Καστοριάδης : ΚΑΘΕ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΣΥΝΙΣΤΑ ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΙΑ.






"ΚΑΘΕ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ
ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΑ ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΙΑ"   ὑποστηρίζει ὁ ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ * &  τὸ ἐξηγεῖ ὡς ἑξῆς· 
"αὐτὸ συμβαίνει διότι κάθε θρησκεία (θὰ προσέθετα: καὶ θεολογία) όφείλει ἀναγκαστικὰ νὰ δώσει ΜΟΡΦΗ στὸ ΑΜΟΡΦΟ, τὸ  Ὑπερβατικό, τὸ Μὴ Ἀντιληπτό, τὸ πέραν πάσης ἐμπειρίας. Αὐτὴ ἡ μορφὴ μπορεῖ νὰ εἶναι μιὰ ΕΙΚΟΝΑ ἤ ἕνα ἄγαλμα , ἀλλὰ καὶ μιὰ ΙΣΤΟΡΙΑ (καθόσον κι ἡ Ἱστορία συνιστᾶ εἰκόνιση) , μιὰ Ὁμιλία, ἕνας λόγος ἤ καὶ ὁ Λόγος {=λογική,νόημα κλπ}. Τὸ νὰ πεῖ κανεὶς ὅτι Ο ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΛΟΓΟΣ, κι αὐτὸ ἀποτελεῖ φυσικὰ εἰδωλολατρία. Τὸ ἴδιο ίσχύει καὶ γιὰ κάθε ΟΝΤΟΛΟΓΙΑ,ἡ ὁποία ἀποτελεῖ ἐν τέλει ἐκλεπτυσμένη θεολογία δηλ. ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΙΑ."  

 Ἐμεῖς ὅμως οἱ Χριστιανοί—ἰδιαιτέρως οἱ Καθολικοί— δεχόμαστε ὅτι Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΠΕΙΔΗ ΕΙΝΑΙ ΛΟΓΙΚΟ ΟΝ, ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΔΕΧΘΕΙ ΤΗΝ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΩΣ ΛΟΓΟΥ .Χωρὶς τὸν Λόγο δὲν ὑφίσταται Ἀποκάλυψη. Καὶ αύτὸ τὸ τεκμηριώνει ὁ χριστιανισμὸς στὸ ὅτι ὁ ἄνθρωπος πλάστηκε κατ’εἰκόνα Θεοῦ. 
Ἐξάλλου ὁ Χριστιανισμὸς τοῦ Εὐαγγελίου ΔΕΝ ἁποτελεῖ θρησκεία, ἀλλὰ ΠΡΑΞΗ (βλ.πχ. τὴν Παραβολὴ τῆς Κρίσεως τοῦ "Κατὰ Ματθαῖον" ὅπου ὁ καθεὶς κρίνεται ἀπὸ τὶς ΠΡΑΞΕΙΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ πρὸς τὸν διπλανό  του κι ὄχι ἁπὸ τὴν ΠΙΣΤΗ του ,τὸ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑ του ἢ τὴν ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ του : "ἐπείνασα γὰρ καὶ οὐκ ἐδώκατέ μοι φαγεῖν.."—ΜΤ.25,31κ.ἑξ)

 Ἔχει δίκιο λοιπὸν ὁ Καστοριάδης χαρακτηρίζοντας κάθε θρησκεία ὡς εἰδωλολατρία, καθόσον ΜΟΝΟΝ μὲ ΕΙΚΟΝΕΣ μιλοῦμε γιὰ τὸ ΑΝΕΙΚΟΝΙΚΟ ΥΠΕΡΒΑΤΙΚΟ·
 θὰ ἦταν ὅμως πιὸ πλἠρης ἡ θέση του  ἄν ἐλεγε ὅτι καὶ ΚΑΘΕ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΣΥΝΙΙΣΤΑ ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΙΑ ἐφόσον προσπαθεῖ νὰ ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΕΙ τὸ ΜΗ ΝΟΗΤΟ δηλ τὴν μὴ ἐμπειρικὴ πραγματικότητα.
 Ἐξάλλου  κι ὁ ἴδιος  δίδασκε πάντοτε  ὂτι Ο ΚΟΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΝΟΗΜΑ ΣΕ ΦΟΝΤΟ ΜΗ ΝΟΗΜΑΤΟΣ.**









____________________

ΥΓ. γράφει ὁ ΚΥΡΙΑΖΟΠΟΥΛΟΣ στὸ παλιὸ του σύγγραμμα "ΠΡΟΛΕΓΟΜΕΝΑ ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΙΝ ΠΕΡΙ ΘΕΟΥ" (σελ.214) τὰ ἑξῆς ἐνδιαφέροντα·
"ὁ θεὸς δὲν εἶναι οὔτε πρόσωπον οὔτε μὴ πρόσωπον, ἀλλ’ ἡ ὑπερβατικότης ἀμφοτέρων. Ἐν τούτοις ὁ θεός, ὡς ΘΕΟΣ καὶ οὐχὶ ὡς μεταφυσικὸς ὅρος εἶναι νοητὸς μὸνον ὡς πρόσωπον...Μόνον κατ’ἀναφορὰν πρὸς τὴν σχέσιν μας ὁ θεὸς εἶναι πρόσωπον..."






____
* Κ.ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ, Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΑ, 2007, σελ.222 κ.ἑξ.


** " ἄν ὁ κόσμος εἶναι πέρα γιὰ πέρα σημασία (νόημα) θὰ φιλοσοφούσαμε μιὰ φορὰ γιὰ πάντα....Ὁμοίως ἂν ὁ κὸσμος ἦταν μόνο Χάος δὲν ὑπάρχει λόγος νὰ φιλοσοφήσουμε.  
Ἡ ἱστορικὴ δυνατότητα τῆς Φιλοσοφίας ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὸ γεγονὸς ὅτι ὁ κόσμος εἶναι καὶ ταυτοχρόνως δὲν εἶναι νοητός" (ὅ.π. σελ.259)

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Χαῖρε Κωνσταντῖνε, τελευταῖε Βασιλέα τῶν Ἑλλήνων!

1974: Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΔΟΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ & ΤΗΝ ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗ.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ (Διαμαντῆς Κούτουλας)