ΤΟ ΑΠΟΚΡΥΦΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΕΝΩΧ.
Τά γράφω μὲ ἁπλᾶ λόγια καὶ ἐν συνόψει·
δὲν πρόκειται βεβαίως γιὰ σύγγραμμα τοῦ βιβλικοῦ ΕΝΩΧ πατέρα τοῦ μυθικοῦ ΜΑΘΟΥΣΑΛΑ (οὔτε τοῦ ὁμώνυμου γυιοῦ τοῦ...Κάϊν) ἀλλὰ γιὰ ἕνα ΨΕΥΔΕΠΙΓΡΑΦΟ ἔργο ἑνὸς ΑΓΝΩΣΤΟΥ ΕΒΡΑΙΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ τοῦ 2ου αἰ.πΧ ἢ μᾶλλον ΠΟΛΛΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ διότι τὸ κείμενο γράφτηκε ἑβραϊστί, σὲ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥΣ πρωτοτύπως (ἀποσπάσματα τοῦ ἑβραϊκοῦ κειμένου τοῦ ΕΝΩΧ βρέθηκαν καὶ στὸ ΚΟΥΜΡΑΝ στὰ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΑ ΤΗΣ ΝΕΚΡΑΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ) μὲ τὶτλο "ΟΡΑΣΙΣ ΤΟΥ ΕΝΩΧ" καὶ μὲ κεντρικὸ στόχο τὴν ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΙΟΥΔΑΙΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ (ποὺ ἐπέλαυνε καὶ σάρωνε τότε τὸ Ἰσραήλ).
Ἡ κύρια ἰδέα τοῦ κειμένου εἶναι ἡ ἑξῆς·
τὸ ΚΑΚΟ ἔφτασε στὸ ζενὶθ του ,ποὺ εἶναι ὁ ΕΛΛΗΝΙ(ΣΤΙ)ΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ, ὁ ὁποῖος θὰ καταστραφεῖ ΟΠΩΣ ΑΚΡΙΒΩΣ ΚΑΤΑΣΤΡΑΦΗΚΕ Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΓΙΓΑΝΤΩΝ ΕΠΙ ΝΩΕ ( κατὰ τὴν ΒΙΒΛΟ οἱ Γίγαντες ἦταν τὰ τέκνα τῆς ἐπιμειξίας τῶν ΥΙΩΝ ΤΟΥ ΘΕΟΥ μέ τὶς γυναῖκες τῶν ἀνθρώπων—βλ. ΓΕΝ., 6 : ΠΤΩΣΗ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ).
Καὶ ὁπως —ΔΗΘΕΝ—ὁ Ἐνὼχ προφήτευσε τὸν Κατακλυσμὸ τοῦ Νῶε ΚΑΙ ΒΓΗΚΕ ΑΛΗΘΙΝΟΣ ,
ἒτσι θὰ ἐπαληθευτεῖ καὶ στὴν πρόβλεψη του ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΑΠΟ ΜΙΑ ΘΕΪΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ.
Μάλιστα αὐτὴ ἡ καταστροφὴ θὰ ἔρθει ΛΙΑΝ ΣΥΝΤΟΜΩΣ ἐπειδὴ ἀκριβῶς τὸ Κακὸ ἔφτασε ΗΔΗ στὸ ζενίθ του.
Οἱ ἰδέες αὐτὲς ὀνομάστηκαν ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΕΣ διότι δῆθεν ἀποκαλύπτουν τὸ ΕΓΓΥΣ ΜΕΛΛΟΝ
καὶ ἐσχατολογικές διότι μιλοῦν γιὰ τὸ ΤΕΛΟΣ
ΤΟΥ ΠΑΡΟΝΤΟΣ ΚΟΣΜΟΥ (τοῦ ἑλληνιστικοῦ "Κακοῦ" , κατὰ τὸν ΕΝΩΧ)
Τὸ βιβλίο τοῦ ΕΝΩΧ σώθηκε μόνον σὲ ΑΙΘΙΟΠΙΚΗ* μετάφραση ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟΥ (γι αὐτὸ καὶ ἀποκαλεῖται ΑΙΘΙΟΠΙΚΟΣ ΕΝΩΧ ἢ Α’ ΕΝΩΧ γιὰ νὰ διακρίνεται ἀπὸ τὸν ΣΛΑΒΟΝΙΚΟ ἢ Β’ ΕΝΩΧ) καὶ ἀποτελεῖ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ βοήθημα γιὰ κάθε ἰστορικὸ τοῦ χριστιανισμοῦ καὶ θεολόγο διότι δείχνει ὅτι ΟΙ ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΚΕΣ—ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ τῶν Ἑβραίων τῶν τελευταίων προχριστιανικῶν αἰώνων γεννήθηκαν ὡς ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ τοῦ ἰουδαϊσμοῦ στὴν ἐπἐλαση τοῦ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ τὸν 2ο αἰ.πΧ στὴν Παλαιστίνη.
______________
* τὸ σημερινὸ αἰθιοπικὸ κείμενο ἀνάγεται στὴν ἑλληνικὴ μετάφραση τοῦ 6ου αἰ.μΧ (πάπυρος Gizeh) πού βρέθηκε τὸν 19ο αἰ. στὶς ἀνασκαφὲς στὸ σημ. Αχμίμ, τὴν ἀρχαία ΠΑΝΟΠΟΛΗ τῆς Αἰγύπτου.
Ὑπάρχει ἐπίσης καὶ δεύτερο ἑλληνικὸ κείμενο τοῦ Ἐνώχ, τοῦ βυζ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΥΓΚΕΛΛΟΥ (8ος αἰ.) ἐνῶ κατὰ τοὺς εἰδικοὺς καὶ οἱ δύο αὐτὲς ἑλληνικὲς μεταφράσεις προέρχονται ἀπὸ κοινὸ ἑλληνικὸ κείμενο. Πάντως οἱ περισσότεροι εἰδικοὶ δέχονται ὅτι ὁ ΕΝΩΧ πρωτοτύπως γράφηκε ΕΒΡΑΪΣΤΙ .
_____
ΥΓ. τὰ βιβλία τῆς Ἀποκαλυπτικῆς Γραμματείας (σὰν τὸν ΕΝΩΧ) λέγονται καὶ ΑΠΟΚΡΥΦΑ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ διότι οἱ ραββῖνοι τὰ ἀπέκλεισαν ἀπὸ τὴν ἑβραϊκὴ Βίβλο (Tanach) θεωρῶντας ὅτι μέ τὶς ἰδέες τους ΟΔΗΓΗΣΑΝ ΤΟΥΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ ΣΤΙΣ ΕΞΕΓΕΡΣΕΙΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΡΩΜΑΙΩΝ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ.
Ὡστόσο ἡ ΑΙΘΙΟΠΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ περιλαμβάνει τὸν ΕΝΩΧ στὴν Παλαιὰ Διαθήκη (μετὰ τὸν ΙΩΒ)
ΥΓ2 πρῶτος περὶ αύτῶν τῶν κειμένων ἔγραψε ὁ ἀείμνηστος ΑΓΟΥΡΙΔΗΣ ὁ ὁποῖος μάλιστα τά ἐξέδωσε πρὶν 40 χρόνια σὲ δύο τόμους.
Τὸ βιβλίο τῆς φωτό. τοῦ CHARLES ἂν καὶ πολὺ παλιό (1906) εἶναι ἀπὸ τὰ πλέον ἔγκυρα γιά τόν ΕΝΩΧ.
ΣΧΕΤΙΚΗ ΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
Σ.ΑΓΟΥΡΙΔΗΣ, ΤΑ ΑΠΟΚΡΥΦΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ, ἐκδ. Ἔννοια, 2004,
σελ.263-382