Πλατωνικὲς ἀντιλήψεις στὴν διδασκαλία τοῦ Ἰησοῦ στό "Κατὰ Ἰωάννην" Εὐαγγέλιο.


 Ἐν συνόψει·
εἶναι γνωστὸ ὅτι χἀρη στὸν ΦΙΛΩΝΑ τὸν Ἀλεξανδρέα ὁ ΠΛΑΤΩΝΙΣΜΟΣ εἰσχώρησε στὴν Βίβλο  κατὰ τὴν περίοδο τοῦ Δευτέρου Ναοῦ καὶ ἀπὸ αύτὸν ἐτράφησαν ἀργότερα  οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας.
 Δὲν εἶναι  ὅμως εὐρἐως γνωστὸ  ὅτι ΠΛΑΤΩΝΙΚΕΣ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ  ΕΠΗΡΕΑΣΑΝ ΚΑΙ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΤΟΝ ΙΗΣΟΥ ὅπως φαίνεται ἀπὸ τὰ Εὐαγγἐλια καὶ εἰδικῶς τὸ ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ τὸ ὁποῖο διἐπεται ἀπὸ τὴν ΠΛΑΤΩΝΙΚΗ  ἀντίληψη περὶ τῶν ΔΥΟ ΚΟΣΜΩΝ : 
α) τοῦ ΑΛΗΘΙΝΟΥ  οὐράνιου τοῦ πνεύματος
 & β) τοῦ  ΓΗΙΝΟΥ κόσμου τῆς φθαρτὀτητας καὶ τῆς σαρκός.

 Ἰδοὺ κάποια χαρακτηριστικὰ χωρία τοῦ Δ' Εὐαγγελίου ποὺ ἀποκαλὐπτουν ΜΙΑ ΠΛΑΤΩΝΙΚΗ ΑΠΟΨΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ στὴν Διδασκαλία τοῦ Ἰησοῦ : 

ὁ ἄνωθεν έρχόμενος ἐπάνω πάντων ἐστίν.
 ὁ ὢν ἐκ τῆς γῆς ἐκ τῆς γῆς ἐστὶ καὶ ἐκ τῆς γῆς λαλεῖ· ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ ἐρχόμενος ἐπάνω πάντων ἐστί {=αὐτὸς πού ἔρχεται ἀπὸ ἐπάνω εἶναι ἀνώτερος ἀπὸ ὅλους , αὐτὸς ποὺ προέρχεται ἀπὸ τὴν γῆ ἔχει ἀνθρώπινη προἐλευση καὶ μιλᾶ ἀναλόγως· αὐτὸς πού ἔρχεται ἀπὸ τὸν οὐρανὸ εἶναι ἀνώτερος ἀπὸ ὅλους —ΙΩ.3,31}

τὸ γεγενημένον ἐκ σαρκὸς σάρξ έστί, καὶ τὸ γεγενημένον ἐκ Πνεύματος πνεῦμα ἐστί {=ὅ,τι  γεννήθηκε ἀπὸ σἀρκα, δηλ.ἄνθρωπο  εἶναι σἀρκινο δηλ. ἀνθρώπινο,  ὅ,τι γεννήθηκε ἀπὸ τὸ Πνεῦμα εἶναι πνευματικό —ΙΩ.3,6}

τὸ πνεῦμα ἐστὶ τὸ ζωοποιοῦν ,ἡ σὰρξ οὐκ ὠφελεῖ οὐδέν {=τὸ πνεῦμα  ζωοποιεῖ, ἡ σάρκα  δὲν ὠφελεῖ σὲ τίποτα—ΙΩ.6,63}

οὐ Μωυσῆς ἔδωκεν ὐμῖν τὸν ἄρτον ἐκ τοῦ οὐρανοῦ, ἀλλ' ὁ πατήρ μου δίδωσιν ὐμῖν τὸν ἄρτον ἐκ τοῦ οὐρανοῦ τὸν ἀληθινόν {=ὀ Μωυσῆς δὲν σᾶς ἔδωσε οὐράνιο ἄρτο, ἀλλὰ ὁ Πατέρας μου σᾶς ἐδωσε τὸν οὐράνιο ἄρτο τὸν ἀληθινό—ΙΩ.6,32}



Γενικῶς τὸ κεντρικὸ μοτῖβο τοῦ ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ εἶναι σαφῶς πλατωνικὸ καὶ συνίσταται στὸ ἑξῆς·
<οὐδεὶς ἀναβέβηκεν εἰς τὸν οὐρανὸν εἰ μὴ ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβὰς ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ὁ ὢν ἐν τῷ οὐρανῷ >{=κανένας δὲν ἀνέβηκε στὸν οὐρανὸ παρὰ μόνον ὁ Υἱὸς τοῦ Ἀνθρώπου ποὺ κατἐβηκε ἀπὸ τὸν οὐρανὸ καὶ ὁ ὁποῖος εἶναι (ὢν= μετοχὴ ἐνεστῶτος) στὸν οὐρανό—ΙΩ.3,13}.

Ἀπὸ αὐτὴν τὴν ἄποψη , θὰ μποροῦσε νὰ πεῖ κανεὶς ὅτι ὁ συγγραφέας τοῦ ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ διέσωσε τὴν παρἀδοση περὶ μιᾶς  ΠΛΑΤΩΝΙΚΗΣ  πλευρᾶς  τῆς διδασκαλίας τοῦ Ἰησοῦ ἡ ὁποία  κινδύνευε νὰ χαθεῖ.






_____
ΥΓ. Παρόμοια ἀντιδιαστολὴ μεταξὺ  ΟΥΡΑΝΙΟΥ,ΑΛΗΘΙΝΟΥ ΚΟΣΜΟΥ  καὶ ΓΗΙΝΟΥ,ΦΘΑΡΤΟΥ ὑπάρχει καὶ στὰ Συνοπτικὰ Εὐαγγέλια,ὅμως ἐκεῖ ὑπερισχύει ἡ ὁριζόντια διάσταση μεταξὺ ΠΑΡΟΝΤΟΣ καὶ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ ΑΙΩΝΟΣ , ἐπηρεασμένη ἀπὸ τὸ ίδεολογία τοῦ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΣΜΟΥ τῆς ἐποχῆς (βλ. Χειρόγραφα Νεκρᾶς Θαλάσσης, Ἀπόκρυφα  Παλαιᾶς Διαθήκης κλπ) κι ὄχι ἀπὸ τὸν Πλατωνισμὸ τοῦ Φίλωνος.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.