ΟΙ ΚΡΥΦΟΙ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΕΣ ΤΩΝ ΜΠΟΛΣΕΒΙΚΩΝ (1914-1918).








 Ἐν συνόψει·
ἔχοντας οἱ ΚΕΝΤΡΙΚΕΣ Δυνάμεις (Γερμανία‒Αὐστροουγγαρἰα) νὰ ἀντιμετωπίσουν κατὰ τὸν Α' Παγκ.Πόλεμο (1914‒1918) διμέτωπο ἀγῶνα (στὴν Δύση τοὺς Ἀγγλογάλλους καὶ στὴν Ἀνατολὴ τοὺς Ρώσους) προσπάθησαν ΜΕΣῼ ΚΡΥΦΗΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΜΠΟΛΣΕΒΙΚΩΝ ΤΟΥ ΛΕΝΙΝ νὰ βοηθήσουν τοὺς Κομμουνιστὲς νὰ ἀναλἀβουν τὴν Ἐξουσία, ὥστε ΝΑ ΒΓΑΛΟΥΝ ΤΗΝ ΡΩΣΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ.

 [ΣΗΜΕΙΩΣΗ : 
στὴν Ρωσία ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΗΤΤΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΙΑΠΩΝΕΣ ΣΤΟΝ ΡΩΣΟΪΑΠΩΝΙΚΟ ΠΟΛΕΜΟ ΤΟΥ 1905 ΕΙΧΕ ΑΝΑΠΤΥΧΘΕΙ ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΚΙΝΗΜΑ ΠΟΥ ΕΠΙΖΗΤΟΥΣΕ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΜΟΝΑΡΧΙΑΣ καὶ ἐκσυγχρονισμὸ τῆς χώρας, ἀλλὰ τὸ μόνο ΑΝΤΙ-ΤΣΑΡΙΚΟ κόμμα ποὺ ἦταν ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΟ καὶ ὑποστήριζε τὴν ἄμεση ὑπογραφὴ ΕΙΡΗΝΗΣ κατὰ τὸν Α’ΠΠ  ἦταν οἱ ΜΠΟΛΣΕΒΙΚΟΙ τοῦ ΛΕΝΙΝ] 

 Ἔτσι μετὰ τὴν ΠΑΡΑΙΤΗΣΗ ΤΟΥ ΤΣΑΡΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ Β' στὶς  15 ΜΑΡΤΙΟΥ  1917 ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ ΤΩΝ ΗΠΑ ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΑΝΤΑΝΤ ΣΤΙΣ 6 ΑΠΡ 1917,  ἡ γερμανικὴ κυβέρνηση  ὀργἀνωσε τὴν μετάβαση τοῦ ΛΕΝΙΝ ἀπὸ τὴν Ζυρίχη  στὴν Ἁγ.Πετρούπολη ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ  ΝΑ ΗΓΗΘΕΙ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ ΤΩΝ ΜΠΟΛΣΕΒΙΚΩΝ ΓΙΑ ΚΑΤΑΛΗΨΗ ΤΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ καὶ τὴν ἀνακήρυξη  τῆς ΕΙΡΗΝΗΣ. 
 Αὐτὸ ἔγινε μἐσῳ τοῦ περιλἀλητου "ΣΦΡΑΓΙΣΜΕΝΟΥ ΤΡΑΙΝΟΥ" ποὺ μετέφερε τὴν ἡγετικὴ ὁμἀδα τῶν Μπολσεβίκων ΑΠΟ ΤΗΝ ΖΥΡΙΧΗ ΣΤΗΝ ΑΓ.ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ μἐσῳ Γερμανίας.

Τὸ τραῖνο ἀναχώρησε στὶς 9 Ἀπριλίου 1917 ἀπὸ τὴν  Ζυρίχη (Ἑλβετία) καὶ ἔφτασε μέσῳ Γερμανίας, Σουηδίας καὶ Φινλανδίας στὴν Ἁγ.Πετρούπολη (Ρωσία) στὶς 16 Ἀπριλίου. Στὸ ἐν λόγῳ τραῖνο ταξίδευσαν μαζὶ μὲ τὸν ΛΕΝΙΝ καὶ ἄλλα  32 μέλη τῆς κομμουνιστικῆς ἡγεσίας τῶν Μπολσεβίκων,  μεταξὺ τῶν ὁποίων καὶ ἡ σύζυγός τοῦ ΛΕΝΙΝ, Ναντιέζντα Κρούπσκαγια, ὁ Γρηγόρι Ζηνόβιεφ, ὁ Καρλ Ράντεκ κλπ.

Τὸ ταξίδι τοῦ Λένιν στὴν Ρωσία  εἶχε  σχεδιάσει ὁ γνωστὸς  ΠΡΑΚΤΟΡΑΣ ΤΩΝ ΓΕΡΜΑΝΩΝ & ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ μεταξὺ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΛΕΝΙΝ, σοσιαλδημοκράτης "ἀκτιβιστής"   Alexander Parvus (Ἑβραῖος τῆς Λιθουανίας ὀνόματι Israel Lazarevich Gelfand  —γεννηθεὶς στὶς 8 ΣΕΠ 1867 καὶ θανὼν στὶς  12 ΔΕΚ 1924— ἀποκαλούμενος συχνὰ  Helphand) καθὼς καὶ ἄλλοι Γερμανοὶ διπλωμάτες τοῦ Ὑπουργείου Ἐξωτερικῶν.

Οἱ ἐπιβάτες θεωροῦνταν διπλωματικῶς  προστατευμένοι — δὲν μποροῦσαν νὰ ἐλεγχθοῦν ἀπὸ τὶς γερμανικὲς ἀρχές, οὔτε νὰ βγοῦν ἀπὸ τὸ τραῖνο σὲ γερμανικὸ ἔδαφος (ἐξ οὗ καὶ ἡ ὀνομασία "σφραγισμένο" τραῖνο).

[ Σύμφωνα μὲ μελέτη τοῦ Alfred Erich Senn, ἡ ἀπόφαση γιὰ τὴν διέλευση τοῦ Λένιν καὶ τῶν συντρόφων του μέσῳ Γερμανίας ἐλήφθη ἀπὸ τὸ Γερμανικὸ Ὑπουργεῖο Ἐξωτερικῶν καὶ τὸ Γενικὸ Ἐπιτελεῖο. Ἕνα τηλεγράφημα ἀπὸ τὸ Γενικὸ Ἐπιτελεῖο πρὸς τὸ Ὑπουργεῖο Ἐξωτερικῶν ἀνέφερε: «Καμία ἀντίρρηση γιὰ τὴ διέλευση Ρώσων ἐπαναστατῶν, ἐφόσον πραγματοποιηθεῖ μὲ εἰδικὸ τραῖνο καὶ ἀξιόπιστη συνοδεία.» ]

 Ἡ χρηματοδότηση τῶν Μπολσεβίκων ποὺ εἶχε ξεκινήσει ἤδη  ἀπὸ  τὸ 1914 ,συνεχίστηκε καὶ τὸ 1918 (μέχρι τὴν ΣΥΝΘΗΚΗ ΜΠΡΕΣΤ—ΛΙΤΟΦΣΚ τοῦ ΜΑΡΤΙΟΥ 1918 πού ἔβγαλε τὴν Ρωσία ἀπὸ τὸν Πόλεμο) καὶ διεξαγόταν  ΜΕΣῼ ΤΡΑΠΕΖΩΝ ἢ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ—ΒΙΤΡΙΝΑΣ πχ. τῆς   Τράπεζας Disconto-Gesellschaft τοῦ Βερολίνου (συγχωνεύτηκε τό 1929 μὲ τὴν Deutsche Bank) ,τῆς σουηδικῆς Τρἀπεζας  Nya Banken τῆς Στοκχόλμης (ἡ ὁποία τὸ 1920  κατηγορηθεῖσα γιὰ τὴν κρυφὴ χρηματοδότηση τῶν Μπολσεβίκων  μετονομάστηκε σὲ Bank AB Norden καὶ τὸ 1927 συγχωνεύτηκε μὲ τὴν Södermanlands Enskilda Bank ) ἢ τῶν Τραπεζῶν τῆς Ζυρίχης καὶ Βέρνης,  καθὼς καὶ τῶν ἐμπορικῶν ἑταιρειῶν Handels-og Exportkompaniet A/S τῆς Κοπεγχάγης ἢ  Transport- und Handels-Aktiengesellschaft (THAG). 

Στὶς κρυφὲς χρηματοδοτήσεις ἐκ Γερμανίας πρὸς τὸν ΛΕΝΙΝ διαμεσολαβητικὸ ρόλο ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ διαδραμάτισαν γνωστὰ πρόσωπα "πρακτόρων" ὅπως ὁ προαναφερθεὶς  περιβόητος  ALEXANDER PARVUS*  ποὺ διατηροῦσε  προσωπικοὺς τραπεζικοὺς λογαριασμοὺς στοὺς ὁποίους κατέληγαν κονδύλια ἀπὸ τὴν  Γερμανία τὰ ὁποῖα κατόπιν  διοχετεύονταν στοὺς Μπολσεβίκους ἢ ὁ Πολωνοεβραῖος  Jakob Fürstenberg (Hanecki) ὁ ὁποῖος ἀπὸ τὴν  Στοκχόλμη  ἔστελνε στοὺς Μπολσεβίκους τὰ χρήματα ποὺ ἔφταναν ἐκεῖ  ἀπὸ τὸ Βερολῖνο.

 Ὅλα τὰ παραπάνω δέν ἔμειναν μυστικὰ καθότι ἕνα ποσὸν τῆς τάξης τῶν 50.000.000 γερμανικῶν ΜΑΡΚΩΝ ποὺ ἔστειλαν οἱ Γερμανοὶ στοὺς Μπολσεβίκους ,δέν μποροῦσε νά ἀποκρυβεῖ καὶ πολλοὶ Ρῶσοι τότε  κατηγόρησαν  τοὺς Μπολσεβίκους ὡς  ΠΡΟΔΟΤΕΣ ΤΟΥ ΕΧΘΡΟΥ... 

 Ὅμως μὲ τὴν ΕΔΡΑΙΩΣΗ ΤΗΣ ΟΚΤΩΒΡΙΑΝΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ  τὸ γερμανικὸ χρῆμα ἔπιασε τόπο καὶ λίγους μῆνες μετά,  τὸν ΜΑΡΤΙΟ τοῦ 1918, μὲ τὴν προαναφερθεῖσα ΣΥΝΘΗΚΗ ΜΠΡΕΣΤ—ΛΙΤΟΦΣΚ,  Η ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΡΩΣΙΑ ΒΓΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ παραδίδοντας τὶς ΒΑΛΤΙΚΕΣ χῶρες καὶ τὴν ΠΟΛΩΝΙΑ στὶς Κεντρικὲς Δυνάμεις .

Τελικά, βεβαίως,  οἱ Κεντρικὲς Δυνάμεις ΔΕΝ ΕΠΩΦΕΛΗΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΠΟΧΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΡΩΣΙΑΣ καὶ ΔΕΝ ΚΑΤΑΦΕΡΑΝ ΝΑ ΝΙΚΗΣΟΥΝ τοὺς ἐναπομείναντες ΑΓΓΛΟΓΑΛΛΟΥΣ,  διότι ἡ ΑΜΕΡΙΚΗ εἶχε προνοήσει νὰ μπεῖ στὸν Πόλεμο ΠΡΙΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΓΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΑΝΤ...

_________

* ὁ ΠΑΡΒΟΥΣ βρέθηκε τὴν τετραετία 1910—1914 στὴν ΚΩΝ/ΠΟΛΗ διατηρῶντας ἐπαφὴ μὲ τούς ΝΕΟΤΟΥΡΚΟΥΣ γιὰ λογαριασμὸ τῶν ΓΕΡΜΑΝΩΝ καὶ  ἔχοντας δημιουργήσει μιὰν ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΟΠΛΩΝ θησαύρισε κατὰ τοὺς Βαλκανικοὺς Πολέμους,
Ἐνῶ  βρισκόταν στὴν Ὀθωμανικὴ Αύτοκρατορία πρότεινε τὸ 1914 μἐσῳ τοῦ Γερμανοῦ πρεσβευτῆ  ΧΑΝΣ ΦΟΝ ΒΑΝΓΚΕΝΧΑΪΜ  στὸ  Γερμανικὸ Ἐπιτελεῖο, τὴν χρηματοδότηση τῶν ΡΩΣΩΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΤΣΑΡΟΥ.



______________________
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
—Z. A. B. Zeman & Winfried Scharlau, The Merchant of Revolution: The Life of Alexander Israel Helphand (Parvus)
—Michael Pearson, The Sealed Train (1975)
—Sean McMeekin,  The Russian Revolution: A New History (2017)
—Catherine Merridale, Lenin on the Train (2016) / ἑλληνικὴ μετάφραση Μ.ΛΑΛΙΩΤΗΣ, Ἀλεξάνδρεια, 2018
 
 




Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Χαῖρε Κωνσταντῖνε, τελευταῖε Βασιλέα τῶν Ἑλλήνων!

1974: Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΔΟΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ & ΤΗΝ ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗ.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ (Διαμαντῆς Κούτουλας)