Καστοριάδης : ΚΑΘΕ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΣΥΝΙΣΤΑ ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΙΑ.



ΚΑΘΕ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ
ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΑ ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΙΑ  ὑποστηρίζει ὁ ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ * τὸ ἐξηγεῖ ὡς ἑξῆς· 
"αὐτὸ συμβαίνει διότι κάθε θρησκεία (θὰ προσέθετα: καὶ θεολογία) όφείλει ἀναγκαστικὰ νὰ δώσει ΜΟΡΦΗ στὸ ΑΜΟΡΦΟ , τὸ  Ὑπερβατικό, τὸ Μὴ Ἀντιληπτό, τὸ πέραν πάσης ἐμπειρίας. 
Αὐτὴ ἡ μορφὴ μπορεῖ νὰ εἶναι μιὰ ΕΙΚΟΝΑ ἤ ἕνα ἄγαλμα , ἀλλὰ καὶ μιὰ ΙΣΤΟΡΙΑ (καθόσον κι ἡ Ἱστορία συνιστᾶ εἰκόνιση) , μιὰ Ὁμιλία, ἕνας λόγος ἤ καὶ ὁ Λόγος {=λογική,νόημα κλπ}. Τὸ νὰ πεῖ κανεὶς ὅτι Ο ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΛΟΓΟΣ, κι αὐτὸ ἀποτελεῖ φυσικὰ εἰδωλολατρία. Τὸ ἴδιο ίσχύει καὶ γιὰ κάθε ΟΝΤΟΛΟΓΙΑ,ἡ ὁποία ἀποτελεῖ ἐν τέλει ,ἐκλεπτυσμένη θεολογία δηλ. ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΙΑ."  

 Ἐμεῖς ὅμως οἱ χριστιανοί (ἐν προκειμένῳ ἐγὼ ὡς Καθολικός)  δεχόμαστε ὅτι Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΠΕΙΔΗ ΕΙΝΑΙ ΛΟΓΙΚΟ ΟΝ  ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΔΕΧΘΕΙ ΤΗΝ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ. Χωρὶς τὸν Λόγο δὲν ὑφίσταται Ἀποκάλυψη. Καὶ αύτὸ τὸ τεκμηριώνει ὁ χριστιανισμὸς στὸ ὅτι ὁ ἄνθρωπος πλάστηκε κατ’εἰκόνα Θεοῦ.

Βεβαίως, δὲν ἔχει ἐντελῶς ἄδικο ὁ Καστοριάδης καθόσον ΜΟΝΟΝ μὲ ΕΙΚΟΝΕΣ μιλοῦμε γιὰ τὸ ΑΝΕΙΚΟΝΙΚΟ ΥΠΕΡΒΑΤΙΚΟ·
 θὰ ἦταν ὅμως πιὸ πλἠρης ἄν ἐλεγε ὅτι καὶ ΚΑΘΕ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΣΥΝΙΙΣΤΑ ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΙΑ ἐφόσον προσπαθεῖ νὰ ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΕΙ τὸ ΜΗ ΝΟΗΤΟ δηλ τὴν μὴ ἐμπειρικὴ πραγματικότητα.
 Ἐξάλλου  κι ὁ ἴδιος  δίδασκε πάντοτε  ὂτι Ο ΚΟΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΝΟΗΜΑ ΣΕ ΦΟΝΤΟ ΜΗ ΝΟΗΜΑΤΟΣ.







____________________

ΥΓ. γράφει ὁ ΚΥΡΙΑΖΟΠΟΥΛΟΣ στὸ παλιὸ του σύγγραμμα "ΠΡΟΛΕΓΟΜΕΝΑ ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΙΝ ΠΕΡΙ ΘΕΟΥ" (σελ.214) τὰ ἑξῆς ἐνδιαφέροντα·
"ὁ θεὸς δὲν εἶναι οὔτε πρόσωπον οὔτε μὴ πρόσωπον, ἀλλ’ ἡ ὑπερβατικότης ἀμφοτέρων. Ἐν τούτοις ὁ θεός, ὡς ΘΕΟΣ καὶ οὐχὶ ὡς μεταφυσικὸς ὅρος εἶναι νοητὸς μὸνον ὡς πρόσωπον...Μόνον κατ’ἀναφορὰν πρὸς τὴν σχέσιν μας ὁ θεὸς εἶναι πρόσωπον..."

____
* Κ.ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ, Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΑ, 2007, σελ.222 κ.ἑξ.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΓΙΝΕ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ ΤΗΝ 30η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940.

Τὸ κρεββάτι τοῦ Τιμάρχου: Η ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ.