ΤΕΚΤΟΝΙΣΜΟΣ & (ΟΡΘΟΔΟΞΗ) ΕΚΚΛΗΣΙΑ.
Τὸ 1933 συνἐβη ἕνα γεγονὸς τὸ ὁποῖο ἔμελλε νὰ γίνει ἡ ἀφορμὴ γιὰ νὰ λάβει ἐπίσημη θέση ἡ Ὀρθόδοξη Ἑλλαδικὴ Ἐκκλησία ἔναντι τοῦ Τεκτονισμοῦ (ὅπως εἶχε κάνει ἡ Καθολικὴ ἤδη ἀπὸ τὸ 1734).
Τὸ γεγονὸς ἦταν ἡ κηδεία τοῦ καθηγητοῦ τῆς Νομικῆς ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΜΑΤΕΣΗ γνωστοῦ τἐκτονος τῆς ἐποχῆς ἀλλὰ καὶ διαπρεποῦς πνευματικοῦ ἀνθρώπου.
Τί συνέβη;
Στὴν ἐξόδιο πομπὴ παρευρἐθηκαν τἐκτονες φορῶντας τὰ περιζώματα καὶ τὰ διακριτικὰ περιλαίμια τῶν βαθμῶν τους σὲ κοινὴ θέα καὶ πρὸς τιμὴν τοῦ ὑψηλοῦ νεκροῦ.
Οἱ φωτογραφίες ποὺ δημοσιεύτηκαν στὶς ἐφημερίδες τῆς ἐποχῆς (πχ. ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ) προκἀλεσαν σάλο καὶ μέσα στὴν ταραγμένη πολιτικὰ περίοδο (λίγο μετά τὴν πτώχευση τοῦ 1932 ἐπὶ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ καὶ μὲ τὰ κινήματα τῶν βενιζελικῶν κατὰ τοῦ πλειοψηφοῦντος στὶς ἐκλογὲς ΛΑΪΚΟΥ ΚΟΜΜΑΤΟΣ) ἁπλώθηκαν φῆμες γιά "ΜΑΣΟΝΟΥΣ—ΙΕΡΑΡΧΕΣ" φίλους τῶν βενιζελικῶν, μηδὲ τοῦ τότε Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ Α' (Παπαδόπουλου) ἐξαιρουμένου.
Ἐν ὄψει τοῦ σἀλου καὶ τῶν φημῶν ,ἡ ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟΣ ἀνέθεσε στὴν ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΟΥ ΠΑΝ.ΑΘΗΝΩΝ νά παρουσίασει ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ γιὰ τὴν ΟΥΣΙΑ καὶ τὸ περιεχόμενο τοῦ Τεκτονισμοῦ & πρἀγματι στὶς 19 ΣΕΠ 1933 ἡ Θεολογικὴ Ἀθηνῶν ἐκθέτει τὰ συμπεράσματα της τὰ ὁποῖα μποροῦν νά συνοψιστοῦν στὸ ὅτι Ο ΤΕΚΤΟΝΙΣΜΟΣ ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΔΙΟΤΙ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΩΤΗΡΙΟΛΟΓΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ, ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ, ΙΕΡΑΤΕΙΟ, ΕΝΟΡΙΑΚΗ-ΛΑΤΡΕΥΤΙΚΗ ΖΩΗ κλπ.
Μόνος μειοψηφίσας ὁ ΠΑΝ.ΜΠΡΑΤΣΙΩΤΗΣ ὁ ὁποῖος ἐξἐθεσε τὴν δική του θέση ὅτι Ο ΤΕΚΤΟΝΙΣΜΟΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΠΑΓΑΝΙΣΤΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΑΝΑΒΙΩΝΟΥΣΑ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ.
Μετὰ ἀπὸ κάποιες ἡμέρες στὶς 12 ΟΚΤ 1933 συνεδρίασε καὶ ἡ ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟΣ γιὰ νά ἐξετάσει τὴν ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς. Οἱ Ἱεράρχες ὅμως δέν στηρίχτηκαν στὴν ἀπόφαση τῆς πλειοψηφίας τῶν Θεολόγων, ἀλλὰ ΣΤΗΝ ΜΕΙΟΨΗΦΟΥΣΑ ΑΠΟΨΗ ΜΠΡΑΤΣΙΩΤΗ κι ἔτσι χαρακτήρισαν τὸν Τεκτονισμὸ ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ μὴ συνάδουσα μέ τὴν χριστιανικὴ πίστη.
Πάλι οἱ φῆμες ὀργίασαν γιὰ τὴν ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΑΠΟΨΕΩΝ μεταξὺ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ & ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ—διεδόθη τότε ὅτι πολλοὶ καθηγητὲς ἦταν Τέκτονες (γιὰ τὸν ΛΟΥΒΑΡΗ μᾶλλον ἦταν ἀληθινὲς οἱ διαδόσεις) ἀλλὰ ἡ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ εἶναι ὅτι οἱ καθηγητές τῆς Θεολογικῆς ἦταν ΑΡΙΣΤΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ καὶ ἔκαναν ἄρτια τὸ ἐπιστημονικὸ ἔργο ποὺ τοὺς ζητήθηκε ἀπὸ τὴν Ἱεραρχία, σχετικὰ μὲ τὴν διδασκαλία τοῦ Τεκτονισμοῦ.
ΥΓ. δυστυχῶς ἡ μόνη προσβάσιμη βιβλιογραφία γιὰ ἐκεῖνα τὰ γεγονότα τοῦ 1933 ποὺ βρῆκα εἶναι στὸ σύγγραμμα τοῦ Π.ΤΡΕΜΠΕΛΑ "ΜΑΣΣΩΝΙΣΜΟΣ".