Gospel in the John Rylands Library . Manchester: Manchester University Press, 1935. 

 Ἡ σπουδαιὀτητα τοῦ ἑν λόγῳ παπύρου Ρ52 ἔγκειται στὴν πρώιμη χρονολόγηση του (150μΧ) πού τὸν φέρνει πολὺ κοντὰ στὸ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ κείμενο τοῦ ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ Εὐαγγελίου(90μΧ)

_____
ΥΓ ἴδιας σπουδαιότητας καὶ χρονολογίας (150μΧ) εἶναι καὶ ὁ πάπυρος Egerton P2 (γιὰ τὸν ὁποῖον θὰ γράψω ἄλλη φορά) στὸν ὁποῖον ὑπάρχει καὶ ἀπόσπασμα ΠΟΥ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΑ ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ (πχ. τὸ θαῦμα μέ τὸν σπὀρο ποὺ ἀναπτύχθηκε θαυματουργικά)

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.