ΠΩΣ Ο ΠΛΑΤΩΝ ΣΤΟΝ "ΦΑΙΔΡΟ" ΚΑΝΕΙ ΠΛΑΚΑ ΣΤΟΥΣ ΦΙΛΟΛΟΓΟΥΣ..
Δὲν ὑπῆρξε μόνο ὁ μέγιστος τῶν φιλοσόφων ὁ Πλάτων, ἀλλὰ καὶ δεινὸς λογοτέχνης, γι αύτὸ καὶ οὐδεὶς μπόρεσε μετὰ ἀπὸ αύτὸν νὰ γράψει ἴδιας ἀξίας ΔΙΑΛΟΓΟΥΣ (ἂν καὶ δύο, τρεῖς τὸ ἀποτὸλμησαν, πχ Γαλιλαῖος).
Ἡ λογοτεχνικὴ μεγαλοφυία τοῦ Πλάτωνος φαίνεται καθαρὰ στόν "ΦΑΙΔΡΟ" ὅπου ἑκεῖ ὁ Φαῖδρος παρουσιάζει ἕνα λόγο τοῦ ΛΥΣΙΑ περὶ Ἔρωτος, ὁ ὁποῖος ΕΧΕΙ ΔΙΧΑΣΕΙ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΛΟΓΟΥΣ {230e-234c}.
Οἱ μέν λἐνε ὅτι ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΠΕΡΙ ΓΝΗΣΙΟΥ, ΧΑΜΕΝΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΛΥΣΙΑ (μἀλιστα ὁ Hude —εἰδικὸς στὸν Λυσία— ἐξἐδωσε τὸ κείμενο αὐτὸ ἑκ τοῦ πλατωνικοῦ "Φαίδρου" στὸ corpus τοῦ Λυσία),
Ἀντιθέτως ἄλλοι φιλόλογοι ὑποστηρίζουν ὅτι ἐδῶ Ο ΠΛΑΤΩΝ ΜΙΜΕΙΤΑΙ ΤΟΝ ΛΥΣΙΑ ΜΕ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ —ὁπότε ὁ λόγος εἶναι ΠΛΑΣΤΟΣ.
Πράγματι τὸ ὕφος εἶναι ΠΑΝΟΜΟΙΟΤΥΠΟ, μὲ παρατακτικὲς προτάσεις, λιτὸ λεξιλὸγιο, δικανικὸ στύλ, ὅμως ἐπειδὴ δέν ὑπάρχει ἐξωτερικὴ μαρτυρία γιὰ συγγραφὴ τέτοιου ἔργου "ΠΕΡΙ ΕΡΩΤΟΣ" ἀπὸ τὸν Λυσία, σήμερα ἡ ἄποψη ποὺ ἐπικρατεῖ εἶναι ὅτι ὁ λόγος εἶναι τοῦ Πλάτωνος πού μιμεῖται τὸν ΛΥΣΙΑ —κι ὄχι τοῦ ἴδιου τοῦ γνωστοῦ λογογράφου.
Ὅμως Η ΠΛΑΚΑ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ διότι κατόπιν βάζει τὸν ΣΩΚΡΑΤΗ νά μιμεῖται τὸν προηγούμενο λόγο τοῦ δῆθεν "Λυσία" , ἐκφωνῶντας ἕναν παρόμοιο λόγο μὲ τὸ ἴδιο θέμα *. Καὶ ὅλοι ἐδῶ ΔΙΑΠΙΣΤΩΝΟΥΝ ΤΗΝ ΦΑΝΕΡΗ ΜΙΜΗΣΗ ἐπειδὴ ὁ λόγος τοῦ Σωκράτη εἶναι ΚΑΤΑ ΤΙ κατώτερος τοῦ ὕφους τοῦ ΛΥΣΙΑ.
Δηλ τί πέτυχε στόν "Φαῖδρο" ὁ Πλάτων ;
Ἀρχικὰ στὸν λόγο τοῦ Φαίδρου νὰ μιμηθεῖ 100% ἐπιτυχῶς τὸν ΛΥΣΙΑ καὶ ἐν συνεχείᾳ στὸν λόγο τοῦ Σωκράτη νὰ τὸν μιμηθεῖ κατά τι λιγώτερο, ὥστε νὰ γίνει φανερὴ ἡ μίμηση..
ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑ.
Φανταστεῖτε κάποιος νὰ ἔχει τέτοιο ταλέντο ὥστε στὸ ἴδιο κείμενο νὰ μιμεῖται πχ. τὸν ΤΟΛΣΤΟΪ καὶ νὰ ΠΕΙΘΕΙ ΓΙ ΑΥΤΟ καὶ λίγο μετὰ νὰ τὸν μιμεῖται κατά τι λιγώτερο ΩΣΤΕ ΝΑ ΦΑΙΝΕΤΑΙ Η ΜΙΜΗΣΗ...
Τί λογοτεχνικὸ ταλέντο πρἐπει νὰ ἔχει τέτοιος συγγραφέας!
ΚΑΙ ΠΟΣΟ ΑΚΑΤΟΡΘΩΤΟ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑ ΕΙΝΑΙ Η ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΤΕΤΟΙΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ὅπως ὁ "ΦΑΙΔΡΟΣ" —καὶ γενικῶς οἱ πλατωνικοὶ Διάλογοι...
______
ΥΓ. στὴν παρακάτω φωτό. ἡ τοποθεσία τῆς ὑποτιθἐμενης συζήτησης Φαίδρου—Σωκράτη, ὅπως εἶναι σήμερα..
* ὁ ὑποτιθέμενος λόγος τοῦ δῆθεν "Λυσία" ὑποστήριζε ὅτι πρἐπει κανεὶς νά συνάπτει σχέση μὲ κάποιον ποὺ ΔΕΝ εἶναι ἐρωτευμένος μαζί του, παρὰ μὲ κάποιον πού κυριαρχεῖται ἀπὸ τὸ ἐρωτικὸ πάθος.

