Τὸ κεντρικὸ πρόβλημα τοῦ Διαθρησκειακοῦ Διαλόγου Χριστιανισμοῦ—Ἰουδαϊσμοῦ—Ἰσλάμ.
Θὰ τὰ πῶ σύντομα καὶ ὠμά·
τὸ Ἰσλὰμ ὡς ΜΕΤΑΓΕΝΕΣΤΕΡΗ χρονικὰ θρησκεία τοῦ Χριστιανισμοῦ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙ θετικὰ τὸν Χριστιανισμό, θεωρῶντας ὄτι ὁ Ἰσλαμισμὸς ἀποτελεῖ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ τοῦ Χριστιανισμοῦ. Ἔτσι τὸ ΚΟΡΑΝΙ θεωρεῖ τὸν Ἰησοῦ ὡς ΠΡΟΤΕΛΕΥΤΑΙΟ Προφήτη μὲ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ τὸν ΠΑΡΑΚΛΗΤΟ δηλαδὴ τὸν Μωάμεθ.
Ὁ Χριστιανισμὸς ὅμως ΔΥΣΚΟΛΕΥΕΤΑΙ νὰ ἀξιολογήσει τὸν Μωάμεθ ἐπειδὴ ὠς ΠΡΟΓΕΝΕΣΤΕΡΗ χρονικὰ θρησκεία θεωρεῖ ὅτι ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΑΛΛΗ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ.
Ἡ Ἀποκάλυψη ὁλοκληρώθηκε ἐν Χριστῷ (ἴσως ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΕΙ ΑΚΟΜΗ Η ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ, ἀλλὰ Ἀποκάλυψη ἄλλη ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΑΡΞΕΙ). Ὁπότε ὁ Προφήτης Μωάμεθ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ;
Παρὸμοιο πρόβλημα ἀντιμετώπισε ὁ ΠΡΟΓΕΝΕΣΤΕΡΟΣ χρονικὰ Ἰουδαϊσμὸς σὲ σχέση μὲ τὸν ΜΕΤΑΓΕΝΕΣΤΕΡΟ Χριστιανισμό·
οἱ Ἑβραῖοι ἀποφάνθηκαν ὅτι ὁ Ἰησοῦς ἀποτελεῖ ΚΑΡΙΚΑΤΟΥΡΑ τοῦ βιβλικοῦ Μεσσία καὶ ΕΠΕΙΔΗ ΔΕΝ ΕΦΕΡΕ ΤΗΝ ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ (δηλ. τὴν Μεσσιανικὴ Ἐποχὴ) ΔΕΝ ΤΟΝ ΔΕΧΤΗΚΑΝ.* .
Τὸ πρόβλημα λοιπὸν στὸν διαθρησκειακὸ διάλογο ἔχουν οἱ Χριστιανοί διότι ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΕΧΟΥΝ ΛΑΒΕΙ ΘΕΣΗ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΑΠΟΨΗ ΠΕΡΙ ΙΗΣΟΥ , θετικὴ ἢ ἄρνητική. Ὁ Χριστιανισμὸς ὅμως ΑΔΥΝΑΤΕΙ νὰ λάβει θέση περὶ Μωάμεθ.
Μέχρι νὰ γίνει αύτὸ ὁ διαθρησκειακὸς διάλογος εἶναι γιὰ το ΘΕΑΘΗΝΑΙ ...
________
ΥΓ. ἔχω ὑπόψιν μου προσπάθειες ξένων θεολόγων (J.Hick, R.Panikkar**) νὰ βροῦν μιὰ κοινὴ θεολογικὴ φὸρμουλα συνεννοήσεως μὲ ίδέες τοῦ τύπου "Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΗΤΑΝ TOTUS DEUS ΑΛΛΑ' ΟΧΙ TOTUM DEI " κλπ , ἀλλὰ δὲν εἶναι τοῦ παρόντος νὰ τὶς σχολιάσω καὶ νὰ τὶς ἀναλύσω.
* ὐπάρχει ὡστόσο μιὰ ραββινικὴ ἐσχατολογικὴ ἰδέα περὶ ΔΥΟ ΜΕΣΣΙΩΝ , τοῦ ΥΙΟΥ ΙΩΣΗΦ καὶ τοῦ ΥΙΟΥ ΔΑΒΙΔ (ὁ πρῶτος ἠττηθεὶς ὁ δεύτερος νικήσας) στὴν ὁποία μπορεῖ νὰ ἐνταχθεῖ ὀ Ἰησοῦς, χωρὶς νὰ άξιολογεῖται ἀρνητικά.
** J.HICK, God has many names, Westminster Press, Philadelphia,1980
R.PANIKKAR, The Unknown Christ of Hinduism ,Orbis Books, New York, 1981
ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟ ΒΛ.